31 augustus en 1 september. Muros en ria de Aroussa - Vilagarcia

31 augustus: Muros bezoeken stond op het programma vandaag. Niet dus want mijn rubberbootje ligt er deze morgen maar triestigskes bij. Gisteren na mijn uitje naar het stadje al gemerkt dat alledrie de compartimenten maar slappekes opgeblazen waren. allez, was dat nu ... en alle drie ? Pomp erbij en terug wat druk bijgezet. Het bootje blijft achter de Billy hangen vannacht. In de loop van de avond zijn er trouwens nog heel wat boten bijgekomen. Een bont gezelschap terug. Een Belg (ikke) twee Engelsen, Een Canadees met een stalen boot en twee echte !! roeibootjes als bijboot die perfect in alkaar passen. De Canadees en zijn dochter (de Canadese !) houden een roeiwedstrijd op de ankerplaats. Ik zie ze wel vier keer voorbijspetteren. Vader wint en komt een praatje maken. Ze zijn reeds een paar jaar onderweg en gaan nu naar het Caraibisch gebied maar hebben geen haast. Verder een paar Fransen en ook nog een Noor.
De volgende morgen ben ik zeer vroeg op en is klein Billytje ei zo na gezonken. Met ware doodsverachting (!!) kruip ik er , gewapend met mijn pomp terug in en onderzoek wat er nu eigenlijk aan de hand is. Haaien ? Een opstandige zwaardvis ? Sabotage ? Tsjaa ! Ik begrijp het niet. Nog eens opblazen en onderzoeken... Alledrie de ventielen lekken tussen het rubber van de romp, en het plastic. Blijkbaar is de lijm losgekomen ...door de warmte veronderstel ik... of ouderdom.. Mmmm. Dat ziet er eigenlijk niet mooi uit en herstellen ?? Eens over nadenken.
Hier in Muros is waarschijnlijk aan niks te geraken en bovendien betwijfel ik of ik met dit gehandicapte bootje nog wel aan de kant geraak ? Het lost nu echt snel hoor ! Kwartiertje wachten en de rimpels verschijnen reeds. Ook in Portosin, waar ik vandaan kom is geen chandler. Ik raadpleeg de Reeds... In de volgende Ria, Vilagarcia is een Accastillage Diffusion gevestigd. Kan niet beter. Daar moet ik zeker een oplossing kunnen vinden. Het weerbericht is goed, het is wel veertig mijl varen, maar waarom ben ik hier ? Allez hort ! Alles wordt klaargemaakt ( 5 minuutjes werk) Er is nog vanalles aan boord dus geen enkel probleem. Motortje aan, anker omhoog... 20 m ... 10 m merkteken en dan blokvast. t Zal toch geen waar zijn he ? Diene Engelsman ligt met zijn anker toch niet verstrengeld in de mijne.. ik dacht gisteren al te zeggen dat hij toch wel wat dicht lag... Ik zet de lijn vast en probeer met de motor los te varen. Ja, lukt... het anker zat gewoon muurvast in de zwarte modder blijkt als het ding uiteindelijk toch bovenkomt. Oef ! Emmertje zewater en alles is terug netjes. Zeilen omhoog en we zijn weg.
De wind zit West en is zwak zoals voorspeld maar het is aan de wind en ik kan direct de motor afzetten en zeilen. Mooi. Een paar mistwolken komen even voor de zon maar zijn vlug terug weggebrand. Het is leuk zeilen. Zelfs buiten de Ria is het water vlak. Bijna onmerkbaar de oceaandeining. De wind draait terug naar NW en de grote genua gaat er op; even later met de boom erbij en we lopen constant 5 knopen. We halen de grote 40 voeter voor ons duidelijk in en de cat achter ons kan ook niet mee. ja, die grote genua is echt toch wel het geheim wapen van de Billy hoor. In licht weer gaan er ons niet veel voorbijlopen. Wel een gevaarlijk zeil. Boven de 13 knopen moet ie er onmiddelijk af, want anders gegarandeerd miserie.
Tegen tweeen ronden we het eiland die de Ria de Arousa afschermt van de oceaan een kunnen we koers wijzigen. Nog 12 mijl. Dit is een grote Ria en Vilagarcia (ik moet steeds aan Zorro denken als ik die naam hoor) ligt helemaal in het Oostelijkste punt. We varen tussen de mosselkwekerijen door. Vanavond misschien eens mossels eten. De wind trekt aan en de grote genua wordt vervangen door de gewone fok. We blijven een lekkere snelheid aanhouden en tegen zessen lopen we binnen. Een vriendelijke Marinero wijst me een plaatje aan in de haven. De Shipchandler is nog open en ik koop een repair set . Ik weet weer wat gedaan morgen...
1 september: hersteloperatie dinghy. Pfft.. het zal mij beniewen of dit zal lukken. De doppen eruit halen lukt niet, ze zijn wel los maar niet volledig. Ik maak een kruisvormige insnijding en pruts het rubber zoveel mogelijk los. Vervolgens lijm ik volgens de aanwijzingen de vier flappen terug vast. Een grote nieuwe lap wordt vervolgens tijdens een tweede lijmsessie over alles heen gelegd. Ziet er netjes uit en het is dicht... Mmmm, maar voor hoelang ?
Ik ga toch eens horen hoeveel een nieuwe dinghy kost. Mijn maat (de kleinste) is net in promotie en kost 419 Euro. Ik spreek met de boss van de winkel en leg hem het probleem uit. Ja zegt hij, dat zal idd slechts een tijdelijke oplossing zijn. Wij laten dat hier herstellen door iemand die uit Vigo komt en das perfect gedaan, maar ja, kost voor drie dergelijke herstellingen al rap 150 Euro.. en voor een grote rubberboot is dat de moeite maar voor die van jou ?
Enfin, we maken toch een afspraak dat als ik een nieuwe koop, hij mij nog iets geeft voor mijn oude. Tsjaa, dat zal wel de beste oplossing zijn wss want hier moet ik toch echt een betrouwbare rubberboot hebben. Ik zal hier de komende maanden meer voor anker liggen dan in een haven, dus... kassa ! kassa ! Spijtig genoeg hebben ze die niet direct op voorraad , maar wordt vrijdag geleverd.. zeker ... Ondertussen heb ik de oude nog die momenteel dicht is..; ahum !
Met al dit gehussel, ben ik warempel nog niet aan eten toegekomen en het is al 2 uur in de namiddag. Goed voor de lijn dus.
Ik blijf hier nog een dagje en wss ga ik morgen eens naar Santiago. Ik moet een heleboel kaarsjes branden....Niet voor mezelf want zoals jullie weten ben ik een geus...Magdawel ?
Daag
Jean

2 opmerkingen:

janna zei

oeoeioeioeioei,kzal dus volgende week het best zelf wat superglue meenemen en mss wat plakkers ofzo,je weet maar nooit dat ik 'snachts wakker wordt omdat het water tot aan men enkels staat want zo te zien begint alles wat slijt te tonen:)
majaaaaaaaaaaaaa nog altijd even enthousiast om te komen oor:),men snorkel ligt al klaar haha

Jean Dekeyser zei

't Zal nie nodig zijn want een nieuwe dinghy is besteld en moet hier ten laatste vrijdag arriveren. Bajaa... betalen en niet meer ann peinzen zeker ? Snorkel ? ja, brengt maar een surfpakske mee want t water is hier vrieskoud ! 'k Kan natuurlijk ook een ketelke warm water klaar zetten en erbij gieten als Janna gaat zwemmen....