30 september - Isla de Cies en Vigo

Slecht geslapen vannacht. Op de ankerplaats van het Isla de Ons staat er omzeggens geen deining van betekenis, en toch schiet ik om één of andere reden wakker tegen drie uur en kan niet meer in slaap komen. Alles knarst en piept aan de boot, ik verleg me naar de neus, ik draai , ik keer... niks aan te doen.
Tegen achten, het is nog donker en er is geen houden meer aan. Zeil omhoog en weg. Richting Isla de Cies. Ik eet op zee en geniet van de opkomende zon. Het is een rode zonsopgang, niks goeds te betekenen dus, ook hier. De barometer is een stuk gedaald sinds gisterenavond. Het weerbericht spreekt van onweer en dat zal er uiteindelijk ook wel van komen denk ik. Het wordt weer heet vandaag.
De zichtbaarheid is niet fameus maar toch is mijn volgende doel, het Isla de Cies reeds te zien doorheen de nevel. Tegen 10 uur lig ik op de middelste ankerplaats, (de Billy = de linkse boot op de foto hiernaast) waar het eiland bijna in tweeen gedeeld wordt door een smalle zandstrook. Jongens, wat is het hier weer moo......
Anker uit, bootje opblazen, een half uurtje later kan ik weg. De boot ligt muurvast. Ik hou er niet van het bijbootje achter mij aan te slepen, het is slecht voor het bootje, voor de snelheid deugt er ook niks aan en bovendien ; als het slecht weer wordt, probeer het dan maar eens terug aan boord te krijgen. Steeds lossen en opbergen dus, een kwartiertje werk.
Ik ga eerst een aperitiefje drinken (wit wijntje) op het terras voor de ankerplaats. Dit is hier niet voor de zeilers (2 boten momenteel) maar voor de hordes dagjesmensen die regelmatig met de Ferry uit Vigo overgezet worden. Veel zijn het er ook niet want ik zit nagenoeg alleen op het terras.
Wandelen .... Ik krijg van de eilandopzichtster een kaartje met 4 wandelingen. De mooiste is de langste zegt ze nog. Jaja...SiSi ..., ik neem die naar de Faro, die zal al volstaan . Wat ik niet weet , is dat dit de hoogste klim is. Zweetdruppels hangen aan mijn neus als ik anderhalf uur later puffend bovenkom Het uitzicht is fenomenaal, maar hier boven staat een harde wind. Ik vertrouw het zaakje niet te veel (boot voor anker) en daal vlug weer af, wat een hoop rapper gaat uiteraard.
Tegen drieen ben ik terug bij de boot. Hij ligt er braafjes bij. Hier staat ook al een harde wind. Ik eet nog wat, maar zie met lede ogen dat het weer verslechtert. De wind zet verder door en er komt een sluier voor de zon.
Ik ga een doucheke pakken in Vigo en eens goed slapen. De slechte reputatie van de Vigo jachtclub, mij door Fernand aan de hand gedaan, sla ik in de wind want het lijkt mij de enige jachtclub die op loopafstand van het station van de bussen ligt waar Jan volgende week toekomt.
Mocht het inderdaad niet goed zijn, dan kan ik nog altijd ergens anders naartoe gaan en een oplossing zoeken.
Op de foto hiernaast ligt de Billy dan weer rechts....raar he ?
Tegen zes uur vaar ik binnen en krijg een prima ligplaats toegewezen. Achteraan vastmaken, een lijn op de neus naar een ketting op de grond. Ik lig zo vast als een huis. De douches zijn goed, maar nodig aan vervanging toe. Bwaah ja, je kunt niet alles hebben he.
Salaaa
Jean

Geen opmerkingen: