28 en 29 september. Sanxenxo en Isla Ons ed. 2

28 september. De zomer kan niet stuk. 28 a 30°C en geen briesje te bespeuren. Ik lig in de meest luxueuse jachthaven van Spanje tot nu. Sommige boten hebben een box die meer geschikt lijkt voor een cruiseschip dan voor hen alleen. Ze liggen er als een spin in hun web opgespannen opdat er toch maar geen krasje op de mooi glimmende romp zou komen. Anderen hebben hun maxi box dan maar eventjes vol gelegd met 3 !! boten. Een 40 voets zeilboot, een 35 voets motorboot en dan nog een motorbootje voor de kinderen veronderstel ik, weliswaar iets kleiner dan de beide anderen, maar toch...
Tussen al dit geweld ligt ook de Billy gewoon mooi te wezen aan het ponton, ja wat dacht je...
Aan de wal, een boel dure winkels nabij de jachthaven, verder luxe appartementen, maar toch ook gewone" establisementjes", voor gewone mensen, zoals dat waar ik iedere avond het internet opga. Het madammeke achter de bar bloost nog als ze mij ziet afkomen." Las clavas" ( wachtwoord voor de WIFI) dat ze me gaf, bleek niet te werken. Iedereen in het café kwam er aan te pas, de discuties laaiden hoog op. Het lag aan mijn PC, resetten zou de oplossing zijn, een of andere afwijking van het systeem voor mijn Engelstalige Windows was de oorzaak, enfin, we geraakten er met zijn allen eigenlijk niet direct wijs uit. Hun Spaans gebroebel was voor mij dikwijls Chinees alsook mijn Engelse of op het laatst Oostendse uitleg ( niemand begrijpt mij hier toch, dus ik kan beter Oostends babbelen) . Een andere PC werd erbij gehaald, zo'n klein hebbedingetje, waar het dan weer wel op werkte. Hmmm... Enfin, na veel 5'en en 6'en bleek, hou je vast dat Anna, zo heette het kind, toch met een scheel oog het wachtwoord opgeschreven had en er een 6 ontbrak.... Bwaah je, nu werkt het uiteraard. Ikke tevreden, iedereen tevreden.... Anna zo rood als een pioen voor het ganse café.....
Bon, geen goesting om te zeilen en ik ga gewoon naar het strand. Zweet, zweet.... om de 3,5 minuten het water in . Bibber, bibber, zweet zweet, de ganse namiddag door. 's Avonds een snotneus, ja, wat wil je. ...
Zo tegen tegen halftien , als de temperatuur eindelijk draagbaar wordt, nog eens het internet op ( Skype) voor het huiselijke contact.

29 september; er moet vandaag toch wat actie komen , maar het weer ziet er gewoon een herhaling uit van gisteren. Ik ga een koffietje drinken in mijn favoriete cafétje, bezie nog eens het weerbericht en vraag toelating voor een bezoek aan het Isla de Cies voor de komende dagen, mijn volgende eiland, voor de Ria de Vigo, misschien wat voorbarig, maar het mooie weer duurt nog zo'n 3 dagen en dan zou er toch wat veranderen.... Jan, hopelijk kom je geen weekje te laat..of misschien wordt het in Oktober nog beter? Wij Belgen zijn een beetje paranoide, als het op het weer aankomt.
Goed, tegen elven gaan de trossen toch los en tuf ik op mijn gemakjes terug de Ria op. 5 mijlkes op motor en ik lig weer voor anker op het mooie eiland Ons, wel op een andere ankerplaats als eergisteren. Het haventje en het plaatsje "Ons" zijn vlakbij. Eerst eens zwemmen, dan roeien naar de kant en een flinke wandeling. Ik heb mijn vuilnisbakje mee, maar vind geen vuilbak, dus alles terug mee naar de boot.
Veel volk is hier niet vandaag. Billy is de enige boot op de ankerplaats. Even later komt er toch nog een Franse boot toe. Bretoenen zie ik aan de Bretoense vlag. De schipper komt een praatje maken; ligt hier sinds twee jaar in de Ria's. Vorige winter stond zijn boot op het droge in Vigo, nu gaat hij naar Vilagarcia op het werfje naast de jachthaven. Hmmm ! 150 Euro per maand kost het hem. Hij kan vluchten vanuit Parijs naar Vigo organiseren voor zowat 150 Euro H/T en komt in de zomermaanden regelmatig hier naartoe. Ja, een mooi vaargebied is het hier wel uiteraard. Ik heb ook al in die richting gedacht. Waarom in het koude en oninteressante (de kust) Belgie varen, als je hier zo'n mooie omgeving hebt en goed weer bovendien. ( niet te warm, niet te koud) Nog eens over nadenken....momenteel blijft het Porto, dat is eigenlijk maar een dag varen van hieruit... wacht, ik pas het eens af op de kaart...77 Mijl om precies te zijn, vanuit Vigo nog iets minder..
Met de avond komt er toch wat wind en bewolking op, maar ik lig hier goed. We zullen zien of ik deze nacht rustig slaap....
Slaaaaaaaapwel
Jean

Geen opmerkingen: