2 september Santiago de Compostela

Vanuit Vilagarcia loopt een trein naar Santiago. Het is de lijn La Coruna - Santiago - Vilagarcia - Pontevedra - Vigo. Vigo ligt helemaal SW Galicie , tegen de Portugese grens dus en volgens mij is dit dus de gedroomde verbinding naar het Portugese Porto - Oporto zeggen ze hier, waar al mijn volgende/resterende crews vor 2009 met Ryan air naartoe vliegen. (goedkope vliegticketten) Tsss, "was de gedroomde verbinding" is dus een betere uitdrukking want met de trein is dit in ieder geval niet te doen. Tot Vigo is alles OK, maar er zijn slechts twee treinen per dag tussen Porto en Vigo, waarvan er slechts ééntje, die van 07:30h vertrek in Porto verbinding geeft met het Spaanse treinnet. Goede planning jongens. Vooral zo verder doen. In het toerisme bureau kunnen ze mij niet informeren ivm andere oplossingen... weeral typisch Spaans; ze weten het niet en voor hen is de kous af ... volgende "por favor".Je zou in een toerismebureau toch een beetje meer bereidwilligheid verwachten ...
Ik zie het er al op uitdraaien dat ik voor mijn crew in de maanden september en oktober steeds een auto zal mogen huren en onze vorige ervaringen in Gijon indachtig, zal ik dat best een tijdje van voordien proberen vast te leggen. Bussen zijn misschien ook nog een optie maar wie of wat ik daarvoor moet contacteren is mij nog niet duidelijk. Er zijn hier maar liefst 4 verschillende busmaatschappijen in Galicie... open markt en vrije concurrentie .. das de oplossing van onze excelenties in het Europees parlement ...maar voor de gebruiker is het nonsens zoals iedereen wel weet. Bovendien is de taal hier toch wel een groot probleem. Alle Spanjaarden krijgen Engels op school a ratio van 2 uur/week in het middelbaar, maar slechts weinigen brengen het verder dan Yes en No. Goed, ik spreek slechts "poco, poco Espagnol" dus heb eigenlijk weinig recht van spreken, maar ik heb nooit Spaans gekregen op school en de meeste Vlamingen spreken toch tamelijk vloieiend drie, soms zelfs vier talen. Een en ander zou te wijten zijn aan het feit dat de leraars in de staatsscholen zelf geen woord Engels kennen. Deze nogal "straffe" uitspraak, die wss toch met een emmertje zout moet genomen worden heb ik van een Engelsman, leraar aan een "Institute de Inglese" wonende in La Coruna waar hij al al 10 jaar lesgeeft. Hij geeft nogal af op het feit dat hier wel veel te veel tijd gestoken wordt in het onderwijzen van het "Galicies", volgens hem een taal waar je niks aan hebt behalve het behouden van tradities en dergelijke... dat een Engelsman, die toch ook niet vies is van een "beetje traditie" zulke uitspraken doet vind ik wel een beetje verbazend. De man is een zeiler die in de zomermaanden op de Rias op en neer flaneert met zijn 30 voeter, meestal Solo want zijn "wife" houdt niet van zeilen... waar heb ik dat nog gehoord....
Santiago de Compostela met de trein vandaag. Genummerde plaatsen, dus iedereen heeft plaats. Mooie treinen, mooi landschap, aanvankelijk langs de ria, dan door de bergen. Rondom mij studenten, koortsig bezig met hun cursus... herexamens ?? .. Het lijkt er wel op. Na een uurtje ben ik er. Berg op , naar het centrum en de Kathedraal. Hier en daar zie ik er al eentje stappen met zijn bekende staf. Rugzak, bergschoenen, teensletsen, proper, vuil, oud, jong, in alle maten en gewichten zie je ze, de één al eleganter stappend - hinkend dan de andere. Ja , moest je al hun verhalen eens kunnen horen, het hoe, en de waaroms? Daar zullen wss zeeeer interessante verhalen tussen zitten.Een madammeke barst in tranen uit als ze het plein betreedt.. ja , die zal ook wel een tijdje onderweg geweest zijn.
Ik maak een paar fotootjes en ga ook eens de kathedraal binnen. Indrukwekkend gebouw, zowel aan de buitenkant als het "interieur". Binnen is wel een beetje hilarisch en ik kan een gimas niet onderdrukken. Langs de zijbeuken zitten zeker 20 priesters, elk in hun biechtkotje op "klanten" te wachten. Het rare is dat je ze zo mooi ziet zitten, echt met een schijnwerper op hun hoofd gericht. Zelfs als ze" aan het werk" zijn, wordt het licht niet gedoofd. De biechtende zit wel ietwat verdoken achter een gordijntje. Als je wilt kun je gewoon meeluisteren. Die het dichtstbij is in het Spaans haar "vuil manieren" aan het opsommen dus daar kan ik spijtig genoeg niet veel van maken.
Een tweede rariteit in dit hol van de leeuw is een consessie aan de technologie. De boetekaarsen of dienen die dingen om het één en ander van de goede herder gedaan te krijgen, ik weet het niet . In ieder geval: gedaan met flakkerend kaarslicht in deze kerk! Pure high tech !! Je steekt een muntstuk in het toestel en jou "kaars" (eigenlijk een led, je hebt ze bovendien in verschillende kleuren, flikkert eerst een paar keer zodat je weet welke de jouwe is en brandt dan continue... tot in de eeuwigheid ? Amen ! Man,man,man !!! En wat zeggen de kaarsproducenten hiervan ? Weer een paar werklozen bij ! Voor de rest boeit het mij niet zo en ik ben vlug terug in de frisse lucht.
Ik wareer nog een tijdje rond in een gezellige wirwar van straatjes in het oude stadsgedeelte , bezoek de groente, vlees en vismarkt en ga ook iets eten. Raciones van iets wat ik niet ken, blijken viskes te zijn en nog een eierkoek (tortilla) met aardappellen, warm, een pint bier en ik ben gesteld. In de namiddag, als mijn voeten beginnen zeer te doen, ik heb een flink stuk van de "camina" afgestapt en overweeg eventjes toch maar een staf te kopen (grapje) , ga ik terug naar het station, waar mijn trein al klaar staat om mij terug naar de Billy te sporen. "Hela manneke, waar hebde gij gezeten "? De Billy is ook niet meer gewoon om alleen te zijn en ze begint zelfs kapsones te krijgen....
Het weer is een beetje in mineur (21°C slechts) en morgen geven ze al niet veel beter... zelfs een onweertje durven ze op het programma zetten...

groetjes,
jean

2 opmerkingen:

Anoniem zei

wat krijgen we nu ....
jean wat doet gij als "prominente" geus in een kathedraal ?
toch iets mispeuterd en boete moeten doen ?

geert P

Jean Dekeyser zei

Dag Geert, k wist op een zeker moment nie meer wat te doen om je uit je tent te lokken en ik dacht: dat verhaal over die cathedraal, dat zal het hem doen, en zie, t heeft geen halve dag geduurd.... en om te bewijzen dat ik ook christelijk opgevoed ben (het is maar later fout gelopen met me) : de volgende spreuk uit ... euh, ja , dat weet ik nie meer... maar twas van den een of den andere apostel.. judas ?...luister: .. wie zonder zonden is, werpe de eerste steen...