5 en 6 september Ria de Arousa for ever ....

Weinig materiaal voor de blog, om de eenvoudige reden dat ik weinig uitvoer. Gisteren 5 september nog steeds in Rioxa, op zondag was daar een markt angekondigd door de man van het tourismebureau als "een typische markt met streekproducten... ja, heb ik niet gezien hoor of je zou het churroz kraam moeten bedoelen op het uiterste hoekje van de markt. Voor de rest vrouwenspullen, soutiens, onderbroeken, truien... niks voor mij dus. Haha !
De Nederlandse "kolonie" vertrekt vandaag ook. Zij gaan een eindje verder. Ja, zij moeten ook nog zo nodig een rondje Atlantic doen. Madeira, Canarische eilanden, Kaap Verden en dan de Caraiben... terug via de Azoren en de Engelse zuidkust ... alles in één jaar dan nog. Ik zou voor elk van die bestemingen wel zes maanden of voor sommige nog wel meer kunnen uittrekken. Ze hebben jong gasten aan boord die nog schoolplichtig zijn en mamma geeft zelf les. Straks beginnen ze eraan.. op zee .... als de jufffrouw niet zeeziek is.
Vandaag een "speciale effort" gedaan en 5 mijl gevaren op motor wegens geen wind. Ik lig nu voor anker, op 500 m voor de Marina van het stadje met de schone naam "Porta de A pobra do Caraminal", nog steeds in de ria de Arousa, ik heb wel vier keer moeten oefenen voor ik die naam kon uitspreken. Voor anker ja, waarom zou ik betalen als ik hier een gratis super ligplaats heb voor een mooi strandje..
Anker uit dus en even afwachten of het allemaal wel houdt... Ik maak mij ook een sandwich "Billy" klaar. Een stuk gebakken kippeborst, nog over van gisteren, wat sla, tomaat, ajuin en een beetje mayonaise, van die echte , vrijdag gekregen van mijn Ierse buren in Vilagarcia. Hun boot werd dezelfde dag het water uit gehaald om te overwinteren en ze hielden grote opkuis in hun frigo en kwamen met een hele zak af... overwinteren ? Het is hier miljaarde nog 28 graden !
Goed, vandaag 6 september en terug superweer. De zomer begint hier pas volgens de Spanjaarden. Wel geen wind en op motor. Geeft niet, is goed voor de batterijen en ik loop toch niet ver, je vaart het anders toch maar allemaal voorbij. Mijn koers gaat dwars door de drijvers van de mosselkweek. Ik zet straks wel wat foto's op de blog maar weeral !! mijn kabeltje vergeten.
De verdere planning. ik loop hier nog even rond en bekijk ook eens als ik hier soms een autoverhuurbedrijf vindt voor het vervoer volgende week. Nog 5 dagen en dan komen Ben en Janna uit Porto. das wel een eindje rijden nog, maar ik wil hier in deze ria nog even blijven dus ga ik ze halen. Terug naar de vlieger zou eventueel met de trein kunnen .. vanuit Vilagarcia zijn er ook mogelijkheden, we zien wel....
Terrasje, pintje bier, tapas... en volk dat hier zit ! Ja, t is zondag en alle Spanjaarden zitten op café.

Een uur later : geen autoverhuurbedrijf hier dus. Ik ga terug naar de boot en krijg nog een klein akevietje met wat jeugdige freules (jaar of 12, 14) die in mijn bootje zitten te spelen. Het pleit voor hen dat ze zich voorbeeldig excuseren als ze zien dat ik dat eigenlijk maar niks vind. Eentje spreekt zelfs redelijk Engels vraagt waar ik vandaan kom. Ze vertelt dat ze volgende week naar de Verenigde Staten gaat op vakantie. In 5 minuten wordt ik aan haar vriendinnen voorgesteld en ken ik de helft van haar familie. Ze zijn een beetje teleurgesteld als ik afscheid neem en aanstalten maak om mijn bootje het water in te trekken. Eigenlijk wel leuke meiden.
Er is wat wind als ik terug aan boord kom. Het is vier uur in de namiddag. Ik besluit toch nog wat te gaan zeilen en vaar terug naar Vilagarcia. Ga ik morgen eens een auto zoeken voor vrijdag want ik heb het gevoel dat ik daar beter niet te lang mee wacht.
Om 18:00 h lig ik terug vast op mijn "privé" ligplaats in de haven. Ze kennen me hier al. In de bar van het clubhuis krijg ik ongevraagd een grote pint voorgezet. Schol !

Daag
Jean

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Jean, Je nadert de Portugese grens zo te zien. Doe maar alles rustig aan, je hebt nog 1,5 maand te gaan.
Ik ook ! Wat zul je 6 maanden zonder de Billy doen ? Na je pelgrimstocht naar Compostella ben je de vrijgevigheid zelve geworden of de barmhartige samaritaan ! Opletten ! Groeten,

Jean Dekeyser zei

Jaja, Manana, manana, ik ga vandaag zeilen... of morgen, of ... maakt niet uit. Ik kan het ook anders zeggen. Ik ga op 1 november terug werken.. of 2, of 3, of 4 ....

groetjes

Jean