10 september - laatste solo dag tussen de dolfijnen

Deze morgen geen wind. ook wat bewolking. Volgens het weerbericht slechts van voorbijgaande aard want + 27 graden en zon al voorspeld tot en met 13 september... Volgens de Spanjaarden hier is dit in juli en augustus hier een rotzomer geweest. Nu, ik mag niet echt klagen over het weertijdens mijn reis, maar het hangt er van af wat je gewoon bent natuurlijk.
Nog altijd in Vilagarcia, ik lijk hier wel mijn vaste thuisbasis te maken. Dat zou eigenlijk nog niet eens zo'n slecht idee zijn, prachtige omgeving, een zeer beschutte haven, makkelijke treinverbindingen naar Vigo en La Coruna, nog juist goedkope vliegticketten ontbreken. Toch nog eens bekijken maar deze winter wordt het hoe dan ook Porto. Wie weet wat volgend jaar brengt?Deze morgen nog wat boodschappen gedaan, nog een poging gedaan om een fiets te huren maar volgens de dame van het toerismebureau onmogelijk omdat ze allemaal bezet zijn. Hoezo, en door wie dan wel ? Het toeristische seizoen is voorbij, er is hier geen kat meer. Ja, maar.... zegt ze met een raadselachtige lach, probeer het maar eens in het bureau hierover , maar neem wel een karrevracht geduld mee en bereid je voor op .... verder zegt ze niets. Raadselachtige uitspraaak voor een dame van een toerismebureau vind ik dit toch maar.
Kort voor de middag steekt er plots wat wind op. He ? Losmaken en wegwezen.... 5 minuten later tuf ik de haven uit, grootzeil omhoog en aan de wind naar het Westen, uitgang van de ria, gewoon wat zeilen dus. Een uurtje later schiet er van de wind niet veel meer over en ik drijf maar wat rond tussen de mosselpontons dichtbij Isla de Arousa, waar ik gisteren ook was. Op iedere drijver staan twee zetels in hout. Geen idee waar ze voor dienen. Ahaja, ik weet het... Mijn nieuwe werkzetel, ééntje voor mij en eentje voor mijn sekretaresse. Ik zet er mijn bureau, een internetverbinding en voila, teleworking voor broba repair.. ... 's Morgens vaar ik naar mijn bureau, 's avonds terug de haven binnen. Bij slecht weer technisch werkloos...

Als het te warm is, brengt een emmertje zeewater uitkomst. Ook een uitkomst om bier koud te houden natuurlijk...Er komt terug wat wind , uit Westelijke richting nu. Aan de wind gaat het richting dat stadje met die onuitspreekbare naam, je weet wel. "A Pobra do ...." enzovoort. Plots, op nog geen 50 m van de boot een walvis ! Nee, een hele groep.. dolfijnen. Wat een spektakel . Ze springen en dartelen uit het water als waren ze in een dolfinarium, maar dan een heel groot. Ik verleg mijn koers een beetje om ze van dichtbij te zien. Sommigen komen rond de boot wat stoeien, op een zeker moment weet ik niet meer waar kijken. Foto's nemen is zeer moeilijk. Ik nam er wel 40 om er ééntje op de blog te kunnen zetten. (hiernaast) Filmen deed ik ook, maar dat moet ik nog bekijken hoe ik die op de blog krijg. Ze zijn in een raar formaat en ik kan ze niet bewerken. Morgen eens aan Ben vragen... De dolfijnen blijven zeker een uur bij me, soms komen ze spelen, dan zijn ze weer even weg, om dan plots bij de boeg op te springen. Leuk.

Uiteindelijk zijn ze weg en kan ik naar de haven terug. Eindelijk ! Een leuke dag gehad

Daag

jean

2 opmerkingen:

Yvan Dehondt zei

Je bent bijna bij de Portugezen. Nog wat wind uit de goede richting en het is in orde. Vergeet die fiets Jean al dat trappen bij zo'n temperatuur is veel te vermoeiend !
Groetjes , Yvan.

on3bz zei

Jean,Ik denk dat ze niet gaan
bijten,als je wil vis vangen zal
je je tenen in de zee moeten hangen!!
Gegroet ,en tot werkens?
73
on3bz