26 september Isla Salvora en Corubedo


08:00h en het is nog steeds donker.... de zomer loopt naar zijn einde. Toch is het hier nog steeds mooi weer. Als het tegen kwart na acht toch begint te klaren is de lucht weer blauw, blauw , blauw.... Allez jong, opstaan ! Zucht, kreun !
Gisterenavond toch weer wat diep in de rumfles gekeken blijkbaar als ik het aantal platte limoenpartjes op de tafel zie liggen. Mmmmm ! Nie goed bezig he ?
Koffie zetten doe ik niet als ik allleen ben. Veel honger heb ik ook niet maar een zachtgekookt eitje, nog over van gisteren gaat er toch in. Glaasje melk, broodje, yoghurtje.... Vandaag gaan we zeilen, naar het natuurgebied op het eiland Isla de Salvora. Eerst nog wat brood, een beetje vlees en kaas halen naar de Gadis, hier recht tegenover. Dan mijn rekening gaan betalen... 50 Euro, voor 6 dagen. Ik krijg nog korting omdat ik hier al zolang lig... met tussenpozen toch bijna een maand nu, wel een paar keer weggeweest, maar toch. De ri de Arrousa ken ik wel zo ongeveer, alhoewel er nog steeds plaatjes zijn waar ik nog niet geweest ben.
Tegen tienen is alles klaar en tuffen we naar buiten. Vaarwel Vilagarcia... het was niet echt een mooi stadje, maar wel een supermarina en ik voelde me hier goed. Toch een beetje spijt...
Geen wind... dacht ik, maar bij het buitenvaren staan er warempel toch wat witte kopjes. Wind achter ( Noordoost) en nu al 18 knopen. Allez, het begint weer... In dit gat tussen de bergen wordt de wind telkens versneld, want na een mijl of wat houden we toch maar zo'n 12 knopen meer over. Ook goed ! We passeren het Isla de Arousa, met de mooie rotsen, een klein groepje dolfijnen laat mij verschieten als ze juist bij de boot adem komen happen. We gaan niet vlug genoeg om te spelen en ze zijn direct weer weg. Tegen de middag komt onze bestemming geleidelijk aan dichterbij. De wind trekt ook terug wat aan en als we op de ankerplaats komen is er toch zo'n 15 knopen wind, recht op de kust natuurlijk. Dat is niet zo mooi en dat wordt hier niks want normaal neemt de wind in de loop van de namiddag nog toe dus dat wordt hier klotsen. De andere kant van het eiland is geen optie, want dat ligt vergeven van de rotsen en het is bovendien geen goede ankergrond lees ik in de Pilot.
Ten Noorden van onze positie ligt, juist aan de ingang van de ria nog het natuurgebied van Corubedo, waar ik nog niet geweest ben.
Dit lijkt me wel iets en ik zet een route uit om daar te geraken. Niet de makkelijkste, wel de kortste en die leidt ons door de smalle doorgang tussen Isla Salvora en Isla Vionta door en dan hebben we een nog nauwere doorgang, rakelings langs de rotsen om in de baai van Corubedo te komen. Beetje opletten dus.
De fok heb ik opgeborgen en ik laat die maar in de zak zitten, zo heb ik een beter zicht. Dat is ook wel nodig want het is een verdomd nauwe doorvaart en door het kalme weer is er geen oceaandeining. Dat is wel een goede zaak , maar het betekent ook dat je de net onder het oppervlak liggende rotsen niet ziet (geen branding) . Ik heb een echte detailkaart ( 1/25.000) van de ria en dat is ook wel nodig dus de positie wordt om de vijf minuten in de kaart gezet en dit alles in de kuip. Zonder dergelijke kaart mag je zo'n dingen echt niet doen.. De Imray kaart op de plotter is niet gedetailleerd genoeg om dergelijke huzarenstunts uit te voeren. De laatste doorgang is amper 30 m breed dus veel ruimte voor fouten is er niet.
Tegen drieen kom ik aan in de baai van Corubedo. Wat een mooi strand is dat hier. Kilometers lang wit zand, nu en dan onderbroken door een rotspartij. Helder water. Ik zie mijn anker liggen op vier meter diep. Klein Billytje wordt opgeblazen en ik roei even later naar het strand. De duinenrij achter het strand is verboden (natuur)gebied . De vloedlijn ligt vol enorme schelpen en allerhande andere interessante dingen. Geen vuil, waarschijnlijk wordt het hier toch regelmatig opgekuist.
Ik ga ook even zwemmen. De watertemperatuur is bijna te genieten.
Tegen zessen besluit ik mij toch wat te verleggen en ga op de ankerplaats voor het stadje liggen. Terrasje, en, jaja, internet, dus de blog wordt aangevuld.....
Dit is echt het paradijs... nog eentje...
Als het morgen wat rustiger is ... de wind lijkt al terug gevallen, ga ik alsnog naar het eiland

Salukes
Jean

1 opmerking:

Anoniem zei

Jean,

Nu weet ik van waar al de "ISLA's" komen :-)
Staan die ook op de kaart van mij !

groetjes en het beste nog.