14 en 15 september; door elkaar geklutst…


A Proba de Camarinal, het idylische ankerplaatsje van de avond van 13 september verandert al vlug in een soort rattenval als tegen één uur 's nachts op 14 september plots de wind opsteekt uit Noordoostelijke richting. Ben en ik worden er zowat gelijktijdig wakker van. Het gedrag van de boot verandert, gefluit in de mast, gerammel van vallen en wss onbewust laat dit een alarmbelletje rinkelen.
We evalueren even, maar zien al snel dat het een hopeloze, wss zelfs een gevaarlijke zaak is hier te blijven. De wind neemt zienderogen toe, en de rotsen liggen op 100m. Als het anker krabt zit je er op voordat het ankeralarm afgaat en dat is niet de bedoeling. Janna slaapt de slaap der onschuldigen en we besluiten haar niet nodeloos wakker te maken.
Nu is het wegvaren op een ankerplaats 's nachts niet vanzelfsprekend en vooral niet in de omgeving van rotsen en al die onverlichte drijvende mosselpontons hier in de omgeving. Ik zet dus alle navigatielichten aan, het steamlight verlicht het voordek toch een beetje, het is een inktzwarte nacht zonder maan, zet de plotter aan en plan een eenvoudige koers. Pal Noord, tot we uit de omgeving van al die pontons zijn en dan pal West naar de haven en benoorden de rode boei van die grote rotspartij. Dat moet lukken.
Anker op gaat vlot, Ben heeft de handeling al goed te pakken. We hebben beiden onze lifeline aan en zitten vastgeklikt. Ben op de neus met de grote lamp rondzwaaiend om de pontons bijtijds te detecterend. Het roer zoals steeds in dergelijk geval op de elektrische automatische piloot om een zo recht mogelijke koers te sturen.
Er is er eentje links op 20 m roept Ben en hij schijnt in de richting van het ponton. Ik wijk 30° uit naar stuurboord om even later terug dezelfde correctie te maken naar bakboord. Een minuut later is er terug eentje, uitwijken, terug op koers komen. Zo laveren we tussen de pontons door tot de rode boei pal West ligt en ik er zeker van ben dat we uit het mosselveld zijn.
Nu op naar de haven. Nog een mijltje. Pal voor de haven is het nog even zoeken en ik ben blij dat ik hier reeds eerder was en de situatie een beetje ken, want anders geraak je er gewoon niet wijs uit met al die verblindende achtergrondverlichting van de stad en de dijk.
Tegen tweeen liggen we vast aan het buitenste ponton, dit was het gemakkelijkste ivm de wind. Veilig, ja maar niet rustig . Wat een geklots... We zullen deze nacht alvast niet tegen een rots beuken dus dat is wel een geseling waard ... denk ik. 's Morgens ben ik daar al niet meer zo tevreden van, als we beiden met kleine oogjes aan het ontbijt zitten. Klakkers (oostends voor wentelteefjes…) met de rest van het oude brood die nog in de voorraadkast zit. Janna heeft heerlijk geslapen en weet nergens van. Wij hebben beiden geen oog meer dicht gedaan. Te veel adrenaline opgedaan tijdens onze nachtelijke slalomtocht?
De wind is nog in kracht toegenomen en we bekijken het eens op de kaart. De beste optie is naar Rianxo te varen en daar voor het strand voor anker te gaan. Daar is de kant hoger wal ( de richting waaruit de wind komt) dus daar moet het rustig zijn. Het is er bovendien mooi en de "Rianxo'se fiestas" zijn deze week bezig (feesten)
Ik wil mijn stormfok wel eens proberen want ik verwacht dat de wind nog toeneemt. Dit kleine zeiltje erop en weg. Na nog geen mijl hebben we nog 6 !!!!! knopen wind. Pfft Ja, allez, de gewone fok er weer op. Vijf minuten later, ik zweer het, beken we tegen een 35 knopen wind op. Alles rammelt en we hebben veel te veel zeil op en vooral een hoop helling. Ik wil echt geen brokken, niemand overboord op het voordek om de stormfok weer te zetten en we keren gewoon terug. Een half uurtje later liggen we nog maar eens vast in de jachthaven van Camarinal, dit keer aan een ander ponton dat wat rustiger lijkt… de eerste twee uur toch… Als de wind terug toeneemt liggen we ook daar te hobbelen maar nu is er toch echt te veel wind om nog te verkassen. 30 knopen in de haven. Ik leg nog een paar lijnen bij, net als de Engelsman voor ons. Hopelijk wordt het vanavond wat rustiger want we moeten hier nu wel blijven en ik wil wel eens wat rustiger slapen..
Het is nochtans goed weer. Ik ga even het inetrnet op en Janna en Ben zoeken het strand op. Even later zijn we allen terug op de boot en oogsten wat mossels van het ponton. Ze zijn, na een grondige schoonmaakbeurt en in het gezelschap van een ajuintje nog lekker ook als aperitief.
Boodschappen naar de Gadiz en het “menu del dia” wordt opgesteld. Spaghetti met kip en een zelfgemaakt sausje. Ben speelt kok, maar Janna moet wat assistentie geven. Ik ben proever van dienst.. mmmm en ? …het is lekker. Chapeau !
Tegen tien uur zitten we te knikkebollen en gaan slapen. Het gaat op en neer… en op en neer en een tweede slechte nacht kondigt zich aan. De wind zakt geenszins. Huilen en fluiten in de masten rondom ons.
’s Morgens; acht uur. Het lijkt nu toch eindelijk wat gekalmeerd. Ben en Janna worden terug vroeg opgepookt want de weerberichten geven terug dezelfde 5 a 6 uit Noordoost dus lijkt het mij verstandig vroeg te vertrekken. Onze ervaring van gisteren indachtig; direct 2 reven in het grootzeil en de stormfok op het voordek; het moment dat je hier de hoek omdraait gaat de windmolen op volle kracht draaien en dan kun je maar beter niet te veel zeil op hebben… terug mis . De windmeter komt verdomme nu toch wel niet boven de 25 knopen uit. Met één slagje halen we zelfs mooi Villagarcia. We lopen bij momenten bijna 5 knopen scherp aan de wind. Dat stormfokje lijkt een goed zeiltje te zijn ( gloednieuw en wel iets groter dan een echte stormfok. ( zeven m² ipv de 14m² van de gewone fok met de schoothoek iets hoger gesneden)
Even heb ik nog getwijfeld vandaag toch nog eens naar Rianxo te varen maar er komen donkere wolken opzetten. Bwaah, we gaan een doucheke pakken en een beetje relaxen. Jann en Ben zijn daar goed in. Zie foto… de dwarslig…..
Deze middag sardientjes op de BBQ op het ponton.. (foto Ben.... op komst) ….veel rook en vuur, lekker gekruid met grof zout en een salade, wat brood. Voor vanavond wordt unaniem ( 2 tegen 1) geopteerd voor woertelstoemp. Ja, dat is democratie…?
Morgen komt de grote chef en we gaan voordien Porto centro eens inspecteren…Ben wil persé Porto proeven…. met de voituur.

Daag,

Janna, Ben en … ahja, ik ook nog natuurlijk.
Jean

2 opmerkingen:

janna zei

geef het maar toe dat je je favoriete matrozen al mist:)!!

we hebben allebei genoten van onze week,jammer dat het weer de laatste dagenw at minder was want we hadden graag nog eens gezeild, oja vanacht trouwens heerlijk geslapen in een zacht & niet bewegend bedje met wel 2 hoofdkussens:d!!

bedankt voor de toffe trip!!!

schip ahoy!

Jean Dekeyser zei

abavanzeneigens mis ik jullie al...... t was een leuke week met de 2 zeerovers. daag.