13 september; van Camarinal naar isla Salvora en Aguino en nog iets verder

Iedereen wakker deze morgen om 08:15h. Ontbijt met choco en smeerkaas, mooi weer terug. Klein Billytje blijft achter de boot hangen maar we doen uit voorzorg wel het motortje eraf.
We gaan vandaag naar het eiland Isla Salvora aan de ingang van de Ria. Een vogelreservaat. Aanvankelijk kunnen we nog wat zeilen maar algauw moet de motor terug aan.
Nog 5 mijl, iets meer dan een uurke varen. Ben maakt een fruitsalade klaar. Bananen, appels, sinaasappels en een stuk meloen. Een uur later is alles gesneden in kubusjes van 1 op 1... cm
Lekker.
Het eiland ziet er super uit. Er liggen 2 boten voor anker en een soort ferry vastgemaakyt aan een muur. Er staat een kasteel en een vuurtoren, voor derest is het vogels, vogels, vogels. HEt is ook terug lekker warm geworden. Ik ga zwemmen en Janna vogt mijn voorbeeld. Alleen, ik ga voorzichtigskes langs de zwemtrap het water in. Janna springt in een snoekduik overboord. Aaaaaahhhh! Das koud .!!!! Jaja, ik weet het....
Even later met het bootje naar de kant. Een man met een grote hoed aan wuift ons naar de steiger. Wat een vriendelijke meneer denken we en varen er naar toe. Het is de eilandbewaker die ons vraagt of we toelating hebben hier te komen. Heu... nee, moet dat dan ? Ja dus..... we kunnen niet blijven en krijgen, een folder mee hoe de toelating aan te vragen. Via Internet, kost niks en iedereen krijgt die.... Ja, zeg dan direct dat het goed is , maar nee, dat is te simpel en zo werkt het niet. Pffft... Tegen zoveel Spaanse logica valt niks in te brengen en we vertrekken terug. We krijgen ook nog de vermaning mee nergens anders aan te leggen en vooral nergens aan land te gaan.
Allez, welkom dus.... Voor de derde keer vandaag dat zwaar anker uit de grond trekken en we zijn weer weg naar het vissersdorpje Aguino, waar we nu op een terrasje zitten. Biertje en wat tapas.
Hieronder ook nog een foto van de typische vissersbootjes waar ze hier op de ria mee vissen. Het model zou rechtstreeks afgekeken zijn van de vikingschepen van weleer, de zg Drakars .. Zie je de overeenkomst ? Ik niet echt, maar goed.. 't Is toch een mooi bootje.
't IS hier rustig, zeer rustig, te rustig misschien en we voelen het terug kriebelen. Er is een briesje opgestoken en we willen zeilen. We gaan teru verder de ria in en overnachten nog maar eens op onze super ankerplaats nabij a Proba de Camarinal.

Groetjes,

Janna, Ben, Jean

4 opmerkingen:

SY_ALEGRIA zei

Hallo Jean,

Ook via internet(en telefonisch) kan je toelating vragen om in het natuurreservaat op anker te liggen:http://fondeos.iatlanticas.es/index.php.Ook voor isla Cies..

Veel zeilgroetjes Fernand

Jean Dekeyser zei

Ja, fernad, ik wist niet dat dit nodig was. Hoedanook, ik zal dit direct eens gaan aanvragen sè.
Bedankt,
Jean.

SY_ALEGRIA zei

Als voorsmaakje...bezoek eens de site met prachtige impressie van het eilandje:

http://www.youtube.com/watch?v=46Cnkpk5-lY

Fernand

Jean Dekeyser zei

Fernand, de toestand sinds je hier was lijkt enigszins gewijzigd.. een toestemming krijg je niet meer zomaar, alles in het spaans en een hoop papieren in te vullen en documenten te kopieren... ik doe mijn best....maarre de Spanjaarden hangen soms mijn k...