27 september - Isla de Ons

"Ons" eiland dus... jaja, je leest het goed; "Ons"... wie of wat het betekent in het Spaans ? Geen idee, maar het is er verrekte mooi... Ik zou zelfs zeggen, het mooiste eiland van deze reis, maar dat heb ik al zoveel gezegd en misschien doe ik dan de andere mooie eilanden die ik gepasseerd heb, zoals Belle Ile, Ile Houat, de Glenants, de Kanaaleilanden niet te vergeten, oneer aan en dat is niet de bedoeling.
Het was trouwens helemaal niet voorzien vandaag naar Isla de Ons te gaan. Mijn toelating om hier te ankeren spreekt pas voor 28 en 29 september. Voor de derde keer kwam Isla Salvora aan de beurt en het zou de derde keer, toch de goeie keer moeten zijn. Nee dus !
Als ik tegen negenen de ankerplaats voor Corubero verlaat is er weinig wind. Oost zo'n knoopje of acht en het is prachtig weer. Ik heb nochtans deze nacht zeer slecht geslapen. Een soort ambetante deining heeft me de hele nacht geplaagd. Ik ben wel 5 keer opgestaan, één keer om een tikkende grootzeilval snaarhard door te zetten, één keer om te p..., één keer om het anker te controleren ...ik heb me uiteindelijk in de neus van de boot gelegd in een poging tot..maar nog steeds geen zandmannetje te zien. Enfin, ik heb dus alle uren zien en horen passeren ( de kerktoren) en ik loop er bij als een zombie.
Terug door de nauwe pas zoals gisteren en als ik op zowat een mijltje van de ankerplaats van Isla Salvora verwijderd ben, trekt de wind terug aan naar 18 knopen, recht op de kust van het eiland en dat is echt te veel om met plezier en een gerust gemoed te gaan ankeren. Ik steek het op de uitgang van de ria de Arousa, die hier recht tegenover zit en de wind versterkt... Het zij zo, ik vaar door....naar de volgende ria; Ria de Pontevedra, 't Is ne keer iets anders...
Voor deze ria ligt er trouwens nog een ander eiland mooi te wezen, "Ons" heet het ding en daar gaat de koers naartoe. Alsof de duivel er mee gemoeid is, tempert de wind als ik een mijltje of drie voorbij mijn vorige ankerplaats ben, naar een handzame 10 knopen. Meer nog, op een mijltje van de eindbestemming draait hij 180 graden en wordt een zeebries, uit NW richting wat nog beter is. De Billy zet er de sokken in en tegen tweeen, ik heb verdomme weeral nog niks gegeten, geen tijd he, kan ik mijn ijzer uitsmijten en in 6 meter water lig ik voor het mooiste strand ( daar gaan we weer) van de wereld.
Het lijkt een beetje op het strand van Bredene, wat het zit vol, nou ja, vol, zoveel volk zit er niet... met blote mensen. Nee, ik trek mijn broek niet uit, dat staat zo stom als je roeiend op een strand toekomt he ? Onnozelaar !
Ik ga zwemmen, hard worden he Dekeyser ! JJJJaa, maarrrr...Kououououd dat dat hier is ! Allez, hoe kan dat nu toch bij zulke temperaturen ? Het is vandaag terug 25 graden, minstens ! Ik maak ook even een wandeling naar de andere kant. Ver is dat niet, het eiland is zeker geen halve km breed en ik ben dan ook vlug terug.
Terug naar de boot en ik monteer ook het BB motortje en ga even langs de kust varen want ik heb een paar grotten gezien. Voorzichtig roei ik die binnen en let toch op met het rubberbootje de rotsen niet te raken, want die staan vol met vlijmscherpe mossels. Een populatie Cormorans (Aalscholvers) vinden het maar niks dat ik hier voorbij kom...Wat is het hier stil.
Als ik terugkom ligt de ankerplaats, waar we aanvankelijk slechts met zijn tweeen lagen al aardig vol. een Spaanse familie met een maxi morboot ligt juist naast me. Wat een lawaaimakers. De gothfather van de familie kruipt met zijn dikke buik in zijn motorbootje en krijgt het tot mijn voldoening niet gestart, hij kijkt mij aan met zo'n blik van... kun je dat van jou niet even uitlenen? Ik ben doof op dat oor uiteraard en laat hem voortploeteren. Als hij volledig in het zweet staat, wordt het bootje met de hydraulische lift (echt waar !!) terrug op de achterplecht van het strijkijzer opgetakeld en worden de motoren gestart. Ze vertrekken, want roeien naar het strand, dat zien ze niet zitten. Oef ,daar zijn we ineens van af ! Het wordt terug stil.
Wat doe ik, blijf ik hier, of ga ik terug naar de kant en een Marina opzoeken ? Echt rustig liggen we hier niet, ik wil wel een doucheke en vooral ook terug eens goed slapen dus kies ik voor het laatste. Meest dichtbij is ... tedju, hoe verzinnen ze hun namen...Sanxenxo.. hoe spreek je dit nou uit zonder je tong te breken ? Mooie moderne Marina volgens de Pilot in een populaire vakantiebestemming met mooie starnden. Allez vooruit....
Sanxenxo is dus werkelijk het Knokke le Zoute in het kwadraat. Mega jachten met een appart ponton, nog net geen life guard die de boel bewaakt en dan het kleine Billytje daartussen, en dan heb ik het even niet over mijn rubberbootje. De prijs is er ook naar ; € 25 per nacht... Ja Dekeyser, geld moet rollen he ?
Goed, ineens ook maar diesel getankt, 25 literkes, das ook weer in orde, wss genoeg voor de rest van de trip.
Lekkere douche.. pfft we zijn echt luxe beesten he ? Waar is de tijd van de ruwe zeebonken ? Stinkend naar bier, sigaretten en knoflook... haha !
Verder ook nog eens Skypen met het thuisfront in een barretje waar er WIFI is, in de jachthaven is dat er ook maar aan 5 Euro voor een uurke... ja seg ! Terug naar de boot, en dit verslagje typen voor morgen.
Een zicht op de dijk van Knokke.. of Benidorm, of Oostende, of ... hierboven

Daag, Jean

Hieronder een kaartje van de route gevolgd sinds La Coruna... de eindsprint is al in zicht... Porto

2 opmerkingen:

Janna zei

ik wil ook terug zeilen!!!!!!!

Jean Dekeyser zei

kommaaraf, ik mis mijn piraatjes...