7 en 8 september . A car, a car, my kingdom for a car...

Met deze aanhef voor de blog weet je waarschijnlijk al wel waarover het gaat. Het bezoek van Ben en Janna deze week en dan ook nog Erna de week erop. De verbinding Porto, Spanje, op de kaart zo dichtbij, is met het openbaar vervoer niet te overbruggen op de uren die wij nodig hebben. Er is om te beginnen een uur verschil tussen Portugal en Spanje. Geen enkele van de uurtabellen die op internet te vinden zijn, is hier duidelijk over. De treinlijn Vigo - La Coruna is OK, maar het traject Porto - Vigo zorgt voor moeilijkheden. Het is bijna onmogelijk om dezelfde dag nog ter bestemming te geraken, noch met de trein, noch met de bestaande autobuslijnen.
Enige uitkomst is een auto huren en hen gaan ophalen maar dat is nog een ander paar mouwen. Het lijkt terug de weg op te gaan van onze ervaringen in Bilbao deze zomer; er zijn gewoon geen autos meer voorradig... crisis, I am very sorry sir. Ik loop dus hier in Vilagarcia het ene na het andere bedrijf af. Niks. In het toerismebureau raden ze mij aan naar Pontevedra, of zelfs Vigo te gaan en daar te proberen, volgens hen is het daar geen probleem ( madammeke belt voor mij AVIS Pontevedra en ja, het zou nog kunnen lukken....hmmm)
Op 7 september, in de namiddag, kan ik mee met Dennis, de marinero. Na zijn vroege shift, rijdt hij terug naar huis in Pontevedra en hij neemt mij mee. Hij biedt aan deze avond op het internet ook nog eens de connectie Vigo Porto te bekijken om te zien mochten er nog andere mogelijkheden zijn en mij morgen het resultaat te geven. Ik heb hier ook wel internet maar bij de buscompanieen hebben ze er blijkbaar nog nooit aan gedacht dat ook buitenlanders wel eens hun site kunnen nodig hebben ... enkel in het Spaans en voor mij niet altijd 100% duidelijk.
Dennis zet mij af naast de Marina, die hier op de rivier ligt. Het is warm. Zeker dertig graden. Pffftt. Tussen de nauwe straatjes van de binnenstad loop ik het ene na het andere monumentaal gebouw of plein voorbij. Mooi is het hier wel. Pontevedra moet een rijk verleden gehad hebben en dat is er aan te zien. Ik loop eigenlijk ook van het ene terras naar het andere. Dorst ! Niet te doen hier. Ik heb het in de maanden juli en augustus nog niet zo warm gehad. Op mijn terugweg aan het station ga ik bij AVIS even polsen en er is inderdaad mogelijkheid op de data die ik nodig heb een wagen te huren. Kostprijs ? Ja, niet zo interessant natuurlijk daar het vier verschillende niet opeenvolgende dagen zijn. Telkens admin kosten te betalen. Ik vraag of ik morgen ook nog kan reserveren en dat is geen probleem.
Ik kom tegen achten terug op de Billy aan en moet nog eten klaarmaken. Verder dan het aperitief geraak ik niet meer.

De volgende dag vroeg op. Warm, warm… Ik profiteer van mijn ligplaats hier in de Marina om ook nog even mijn was te doen, das ook alweer een tijdje geleden en ik moet toch proper zijn voor het bezoek, nee ?
Straks nog wat gaan zeilen in de Ria, dagtochtjes, zoals in Oostende, maar dan wel in een superomgeving, maar eerst terug met de trein naar Pontevedra een wagen reserveren want de zoektocht op het Internet heeft geen echt nieuwe gegevens opgebracht. Porto naar hier voor 2 personen kost al gauw 50 Euro trein en busticketten samen en zou misschien nog te doen zijn maar is heel juustekes en als je één verbinding mist moet je ergens overnachten en dat kost dan nog meer als een auto huren. Het traject Spanje naar Porto is niet te doen wegens de vroege vlieguren van de terugvlucht, dan is een auto zeker de beste oplossing.
Goed, dat is dan gebeurd ondertussen …. Geld moet rollen he ! Het is wel typerend voor deze tijd dat je voor een afstandje van minder dan 200 km meer betaalt dan voor een vliegreis Brussel naar Porto en terug (Ryan Air)

En nu ga ik zeilen.. ahnee, eerst mijne was nog drogen …. deze namiddag dan…nee, ook niet, geen fluit wind. Weetjewat ? Ik neem eens een half dagje vakantie en ga naar het strand.... het moet niet altijd werken zijn he ?

Groetjes,

Jean

4 opmerkingen:

Yvan Dehondt zei

Hoi Jean , moet je nu auto gaan rijden tussen Pontevedra en Porto. Zou Erna niet beter wachten tot de Billy in Porto ligt dan is er geen probleem meer. Ik beb me ook goed geammuseerd op Lago di Lugano, daar heb je geen probleem voor openbaar vervoer ! K'zal eens een paar fotootje's opzenden naar je mailadres. Veel plezier nog vanwege Yvan wonende nabij de Ryco waar het weer nu ook super is.

Jean Dekeyser zei

Jaja, ik hoop dat ik het nog kan....Lagao Lugan... aan de foto's te zien lijkt het een beetje op dit gedeelte van Spanje... Beboste bergen en water.. hier wel warm momenteel. Steeds meer dan 30 °C
groetjes,
jean

janna zei

Kan ben me niet dragen naar de boot????

enne we zullen het goed maken met leuk gezelschap, een spelletje jungle speed en boekjes voor je verdere eenzame momenten of...


enne heee piraat kben volop in vorm op die boot te enteren hoor!

Jean Dekeyser zei

Den eerste piraat die hier aan boord komt wordt gekielhaald !!! ... of erger.. dus past maar op.
PS: brengt ook maar zo'n Spaans waaiertje mee want nog een paar dagen + 30 ° C voorspeld...