9 september : harde wind - Ria de Arousa

Vandaag vroeg op. 8 uur. ! Het wordt hier pas klaar en het weer ziet er goed uit. Er staat al wat wind uit de "normale" Noordelijke richting. Krachtje 3 tot 5 voorspeld, dat wordt dus wel wat.
Ik spreek met de Marina af dat ik straks uitvaar, maar zeker terugkom deze avond, zodat ze niet ongerust moeten zijn ivm de openstaande rekening. Geen probleem... zou je bij ons eens moeten proberen.
Ontbijt, een lekkere douche, ik heb alle sanitair hier al dagen voor mij alleen. Nog even naar de supermarkt achter een pot choco, nieuwe tandpasta, brood en wat fruit. Voor de rest heb ik nog alles in huis... aan boord bedoel ik.
Tegen tienen trossen los en op motor naar buiten. Er staan witte kopkes en ik steek alvast een rif in het grootzeil. Met ruime wind gaat het richting Isla di Arousa. Mmmmnjaa, 3 a 5 ? 't Zal toch wel wat meer zijn zo te zien. Het water is echter vlak en de Billy stuift er als een speedboot vandoor. De windvaan stuurt perfect maar de wind lijkt nog steeds toe te nemen doordat we nu vanachter het eiland ten Noorden van Vilagarcia uitkomen. 25 knopen backstagwind !! Das toch al een zes en ik besluit nog een rifje te steken. Bij momenten gaan we bijna plat als de windrukken boven de dertig knopen gaan. Het is echter plezant varen en het is warm ! Ik zou dit echt in mijn zwembroek kunnen uithouden. Omwille van mijn veiligheidsgordel draag ik toch een T shirtje en korte broek. (die koude gespen op je bloot vel ook tsssssssss...)
Na een tijdje besluit ik toch eens aan de wind te gaan varen om te zien of dit ook nog zo plezant is. Ja, het gaat wel maar het is toch genoeg. Bij momenten meer dan dertig knopen. Ik zie even in een rukwind 35 kts op de windmeter staan. Op zee met golfslag zou dit toch echt wel niet zo plezierig zijn denk ik. Eigenlijk heb ik voor deze wind nog te veel zeil op. Ik zou graag eens de stormfok zetten en zien of mijn voortgang aan de wind dan nog goed is en hoe de boot zich dan gedraagt, maar ik ontzie het mij dit zeil vanonder mijn slaapplaats uit te halen. Dat is eigenlijk niet goed en ik weet al weer wat doen vanavond, nl. een ander, beter bereikbaar plaatsje zoeken voor dit zeil. Zo blijven we bezig natuurlijk.
Na nog een uurtje gehos krijg ik de indruk dat we nog (!!) meer wind krijgen en ik besluit dat het welletjes is. Ik moet hier ook geen brokken maken he ?
Terug naar de haven. Aan de wind, bij momenten davert de hele boot als hij oploeft in een vlaag. De voortgang blijft echter goed en er komt weinig water over. Test geslaagd.
Tegen tweeen ben ik terug. Ik zit een beetje met het aanleggen (wind op de kont in een zeer brede box) in mijn maag, ik zie niemand op de steiger en roep de marina op om mij een beetje te helpen. Dit in mijn beste Spaans en het is OK... denk ik toch aan het antwoord dat ik krijg te kunnen uitmaken. Ik vaar een beetje weg en weer voor "het pantalan quatro" maar zie niemand komen. Als de wind even vermindert waag ik het dan maar op mijn eentje. Het is geen maneuvre om over naar huis in de voorbeeld boekskes te schrijven maar ik maak toch geen brokken en dat is het voornaamste.
Voor de rest van de namiddag ga ik naar het strand. Om de 10 minuten eens het water in om af te koelen. (en koelen doet het hier wel... koud !!!) Ondanks de harde wind is het hier goed toeven. Het stuift niet ( zeer grof zand, bijna steentjes eigenlijk) en veel (schoon) volk rondom mij. Nee, geen foto's, sorry ...

Groetjes uit paradijselijk Spanje... !

Jean

Geen opmerkingen: