29 en 30 augustus; Portosin en naar Muros.

Gisterenavond hoorde ik hier een helicopter rondvliegen... t was al donker... deze morgen opnieuw, juist naast de jachthaven. Ze waren precies iemandof iets aan aan t zoeken, want de heli hangt hier en daar stil. Nog steeds enorm veel wind. Niet uitgevaren dus. s Morgens een fikse wandeling langs het strand. kilometers ver. Mooi !
In de namiddag plots wat kalmer. Mijn rekening gaan betalen en de reden voor de helicoptercapriolen gehoord. Een bootje met 3 vissers van de club zou gisteren in de harde wind gewoon omvergeblazen zijn. Ja, t was wel echt hard aan t waaien hoor. Het bootje is gezonken. Twee hebben het gered en zijn naar het strand gezwommen. Voor een derde kwam alle hulp te laat . Ze hebben hem deze morgen uit het water gehaald. Tsjaa, de zee is gevaarlijk, niet mee spotten ! Bovendien is het water hier ongelooflijk koud. Ik ben wel een mietje geworden als het op zwemmen aankomt, maar ben toch al het water in geweest aan de noordkust in Spanje, maar hier aan de Atlantic kant is het gewoon niet meer te doen. Zelfs je voeten vriezen eraf als je er gewoon maar in loopt . Laat staan als je er in valt...Opletten dus. Waarschijnlijk een koude stroming die hier langs de kust passeert. wss rechtstreeks van de Noordpool ?
In de namiddag naar het strand geweest en wat gelezen. Ik verveel mij niet.
30 augustus; een pak minder wind als ik wakker wordt. Het is al acht uur als ik uit mijn kip kom. Das laat voor mij. We gaan naar Muros aan de overkant, 5 mijlkes, ankeren daar, een mooie oude stad volgens de pilot... Overmorgen wss naar de volgende ria ofwel nog een dagje hier rondhangen. Ik heb tijd...Ik heb steeds het gevoel nu nog maar pas tot rust te komen. Zot he ? k Ben al 4 maanden weg. Nog 2 to go ..
Bij het wegvaren uit de marina kom ik bijna nog in aanvaring met een Spaans bootje. We slaan allebei op hetzelfde moment achteruit om weg te varen uit onze box en het is hier nogal nauwkes. Waarschijnlijk zijn we de twee enige boten die hier vandaag wegvaren. We kiezen dezelfde koers. Ik op grootzeil alleen, zij hebben de fok erbij staan. Aanvankelijk ga ik sneller, ik ben ook iets langer, maar als de wind wat valt achter de hoge heuvels, lopen zij uit. Ik zet ook maar mijn fok erop en dat scheelt uiteraard. Ik loop zes knopen, maak nauwelijks helling en lig zo stil als niks, ik bedoel geen deining. Vlak water hier he, Toch nog 20 knopen wind. Muros komt rap nabij. Volgens een dame op een Hollandse boot die ik al ken van in La Coriuna, Limburgers, kun je daar even goed op een boeitje gaan liggen; er liggen er tientallen vrij.. Ja madammeke, maar ze bakenen wel het zwemgebied af en ik denk niet dat het de bedoeling is dat je hieraanvastmaakt. Het ijzer overboord dus, in 5 meter water. Even verder ligt nog een Duitser en ernaast een Catamaran zonder vlag. Dat is het. Druk he ?
Ik schakel het ankeralarm in en verifieer de positie. Momenteel blijven we liggen.... Ik maak een boterham klaar met blauwe kaas, sla en een tomaat.. mijn middageten. Even op het voordek zitten en ik val bijna in slaap. Lekker weertje. Even later blaas ik mijn dinghy op. Geen motor. Het is amper 200 m naar de kant. Roeien en ik heb bovendien vandaag nog weinig uitgevoerd. Het mag wel even !
Muros is een prachtig stadje; er zijn wat bezienswaardigheden, oa een oude graanmolen op zeewaterenergie,daterend uit de eerste helft van de negentiende eeuw en gerestaureerd 1999; ga ik eens bekijken. Er is een lange paseo met restaurantjes en cafétjes... in ééntje ervan zit ik nu deze blog wat bij te werken. Er zijn ontelbare achterafstraatjes, steegjes, historische gebouwen want Muros heeft een oud verleden. Ontelbare zeerovers en aanvallen van andere naties moeten doorstaan en nu eindelijk tot rust gekomen of het zou moeten zijn dat je de hordes hedendaagse toeristen ook aanvallers wilt noemen..Allemaal Spanjolen, want op een paar verdwaalde zeilers na zijn hier weinig buitenlanders te bespeuren.

Goed, ik ga nog een toerke doen...Daag

3 opmerkingen:

SY Seagull zei

Hey Jean,
Cabo Finisterre al voorbij en reeds in Muros dat is op een boogscheut van Santiago de Compostela. Het moment om eens te gaan beeweeën of een kaarsken aansteken ?
Mocht je nog een plaatsje hebben tussen 11 en 19 oktober we hebben daar iets geboekt.
Tot kijks.

Johan

SY_ALEGRIA zei

Hallo Skipper,
t.gaat goed vooruit! he.Jean.

De positie van Isla Cies anchorage is 42 13,4 N 008 53,32 W.
Het is een beschermt natuurgebied, slechts een kleine camping +winkeltje voor het allernoodzakelijkste.. vers brood s'morgens op bestelling! een klimwandeling naar de westzijde van het eiland is een must!! daar beukt de"atlantiekdeining" ongenadig op de rotswanden terwijl je aan de oostzijde vredig in de zon ligt te genieten...

Grtjs Fernand,

Jean Dekeyser zei

Dag Seagullekes, jaja, dat was al gereserveerd voor jullie.. Van 11 tot 19 oktober zal de caiperinha klaar staan. Nu nog goe weer...

Hoi Fernand, is genoteerd en t zal niet mankeren. Islas de cies staat in mijn programma. We gaan daar zeker naartoe. Ik heb bovendien al contact gehad met de marina in Leixoes, alles ok voor deze winter