10 augustus, naar La Coruna

Ik ben stik kapot. Het is 22:30h en ik zit buiten in de kuip van de Billy in de haven van La Coruna. Ik heb mij zojuist nog een Wisky Cola'tje uitgeschonken; ik heb het verdiend. Nochtans met tamelijk rustig weer vertrokken in Cedeira, zelfs tot aan de ingang van de ria van La Conuna een mooie zeildag gehad. Ik dacht al; ik ben er; nog 10 mijlkes maar dat was dus buiten de wind gerekend. Is het een soort Venturi effect die de lucht samenperst of is het gewoon de zeebries die opsteekt ? Feit is dat die laatste loodjes nogal zwaar uitvallen, als de windsnelheidsmeter plots van 15 naar 25 knopen gaat, wind recht vanachter, dwz dat de ware wind zo rond de dertig knopen komt; dat is toch wel dicht bij de zeven Bft. Enfin; gelukkig had ik al uit voorzorg een rifje gestoken, maar er moest er dus nog eentje bij. Daar de Billy met een driekwart tuigage getuigd is en gepijlde zalingen heeft wil dat dus zeggen dat je om te reven best wat oploeft om het grootzeil vrij van de zalingen te krijgen. Bon, geen probleem; een beetje nat en nog wat meer wind, maar kom; alles gaat perfect en het tweede reef zit er in. Afvallen maar weer. Toch blijft de snelheid oplopen tot zeven,8 knopen en meer. Noch de elektrische, noch de windvaan kan met dit gesurf overweg dus dat betekent met de hand sturen. Ook de golven worden steeds hoger. Bon, alles loopt naar behoren maar ik ben toch blij dat de haven daar eindelijk is. De Torre de Hercules, foto hieronder, dat klein torentje, staat in al zijn glorie te blinken. ( werelderfgoed) Goed, hij is nog wat kleintjes maar ik wandel er wel even naartoe en dan krijgen jullie een grotere foto...Een Contessa 32 komt juist buiten, met volledig grootzeil en volle genua; ja , en gij gelooft dat ? Loopt uiteraard direct uit zijn roer; Contessa of niet. De twee bemanningsleden zitten krampachtig in de kuip en schijnen niet goed te weten wat te doen. Koopt U nen Dehler (de Billy) jongens en leer reven, denk ik bij mezelf ! (een Contessa 32 was ooit mijn droomboot)
Goed, ik kruip in mijn kooi, tot morgen

Jean
11 augustus;
goed geslapen, schotelkes gewassen, wat boodschappen doen en een wandeling oa naar de Torre de Hercules stan op het programma...
Hieronder ergens ook een foto van hoe ze hier hun haven proper houden. Een visnetje is wss te goedkoop maar werkt uiteraard ook. Goed, ze doen het en daar kunnen ze bij ons enkel een voorbeeld aan nemen. Verder ook een formidable ontvangst in deze club. Een vriendelijk meiske schrijft mij in en ik krijg ook een welkomstgeschenk. Drie flessen wijn, ter viering van de nieuwe naam van de club RCNC Real Club Nautico de La Coruna ipv de Ensenada poespas. Mooi, ze zijn nog volop aan het werken aan nieuwe sanitair en das ook wel nodig want hetgeen ze nu hebben.... ( een paar noodbarakjes is wat weinig. Kouwe douches enzo.. Nou ja...

6 opmerkingen:

Anoniem zei

je vois que tu avances bien dans ton voyage.

Joseph "ALIBI"

Jean Dekeyser zei

Bjr Joseph, tout va bien ? Tjrs en Hollande. Ca te plaie ?
Il fait beau ici en Espagne mais beaucoup de vent les derniers jours. Avant, c'etait plat depuis un mois, donc mieux pas ce complaindre trop....
Salut,

Jean

Dirk VAN LOO zei

Dag Jean,
eind vorige week moeten je oren "getuut" hebben, want ik heb Erna ontmoet in de inkomhall van haar werkzetel en we hebben een boompje opgezet over je reis,je schip en over jezelf. Uiteraard hebben wij niets dan goeds verteld!
Ik lees dus nog steeds met veel plezier je blog.
Vele groeten en voldoende wind uit de goede richting.
Dirk VAN LOO
PS wegens problemen met het verzenden van deze mail, zal je hem vermoedelijk tweemaal krijgen

Jean Dekeyser zei

Jaja Dirk, mijn oren tuten regelmatig wel eens... Leuk dat je de blog blijft volgen, dromen, soms worden ze werkelijkheid. de groetjes
Jean

SY_ALEGRIA zei

Jean,
Soms laat je mij kwijlen ... het is alsof ik mijn reis herbeleef ! mijn eerste spaanse ervaring was ria de Cedeira.. en inderdaad vanaf deze breedtegraad tot het zuiden (cabo St.Vincente) heb je steeds op de kuststrook van ong. 14.00 uur tot iets voor zonsondergang een stevige bries 5 tot 7 Bf.

Binnenkort: Boa viaje, ate logo,adios.. echter: vaar de ankerplaats van isla Cies bij Bayona niet voorbij.. voor mij was dit het mooiste plekje om met een jachtje te komen!!! (bij de baai van vigo..)
Grtjs. Fernand

Jean Dekeyser zei

Ja inderdaad Fernand, gistern weer van dat. De ankerplaats van Corme aangezeild met + 30 kts wind. Enkel op de fok. Het grootzeil stond maar wat te flapperen. Eens ter plaatse, vlak water, jou haak in de grond en geen meter meer gegeven.
PS: er is weinig kans dat ik iets voorbijvaar, en zeker in deze streek niet. De ria's zijn het mooiste tot nu en ik moet nog de zuidelijke doen. (rias baixas)

groetjes,
Jean