12 en 13 augustus; La Coruna en naar Ria de Corme y Laxe

Nog even terugkomen op La Coruna, waar ik een flinke wandeling maakte naar het monument, vuurtoren "Torre de Hercules", werelderfgoed. Een vuurtoren die er al zou gestaan hebben van toen de Romeinen hier nog de plak zwaaiden. Het is er niet aan te zien want het ding ziet er gloednieuw uit , is dus wss gerestaureerd. Het ganse complex ligt bovendien in een mooi aangelegd park. Nog een foto van de echte en de gespeelde Hercules ter informatie.
In de namiddag naar het strand, waar het redelijk rustig was. Een poging gedaan om te zwemmen en er was heel wat wil nodig om er uiteindelijk in te springen. Koud dat dat water hier heeft. ....'t Wordt alsmaar erger. Atlantische stromingen zeker ?
13 augustus ; wij dus weg naar ria de Corme y Laxe, verder naar het zuiden (eigenlijk momenteel nog meer west) . Het weerbericht spreekt van 5 a 6 Bft NE, de 7 is weggevallen. HEtzelfde weerbericht als gisteren en dan was er geen wind. 't Is dus de moment... denk ik. Even overweeg ik ook nog te tanken maar als ik de wachtrij zie aan de pomp lat ik het maar voor de moeite. Ik moet weg, zo vroeg mogenlijk. Voorlopig op de motor alhoewel er al een briesje uit de goede richting staat. NE. Ter hoogte van,de groene boei,die de rotsen voor de haven afbakent, kan het grootzeil al omhoog en begint reeds een beetje mee te trekken. Even later kan ik wat afvallen , richting West en kan ook de fok erbij en de motor af. Voorlopig slechts 8 knoopkes wind, maar er komt meer... ik voel het.... 8, 9, 10, 12 , 15, knopen tegen 10 uur... olé, we zijn weer weg. De golven beginnen op te bouwen. Aan 18 a 19 trek ik een reefje uit voorzorg. Als we tegen 2-en uiteindelijk de kaap van de ingang ronden zie ik regelmatig + 24 knopen wind op de windmeter. We lopen een constante 6, met uitschieters naar 7 en meer. Vooruit luierik, nog een reefje, voor de laaste mijlkes, want straks moet ik wat oploeven naar de ankerplaats en dat belooft nog een pittig eindje te worden. Na het rif loef ik 30 a 50 graden op en ja hoor: + 30 kts wind. Twee boten die achter mij liggen, 40 voeters geven het op en vallen terug af richting volgende ria Camarinas, zo'n 12 mijl verder. Ah nee he, mietjes, net nu het plezeant wordt. Ik zet door en met flapperend grootzeil, enkel op de fok loop ik zeker 7 knopen. De ingang van het ankerplaatsje komt dichter. Ik vraag me af of dit wel iets wordt met dergelijke wind. Vlak zal het water wel zijn want het is hogerwal maarre...
Even later opent zich de inham en het ziet er prachtig uit. Twee strandjes, een dorpje, groen, heuvels... enkel wat winderig maar het watre is vlak dus dat mag geen probleem zijn met mijn joekel van een anker. Fok zakken wordt nog een heel gedoe, ik waai bijna het water in. Het grootzeil gaat beter. Het anker wordt klaargelegd en gaat overboord. Slag acheruit en we liggen... als een huis.
Pffft, dat was weer genoeg voor vandaag. Toch 36 mijl gelopen in amper 6 uur.....
In de namiddag ruik ik plots iets verbrand. Ik ga op onderzoek uit in de boot , maar het komt van buiten. Een enorme rookwolk ontwikkelt zich in het bos , even voorbij het strandje. Een kwartier later is de brandweer er al met een blushelikopter. Wij zitten op de eerste rij als de machine keer op keer water komt scheppen juist naast ons. En een lawaai dat zo'n ding maakt. Spectaculair. Na zo'n 30 tal vluchten is het voorbij. De rust keert terug... op de wind na. Die loeit verder. Hopelijk morgen en vooral vannacht wat rustiger. Ik vertrek in ieder geval vroeg. Naar De volgende ria; Camarinas.....en dan nog Finistere...Ik heb in ieder geval een marina nodig vóór ik t
ug naar Belgie ga; het wordt dus Camarinas of Portofino. Ik heb nog 4 dagen, laat ons zeggen 3.om op veilig te spelen.

Hier geen internet op de ankerplaats... flauw he ?

Daag

Jean

Geen opmerkingen: