4 augustus; naar Ribadeo


4 augustus; Ik slaap toch tamelijk lang tegenwoordig. Kwart voor acht als ik wakker schiet. Toch ook wel een paar keer opgestaan vannacht om de positie van de boot te verifieren. Alles OK . Tjiens, er is er toch nog eentje bijgekomen vannacht. Pluim voor de bemanning , want ik heb niks gehoord en hij ligt toch praktisch naast me.
Ik ga nu en dan eens kijken tijdens het ontbijt of ik niemand op de pier zie staan. Ik moet namelijk mijn voorste meerlijn nog lossen. Als ik iemand zie kan ik het vragen, anders wordt het een ochtendlijke zwempartij naar de kant.... het laatste dus. Na het radiocontact met Wilfried via Oostende Radio, moet ik er aan geloven en duik het water in. Trapje op, voorste lijn losmaken en terug het sop in . 25 m zwemmen, bah ja, goed voor de fysiek zeker? Komt er van he als je te lui bent om je rubberbootje op te blazen?
Goed, we zijn weg. Smen met een Fransman, die twee catamaranrompen aan zijn spiegel hangen heeft ( ??) tuffen we (weeral moteur) richting Ribadeo, 24 Mijlkes. Het is eb en we hebben stroom mee. Het zonneke komt piepen en smeren is dus nodig. Ik word nog zwart als ik zo verder doe.
Tegen twaalven bereid ik mijn dagelijkse salade (veel) , met een stukje kaas, een sneetje brood en een tomaat. Beetje dressing en dat is het. Lekker. Een stuk meloen als nagerecht.
Tegen énen wordt het echt heet. De zon brandt genadeloos. Ik put een paar emmers water en op het voordek giet ik die over me heen. Lekker fris en je wordt er toch iets properder van, maar het is zeewater dus plakt het een beetje. Of ben ik het die plakt?
Een half uurtje later krijgen we warempel wat wind , een windje die steeds meer uit oostelijke richting komt. Ik hijs de grote genua, mijn geheim wapen en aan een fabelachtige snelheid van zeker 4 knopen raas ik er vandoor. Ribadeo, nog 5 mijl.
De ria komt in zicht en ik kan binnenzeilen, onder de brug door, tot voor de Marina. Zeiltjes omlaag, en de Marina binnen. Probleem; geen plaats, een Franse meute wedstrijdjachten arriveert morgen. Ik kijk bedenkelijk en de havenmeester laat zich overhalen mij toch nog een plaatsje te geven. Eén nachtje ? of misschien wel twee. We zullen zien. Ik ga douchen... lekker.
Even boodschappen doen, een terrasje, Wifi in de jachthaven zelf, wat wenst een zeeman nog meer ? Muziek wordt verzorgd door de plaatselijke DJ die zijn decibellen toch wel erg kwistig rondstrooit. Dansen op het ponton..... Tegen negenen is het fini. Mooi uur. Ik prefereer toch wel iets rustigers maar goed, smaken..

groetjes,

Jean

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Probatie
Krulle

Anoniem zei

Jean,
Ik denk dat ik vandaag iets bijgeleerd heb om een reaktie te plaatsen. Ben al tevreden ! M n dag begint goed.
Groeten,
Krulle

corneel zei

jean je doet mij watertanden.cory

Jean Dekeyser zei

das de bedoeling he Cory, (en krulle) zodat je nog eens afkomt en meezeilt. Vandaag een off-dag. Slecht weer en voor anker, juist voor de jachtclub (internet zelfs tot hier) maar ik durf de boot niet alleen laten. De ankergrond is maar zozo ....

Anoniem zei

Jean,
Je hebt toch drank en spijs voldoende aan boord !
Moeten we een noodpakket vanop de kant laten aanrukken. Of zul je zelf naar de yachtclub wuiven ?
T amusement met uw solotrip.
Krulle

Jean Dekeyser zei

neen bedankt krulle, k ben zelf wel terug naar binnen in de marina geraakt. met het draaien van de stroom lag ik niet meer zo goed en ik was het ineens beu. k Ging daar toch niet goed slapen denk ik. ( wiebeldewiebel)