14 augustus; naar Camarinas

Vandaag 14augustus, veertien mijlkes gezeild, helemaal van ria Corme naar ria Camarinas, de laatste van de rias altas. Een beetje weinig, ja, maar ik wil absoluut naar Camarinas, het schijnt hier zeer mooi te zijn lees ik in de pilot en ik kom ook eens piepen of ik hier de Billy een weekje zou kunnen achterlaten in geval het weer zou verslechteren.
Vandaag helemaal doorvaren naar ria de Muros of naar Portosin is wat te ver (45 mijl) en bovendien voorbij Finistere (het einde van de wereld), en stel je voor dat ik hier iets mis? Het heeft de ganse nacht nogal doorgewaaid en ik zie al een voortzetting van gisteren voor mij, maar als ik opsta lijkt het toch gekalmeerd. De weerberichten spreken nog steeds van 4 a 6 voor Finistere... die 4 is OK maar die zes..., dus toch nog maar even wachten.
Om 07:00h op, ontbijt met ontbijtgranen, want mijn brood is keihard geworden. Tegen achten trek ik de haak uit de grond en ben ik weg. Motorke eerst, maar al vlug kan het zeil erbij. Batterijen laden is voor vanavond. Ik roep ook nog even Oostende aan, blijkbaar hebben die mannen mij toch gehoord (ik krijg hier zojuist een mailke) , maar konden niet antwoorden daar ze op een andere lokatie zaten. Tsja, gisteren waren ze er wel , maar ik niet. Misschien zijn er vanavond conditie, want de afgelopen dagen mocht er nog niet veel lukken op radiogebied.
Tegen taalven kunnen we de hoek om, niet te stijl indraaien want er liggen hier nog wat rotsen. Mooi is het hier inderdaad en ook vlak water, na de oceaandeining van de laatste dagen wel een verademing. De Marina is klein, maar er is plaats genoeg. Ik roep op via kanaal 9, de havenmester spreekt enkel Spaans. Ik vraag een "emplacemente" aan het "pantalan" ij mijn beste Spaans en de man antwoord met een Spaans geratel , maar wat ? 't Zal wel goed zijn zeker ? Ik leg me naast een Noor met een spitsgatter ( je weet nooit waar dat goed voor is) en ga me inschrijven. Formulier invullen, t is 9 Euro... Jawaadde ! dat er eentje voor het logboek; de goedkoopste marina tot nu.
Ik was van plan iets te gaan eten, maar alle restaurantjes zitten eivol. Bon, ik koop dan maar een brood en ga aan boord eten. Wat ik wel doe is nadien een ijsje gaan eten, een coupe ! Yes ! Om het te vieren van die 9 Euro. De coupe kost €4,5, maar ik eet er toch maar eentje.....
Jean

Geen opmerkingen: