2 augustus; van Gijon naar Cudillero

Bon ,we hadden dus Erna aan het busstation afgezet. Ik dus terug naar de boot. Nog efkes tanken, t zal nodig zijn want er is dus weeral !! geen wind voorspeld voor de rest van de week... en we zijn nog maar begonnen. 't Zal toch weeral niet waar zijn zeker ?? Enfin, het tanken gaat zoals nog nooit meegemaakt. Een vriendelijke juffrouw legt een proper doekske met voorzien gat over de vulopening van mijn boot en tankt met een professionele air 18 lieterkes diesel in mijn tankske. 18 Eurokes. Dank U wel juffrouw.. wat een personeel hier. Mogen ze in veel marinas een voorbeeld aan nemen. Supervriendelijk en behulpzaam. Een aanrader dus Gijon.
Tegen twaalven koers Noord, drie mijl om de haven buiten te geraken, dan verleggen naar een westelijke koers ... op motor want inderdaad geen spoog wind . Wel een deining , toch wel van een meter of twee, lang en ingehouden krachtig. Bergen water komen ops af. Hmmm. De oceaan dus. Even naar binnen en de ravage is er al. Thermoskan tegen de vlakte en in duizend brokken ( het binnenste toch) en een glas aan ...scherven... brengen geluk laat ons maar hopen. Dat brengt het aantal gebroken glazen tijdens deze reis op 5 !!. 'k Heb er nog ééntje, zo'n lang cocktailglas bedoel ik, en nog drie wijnglazen. 'k Mag weer boodschappen doen maar ik vertik het toch uit plastiek te drinken. Secuur manneke he ? Ik maak een smoske klaar en wurg het zootje naar binnen. Nu niet zeeziek worden h? Nee, het gaat. Een weekje rust doet dus geen enkele zeeman goed.De routine is er uit.
Cabo Penas wordt gerond en we kunnen nu iets meer zuid in onze koers doen. Er komt warempel ook wat wind en samen met een andere franse boot gaan de fokken gezamelijk omhoog. Ik leg mijn motorke stil. De Fransman laat de boel maar pruttelen en loopt direct uit. Een uurke later is het ook bij ons zo ver. Terug motorsailen. Dju toch he, waarom kan er geen twee, hoogstens drie knoopkes meer wind .... Eolus manneke, zijde gij nu in congé of hoe zit dat ?
Wat wordt het ? Avilles ? Nee, te dichtbij en bovendien te veel industrie. San Esteban de Pravia ? Vijf knopen ebstroom in de aanloop en het is juist laag water. Nee bedankt. Cudillero ? Mnjaah, likt me wel iets. Nauwe ingang, niet met Noordelijke harde wind aan te lopen, maar dat is vandaag nauwelijks een probleem en bovendien genoeg water in de volledige haven ( 5 m). Ik heb niet echt een detailkaart en voer de Coordinaten van de Imray pilot als aanlooppunt in mijn GPS in. Raar, er klopt pecies iets niet. Slechts 7 Mijl naar San Esteban, en slechts acht naar Cudillero...kan, eigenlijk nauwelijks. Ik verifieer de posities die ik ingevoerd heb en alles klopt. Hummm....
Als we op het waypoint aankomen, moeten we afvallen naar een koers 200°, recht naar de rotsen en geen ingang van een haven te zien. Ik verifieer de positie uit de Imray pilot eens zo correct mogeliijk met de kaart ( 1/300.000ste dus das een beetje moeilijk) en kom tot de slotsom dat het waypoint er minstens twee minuten naast zit; Cudillero: 43°34'54 N en 6° 06'20 W is zeker niet correct. 6°08'20W zal een pak dichter bij de waarheid zitten. Als het kan en we terug een internetverbinding hebben volgende week toch eens een mailtje naar Imray sturen Stel je voor dat je 's nachts deze haven wil invaren en dat met de opgegeven positie uit de pilot doet ? Loopt gegarandeerd verkeerd af. Navigators; blijven controleren en nogmaals controleren kan ik maar zeggen ! Ik check ook nog eens met mijn GPS die in mijn GSM zit, geschenkje van werkgever BGC en inderdaad, de Google map toont de haven minstens anderhalve mijl meer naar het Westen.. Jongens toch. !!
De ingang is ook nog een ander paar mouwen, nauw ! Amaai, en met brekers aan beide kanten op de rotsen. Brr, toch even stressen tot ik binnen ben. Ik ga als laatste in de rij, naast een 6-tal zeilboten, meestal Fransen liggen met een boeitje voor en achter. Even verder ligt de Engelsman (de kapster) die samen met ons in Gijon binnenliep vorige week. Gezwaai ! De taxman komt langs, blijkbaar enkel ter registratie want niks te betalen. Leuk ! ... of komt er morgen toch nog iemand ?
Ik maak mijn avondeten klaar. Eerst een aperitiefke en dan gebakken kip, neeje, t is kalkoen, met een slaatje. Ik word nog een konijn. Conienjo in het Spaans. Nog een stuk over voor morgen op de boterham. Ik heb gelukkkig anders niks nodig en blijf gezellig op de boot.
's Avonds ook nog eens radiocontact met Wilfried ON6EO en Jacky, ON3BZ in PSK en spraak. Alles lukt wonderwel alhoewel op de 20 m band ergens terug een stoorzender bezig is die de ganse band stoort. We zakken iets van frequentie (14330 --> 14225) en dat is al een stuk beter . Wonderbaarlijk kastje zo'n HF zender aan boord alhoewel in het tijdperk van de GSM misschien wat achterhaald, alhoewel....we tijdens onze overtocht van Frankrijk naar Spanje toch geen GSM dekking meer hadden en de HF wondergoed werkte... ajaa, met al die zee rondom, een perfecte terre.
Goed, k ben moekes en ga het niet lang meer trekken.
Slaapwel
Jean

Geen opmerkingen: