7 augustus; Van Ribadeo naar Vivero

Als ik om 07:30 uit mijn kip kom, verwondert het mij ten zeerste dat het zonnetje niet schijnt; erger nog; het regent; terug.... sèg, is dit nu Spanje ? De meteo aan het clubhuis bevestigt wat wij hier buiten zien. regen, regen, regen... maar deze middag klaart het op.
Tegen tienen zie ik het boven zee uitklaren en nog nooit heb ik zo rap opgetuigd om te vertrekken. Ik ben niet alleen. De Franse boot die met zijn dochter van zestien zeilt (de rooie) , de Zweden, een Engels echtpaar, de Nieuw Zeelanders met de Hollandse stalen schuit, de Billy, allen zijn we er klaar voor en vertrekken in een tijdspanne van 30 minuten. Allen richting West, Vivero, 30 mijlkes verder. Het is een geklots en een gedein van jewelste. Golven van wel twee meter hoog uit alle richtingen en de wind laat het, na een naarstige poging wel weer afweten zeker ? Neen, toch niet, na wat geaarzel komt hij nu uit Oostelijke richting; ruim dus. 9 a 11 knopen. Hmm... Zou ik, durf ik ? Bwaah ja, we zullen wel zien. De grote genua, dien ambetanterik, een soort van halve genaker , op een roillerke van niks, we hijsen hem omhoog. Mooi, we lopen even rap als op motor, een knoopken of 4,5. Voila, relaxen. Neeje, eens de kaap voorbij, moeten we afvallen en komen plat voor de wind te liggen; bon, de boom erop dan maar he. Nu kalmkes aan want ik sta al in het zweet. Hmmm ! Ik doe toch wel steeds mijn gordel aan, want er staat een serieuze deining en een misstap is rap gemaakt. Eén hand voor het schip en één hand voor jezelf is hier wel een spreekwoord op zijn plaats.
Nog geen vijf minuten later draait de wind naar de beloofde NE kant en moet de boom er weer af. Bovendien neemt hij toe tot zo'n 15 knopen en das te veel voor deze grote lap. Opdraaien dus en eraf nemen. Verdomme, nu ben ik al twee uur weg en heb nog geen minuut op mijn gat gezeten... Spel omlaag en terug de gewone fok erop dus. We lopen nu met halve wind 5,9 a 6;3 kts. Mooi he ? Zo gaat het rap ! Al 10 mijl staat er op de trip-meter. Tegen drieen passeren we Port Aluminia, een industriele haven waar een paar schepen voor anker liggen. Ik schakel terug over naar het navigatieprogramma van Imray, omdat we vanaf hier weer op Imray kaarten kunnen verder navigeren. Bijkomend voordeel dat we nu ook terug AIS hebben. Ik zie de schepen die voor anker liggen dus ook terug op de plotter. zie twee laatste screenshots waar duidelijk de andere boten met hun naam op te zien zijn ( voor anker)
Tegen vieren zijn we voor de ingang van de ria. De Franse boot, de rooie, een 42 voeter die mij full speed voorbij gestoken heeft, is veel te ruim omgevaren en ik pak hem bijna terug op de valreep, net voor de haven. Hij gaat toch als eerste binnen, maar komt terug naar buiten juist op het moment dat ik eraan kom. Plus de place... il y a un panneau qui indique que le port est plein.... Je vais au mouillage... Tsjaa, doe maar, ik ga toch naar binnen. Ik heb gehoord in Ribadeo dat de plaatselijke havenmeester er een broertje van dood heeft om te werken en ga toch eens kijken. De helft van de ligplaatsen zijn vrij zoals ik eigenlijk een beetje voerwacht had. Ik leg me gewoon aan tussen een horde Fransen. De Zweden en de Nieuw Zeelanders liggen er ook al. No problems, there is enough place for another 20 boats... Ziede wel ? Even later bij de havenmeester... no habla espagnol ? No problems sir. It is €18. Please fill in this form.... Klerevent !
Douches zijn er... een super grootwarenhuis op 50 m lopen. Ik ga wat boodschappen doen. Een stokbrood, wat grote garnalen, een fles Rum in de aanbieding...
Een internetverbinding ook maar geen goeie, enfin, na wat proberen met de uitwendige WIFI antenne werkt het toch naar behoren en krijg ik de blog opgeladen.
Mailen gaat niet.
Morgen misschien verder. eerst het weerbericht maar eens bekijken. Op de gribfiles is er nikzs aan de hand maar op de VHF sprken ze van 6 a 7 NE, das wel achter maar toch een beetje veel naar mijn goesting Ach, we zijn de 7e vandaag en ik lig op twee dagen , zelfs in een noodgeval op één dag varen van La Coruna.. Moet lukken he ?

Daag

Jean






Geen opmerkingen: