25, 26 en 27 augustus Van Camarinas naar Portosin – Cabo Finistere

Wat doet diene rooie boot hier op mijn blog ? Rara ! En nog nen blauwen ook daar bij da verhaal van die madammen, (ja sorry, daar heb ik geen foto's van) en wat een rare kielen zitten der daar onder ? Dekeyser is zot aan t worden zekerst ?.
Wie raadt wat er an de hand is en een reactie op de blog zet mag er eentje komen drinken....

Het uitgestelde verhaal dus:
's Morgens de 25 e augustus zet Erna mij af aan het station van Oostende. Vanaf dat moment ben ik dus weer Solo. (Ahum) In Zaventem, inchecken, we vertrekken met een half uurtje retard maar geen erg, ik heb tijd genoeg in Madrid. Nogal wat gehobbel en onstabiliteit in de lucht, door de hitte waarschijnlijk.
"Madrid Aeropuerto", een mastodont van een luchthaven. Ik voel direct nattigheid als ik op het aankondigingsbord naar mijn volgende vlucht zoek; de passagiers voor La Coruna moeten zich naar de Iberia Information desk begeven. De vlucht is uitgesteld tot 18:10 ... dat betekent dat ik mijn laatste bus naar Camarinas kwijt ben. Ik moet mij in La Coruna naar de Iberia desk wenden voor eventuele klachten. Ja, madam, zo gij zijt hier wel mooi van mij af he ?. Ik ga stiekem nog bij één van haar collega's hetzelfde vragen maar krijg ook dezelfde nul op het request. We krijgen wel een broodje en een drankje aangeboden. Dat is toch wel het minste wat ze kunnen doen dacht ik...
Het wordt 18:10, 18:30h uiteindelijk voor we in de lucht zitten. Ik kan het dus wel vergeten vandaag nog de Billy terug te zien.
La Coruna; de info desk wordt bemand door een zeer inschikkelijke dame die mij evenwel geen cm vooruit helpt. Ik mag ook nog eens bij haar baas proberen en vul uiteindelijk toch maar een klachtenformulier in als ze met niks over de brug willen ? kunnen ? komen. We zullen zien. Een taxirit naar Camarinas maakt mij 100 Euro armer, dat is ook geen oplossing.
Met de bus naar La Coruna en een hotelletje in het centrum gezocht. €35 voor een kamer met douche, proper.. Bwaah ja, we gaan er het beste van maken zeker ? Het hotel ligt een beetje in de louche buurt van La Coruna, juist achter de winkel en uitgangsbuurt. Als ik omstreeks 21:00h, het is laat geworden door dat gedoe op de luchthaven, op zoek ga naar een restaurantje, kom ik in een klein straatje midden in een groepje giechelende straatmadeliefjes terecht. De dames zien in mij een klant en er komt een hoop gewimper en kontgedraai op mij af. Ik zeg in het Engels; "sorry dames, ik betaal enkel om met een vrouw uit eten te gaan" in de overtuiging er van af te zijn; Nou is er daar eentje die nogal snedig replikeert dat ze wel honger heeft en een goed restaurantje kent. Aan de hoeveelheid charcuterie die uit haar spannende topje puilt durf ik dat ernstig betwijfelen (dat van die honger he) , maar alla... Enfin, van het ene woord komt het ander en het is eigenlijk een hilarisch moment. Ik sta daar met zeker 5 van die madams rondom mij. Er wordt wat gelachen en geroepen. Hihi ...Eigenlijk wel een leuk groepje...Ze nemen het sportief op....."Zeiler belaagd door de hoeren in La Coruna", morgen in de Gazet; “La Galicia” . Het was nog een heksentoer om van ze af te geraken. Volgende keer je mond houden he, Dekeyser....
Het eten smaakt mij niet (Calamares met een portie ongevraagde vettige friet bij) (had ik misschien beter toch met één van die madams uit eten geweest) en ik laat de helft staan. Ik ben steenmoe en ga maffen want morgenvroeg .....
om 07:00h nog een fikse wandeling naar het "Estacion de buses" doorheen het - op dit onchristelijke uur - stille La Coruna. Mijn "dames" zijn in geen velden of wegen meer te bekennen en ik geraak zonder ongelukken op mijn bus. Om 10:00 h stap ik in Camarinas op de steiger. De Billy ligt er nog. Oef ! Het waait onfatsoenlijk hard en dan nog uit de verkeerde richting (SW) en de zon laat verstek gaan. Donkere wolken alom. In de namiddag zelfs wat motregen. Bweurk !!! is dit Spanje ?
Het weerbericht spreekt van een weatherwindow voor morgen met lichte variabele winden, uiteindelijk tegen de avond draaiend naar Noord. De 28e komt de Noordelije harde windmachine terug op volle snelheid dus we proberen morgen te vertrekken. Ik betaal mijn rekening van de Marina, ga boodschappen doen en dat is het zowat.Merde ! Negen uur al en het radiouurtje is reeds voorbij.. Morgen dan maar he ?
27 augustus 06:30h. De eerste nacht terug aan boord van de Billy en ik ben vroeg wakker. De wind, die gisterenavond nog tussen de masten hier in de haven floot is gaan liggen. Ik sta op en kijk buiten. Geen mist. Perfect. Ik doe mijn kleren aan, ontbijten doen we straks wel. Alles ligt reeds klaar van gisterenavond. Mijn Zweedse buren, Karen en Maths zijn ook al op. Zij gaan naar La Coruna en zullen mijn route in omgekeerde richting volgen. Gistenavond heb ik ze nog mijn blogadres gegeven, kunnen ze eens kijken welke havens ik allemaal aangedaan heb. Ze zijn gepensioneerd en reeds onderweg van het jaar 2001. Vertrokken in Zweden en per jaar ongeveer zes maanden gezeild, hebben ze een groot stuk van de Franse en Spaanse kust gedaan, vervolgens in de Middellandse zee Spanje, Frankrijk, Italie tot in Griekenland en Turkeye. Op de terugweg ook nog een flink stuk Tunesie gezien. Karen is Navigator en Stuurvrouw aan boord. Math doet de technische dingen, onderhoud enzo …
Het is zeven uur als ik losgooi, het is nog donker. Navigatielichten aan. Maths helpt mij even. Have a nice trip, Bye ! Thanks ! Het eerste stuk wordt dus op de plotter varen. Niet erg, het is hier overal diep genoeg en er staan hier wel “een paar” vuurtorens om je op te orienteren. Boeien liggen er niet. Een vissersboot vaart voor mij. Ik heb maar te volgen. Er is geen wind. Moteur !! Ik hoop dat het niet voor 40 mijl is, maar ik moet vandaag rond Cabo Finisterre, dus ik vind het niet erg dat het wat rustig is. Het probleem in deze streek is dat er ofwel helemaal geen wind staat, ofwel veel te veel…
Tegen de middag komt de kaap in zicht, enfin.. zicht, het is toch wat mistig. Het ziet er met dit licht allemaal toch een beetje mistroostig uit. De reus slaapt. Ik nader op kousevoeten om hem toch maar niet wakker te maken en breng per uitzondering (normaal drink ik niet op zee) een toast en plengoffer uit op het ronden van deze beruchte kaap. Alles gaat goed. Na de middag komt de zon er toch door en hoe dichter ik de Ria de Muros nader, hoe mooier het weer wordt. Zou het dan toch waar zijn dat Cabo Finistere het mooie weer inluidt als je naar het zuiden gaat ?
Ik laat Muros stad links liggen en zeil !!! eindelijk ! door naar Portosin. Een mooie marina, rustig zelfs.. niemand te zien. Ik betaal voor één nachtje,
er is internet op het ponton. Wat een luxe. Even het weerbericht checken en dan beslissen wat we morgen gaan doen. Voor anker gaan liggen voor Muros wss. Ik lees in de pilot dat het een mooi stadje is. Portosin is modern en wat onbezield...
Eten klaarmaken, radiocontact met ON3BZ in PSK en warempel ook nog eens in Telefonie. Alles lijkt te lukken vandaag. De blog ook nog wat aanvullen en kijk… het is negen uur. Pfftt. Het leven van een zeeman.. niet gelachen hoor !


groetjes, jean



2 opmerkingen:

ON3BZ zei

Hoi Jean,
Ziet er weer prachtig uit,ja wind
wind en nog eens wind tis hier van
het zelfde laken een broek!!!
Zal deze avond nog eens standby zijn
mischien horen we elkaar.
Veel groets van uit belgenland.

73
Jacky

Jean Dekeyser zei

Jacky, ik weet niet hoe we onze verbindingen kunne verbeteren. Zelfs PSK komt er bijtijds niet zo goed door. Morgenavond lig ik voor anker nabij Muros. Daar lig ik niet tussen een bos masten zoals nu in de Marina van Portosin. Dat zou een reden kunne zijn voor de slechte verbindingen.. Morgen 30 augustus dus rond acht uur probeer ik dus QRV te zijn .... ik ben benieuwd...