5 Augustus - Ribadeo - Ribadeo

Ja, een miezerig dagje vandaag. t Begon al slecht deze morgen. NE wind was de voorspelling, NW werd het. Ik moet hier weg in de marina dus naar buiten eens naar de ankerplaats gaan kijken. Bweuhh, geen zo'n mooie omgeving, ten zuiden van de Marina voorbij de dokkenmet bovendien een zandschip (kennen ze hier dus ook, vervoert wss zand tussen Ribadeo en Oostende RYCO) die een stofwolk opwerpt juist in de richting van de ankerplek en bovendien is het hier direct ondiep. Volledig verzand. Ik maak vlug rechtsomkeer. Ja, wat nu.? Het is laag water en de andere ankerplek aan de andere kant van de ria, tegenover Castropol is niet bereikbaar.
Het Zweedse koppel en de rode Franse boot komen ook naar buiten en gaan vertrekken. Een Cat is ook al weg. Bon, ik maak alles klaar en vaar ook naar buiten, eens neuzen alhoewel ik er niks goeds van verwacht. De wind zit dus NW en das de richting die ik uitwil. Bovendien zit het inktzwart boven zee en zijn er rukwinden. Brr, mij niet gezien en ik maak rechtsomkeer.
Terug eens naar de ankerplaats, ....dit is echt niks. Ik probeer eens een geultje, die wel niet bebakend is, maar op de kaart aangegeven staat om toch aan de andere kant te komen. Ja, met de wind in het gat is dit dus geen goed idee, want als ik even later vastloop, draait de boot om zijn as en geraak ik zelfs met motorgeweld niet meer los. Zand en modder hier, dus geen erg en bovendien stijgt het water, maar ik kan hier wel een eindje vastzitten . Wat nu gezongen ?
Ik besluit het bijbootje op te pompen en mijn anker in dieper water uit te brengen om mij dan uit mijn positie te winchen. Zo ver komt het echter niet als een vriendelijke familie in een motorboot mij ongevraagd komt redden . Ze trekken mij met een zucht en een kreun van het bankje af. De kinderen juichen en hebben weer iets om over naar huis te schrijven.... Ik ook dus.
Goed, ik zoek en vind een ander plaatsje, juist buiten de vaargeul in 3 m water ( LW), net tegenover de ingang van de marina. Bijkomend voordeel; de WIFI van de Marina reikt tot hier en ik kan dus zelfs het internet op. Vooruitgang....
Het regent, het miezert, windvlagen, ja seg, is dat hier Spanje of Belgie. Ik doe wat klusjes aan de boot, naai het voorste kussen in de Salon die op de naad losgekomen was , lijm een reserve windvaanstang voor de Navik; ik had alles liggen maar het was er nog niet van gekomen, maak mijn middageten klaar ( de rest opwarmen van gisteren dus das ook vlug gedaan) Pfft, ik durf de boot niet alleen laten, het anker houdt wel maar ja, de stroom moet straks draaien en erg confortabel is het hier ook niet met die deining. Tegen vieren geef ik het op; de stroom is gedraaid en ik lig wat te veel in de vaargeul naar mijn goesting. Ik ga terug naar de Marina... eens horen. Blijkbaar is er nu opeens toch plaats genoeg want ik krijg direct een box, en zal deze nacht zeker beter slapen dan daar buiten. De vriendelijke madam van het bureau maakt mij 15 eurokes armer, wat een mooie prijs is voor deze supermarina en print bovendien mijn vliegtuigticket (18 augustus, Belgica) uit. Gratis en voor niks. (het printen he) Voila, das nu ook in orde.
Ik wandel ook nog even naar het winkelcentrum en koop mij een nieuwe thermos en bovendien 6 nieuwe glazen die wonderwel in mijn rekske passen . (k had wel mijn schuifpassser mee he ) Yes ! 'k Kan er weer scherven van maken !
Geen fotokes vandaag; mist en regen Bweuhhh !
Bye,
Jean

2 opmerkingen:

corneel zei

jean.vic heeft een paar jaar terug overwinterd in lagos algarve.zeer veilig maar schjinbaar niet goedkoop.doe zo voort groetjes en tot later.coryde

Jean Dekeyser zei

genoteerd en merci, maar ik weet niet of ik zo ver geraak dit jaar. Ik ga steeds trager, maar ja, dat is hier nu toch wel het mooiste stuk van de reis die begint. Juust het weer werkt momenteel wat tegen maar dat betert wel.
Groetjes,

Jean