8 en 9 augustus... ups and downs; Van Vivero naar Ria Cedeira

9 augustus al weer.
Zo slecht als het gisteren was, zo goed is het nu.Mooi en prachtig zomerweertje, Windje 4 Bft. De metereologen hebben het de laaste dagen niet gemakkelijk gehad denk ik voor deze streek. Zowat op de grens van het goede en slechte weer, op een paar 10 tal km na dus moeilijk te voorspellen.
8 augustus in Spanje, toch waar ik lig, is er eentje om in de analen te schrijven als slechtste weerdag van deze zomer. Nochtans waren de weerberichten het er unaniem over eens dat het beter zou worden. Niks van dus. Mijn was, die de ganse nacht buiten gehangen had, werd met een tussenspurt uit mijn bed naar het voordek nog in extremis gered en min of meer droog van de lijn (de reling) gehaald. Nu vallen van die vette natte druppels, met emmers tergelijk uit de hemel. Djuu !
De rest van de dag zou ook zo blijven. Boven zee blauw, hier zwart en nat. Bovendien veel wind en er zou er nog meer komen gedurende de dag. Binnenblijven dus. De havenmeester is in geen velden of wegen te bekennen en ik kan dus ook deze extra dag niet betalen. Erg he ?
Negen augustus wordt dus een pak beter. Gisterenavond werd nochtans een zwartgallig weerbericht met 6, zelfs zeven Bft winden de ether ingestuurd via de VHF kanaal 2, Cabo Ortega, das hier net naast. Ik vind hier geen spoor van terug op het internet en geloof er dus niks van. Bon, om zeven uur is het wel nog een beetje grijs en doef, maar het wordt beter, ik voel het. Mijn Franse overgebuur met zijn AMEL Super Marabu, dezelfde boot waar ik 25 jaar geleden op de Azoren op zat, zit ook op hete kolen, hij wil naar Frankrijk terug maar ja , met een NE wind is dat niet zo makkelijk. NE is voor mij perfect, ja, wat voor de een niet deugt, is voor de ander ok.
Halfacht water getankt, losgesmeten en ik ben weg. Het eerste stuk is scherp aan de wind. 12 knoopkes, tot aan de kaap, zo'n 7 mijl en dan is het afvallen . Ondertussen is de zon ook komen piepen, jongens ben ik blij. Het weerbericht van 08:40h spreekt ineens toch andere taal. Krachtje 4 a 5, NE, das al beter...
Het zou één van de mooiste zeildagen van deze reis worden. Ik loop een constante 5 knopen. De zee is niet echt vlak te noemen, maar de grote deining is er toch uit en ik maak mijn stoofvlees klaar voor deze avond. Ajuinen, wortels, vlees en een Leffe uit Belgie, de laatste. Aan Cabo Ortega mag ik nog wat afvallen en kan de fok op de boom. Met dit achterlijke windje en de zon die ondertussen van katoen geeft is het lekker zwembroekenweer. Smeer, smeer ! Nog 15 mijl.
Aan Cabo Candelaria, opent zich de Ria. Mooi, koers zuid nu, das gijpen en de boom eraf. Cedeira ligt volledig beschermd tegen deze NE wind, een natuurlijke haven. Een boot of 10 liggen er voor anker, maar er is plaats genoeg. Ik anker in één keer goed, ruim de boot wat op, zet het ankeralarm aan, en ga het bijbootje opblazen.
Een half uurtje later, als ik zie dat het anker goed houdt ga ik het stadje eens verkennen. Gezellig. Overal terrasjes, de Spanjaarden aan de dis, het is vier uur in de namiddag, ja die hebben een andere dagindeling als wij he ? Op een terrasje met WIFI typ ik dit verslagje. Foto's moeten nog wat wachten, kabeltje vergeten
Tot snuits,
Jean.
PS; ik blijf hier wel nog een dagje denk ik. Even de weerberichten controleren. Bwaah ja, bovendien nog maar30 mijl naar La Coruna. Ik heb tijd genoeg.

10 Augustus 10:30h: boodschappen doen ( juust brood en een gaspulle) , nog eens op internet, nadien bootje opplooien en we gaan vandaag toch maar verder. Vanaf morgen voorspellen ze harde wind en ik wil absoluut in La Coruna liggen. Dat is een grote Ria, een grote stad waar ik mij wel wat kan bezighouden in geval van mijn zeilactiviteiten op non actief gezet worden. Over een uurtje ben ik weg dus...

Geen opmerkingen: