31 juli en 1, 2 augustus Gijon, Spanje

31 juli, mooi zomerweertje, zo'n 25 graden. Het strand van Gijon zit propvol. Het is hoog water. Net het klein strand in Oostende, daar waar er het minst plaats is, willen ze allemaal zitten. Handdoek tegen handdoek. Kuddegeest ? Brr, niet voor ons, wij gaan een wandeling maken. Sandalen in de hand, rugzakje met een appel en een pompelmoes als proviand, eerst het drukke gedeelte, maar dit duurt niet lang. Weldra wordt het wat rustiger. Een kilometer verder stopt het strand, beginnen de rotsen en moeten we de dijk op. Een prachtig aangelegd wandel - en -fietspad slingert verder. Pffft, het is wel bergop he ! Zweetdruppeltjes verschijnen, maar het gaat. Wat een uitzicht hier. Een eenzaam zeilbootje vaart richting haven, verder een lege zee.
Na zo'n 5 km houden we het aan een uitzichtpunt voor gezien en keren terug . Terug het strand op , waar nu iets meer plaats is doordat het water zich een tiental meter terug getrokken heeft. (laagtij) Het water is zeker !!! 25 ° C. We doen nog een poging bij de fietsenverhuur maar noppes. Twee fietsjes heeft de brave man nog in voorraad, meer berekend op een dwergpostuur dan op onze N - Europese afmetingen. Nee, dank U.

1 augustus... aiaia, zoals voorspeld: slecht weer met regen.... Hmmm ! dit is toch Spanje, dus dit duurt niet lang... hoop ik. Ik doe wat klusjes aan de boot. Water tanken, dek wat afspoelen, Nieuwe, smallere veiligheidsbanden (de vorige waren eigenlijk te breed en liepen niet goed in de lifelines) worden genaaid en op het dek geinstalleerd. Deze nylon banden dienen om de lifeline van mijn reddingsvest op vast te klikken en lopen van voor naar achter, zowel aan bakboord als aan stuurboord van de boot. Bedoeling is je steeds hierop vast te klikken , zeker als solozeiler, telkens je de kuip verlaat of gewoon altijd bij slecht weer, als beveiliging, je navelstreng met de boot, zeg maar. (overboord vallen is het einde en de nachtmerrie van iedere alleenzeiler ...je ziet je boot op zijn eentje wegvaren op automatische piloot en je kan er niet meer bij... verschrikkelijk)
Erna's laatste dag…. Morgen, zo tegen elven neemt ze de bus naar Santander (3uur) . Tegen middernacht zal ze wel ongeveer thuis zijn… als alles goed verloopt. Ikzelf heb een vliegtuigticket geboekt op 18 augustus uit La Coruna. Billy blijft dan een weekje alleen achter. Ik ga mijn vader en zoons bezoeken en keer terug op 25 augustus om nog twee maandjes verder te zeilen. Tegen eind oktober zal Portugal wel bereikt hebben denk ik. Kent iemand daar ergens een goede marina om de boot achter te laten deze winter? (reacties zijn welkom)
Tegen de middag klaart het wat op en gaan we boodschappen doen vooraleer alle winkels sluiten. De Billy moet terug volgeladen worden vooraleer ik vertrek zodat ik toch een paar dagen verder kan. Water, groenten, brood, wat vlees...
We kopen ook terug een stuk tonijn. Voor €5 Euro kopen we een flinke filet van zo’n 400gr. Zoals gepland wil ik die eens rauw klaarmaken, nu, klaarmaken is een groot woord. Ik snipper gewoon wat ui en look heel fijn en snij de tonijnmoot in fijne plakjes. De ui en de look erover. Wat grof zeezout en een flinke draai met de pepermolen erover heen. Ik twijfel of ik er ook wat citroensap en olijfolie over doe, zoals het eigenlijk moet, maar doe het toch maar niet. Het smaakt nu al verrukkelijk en ik ben bang het te verknoeien. Met een salade, wat dressing, een paar sneetjes brood… dit is echt een godenmaal. De tonijn, Bonito zeggen ze hier, smelt gewoon in je mond en ik ben overtuigd rauwe viseter geworden. Dit is zoveel lekkerder dan gebakken. Sèg Dekeyser, zou je niet beter een kookprogramma beginnen ?
Morgen gaat de vislijn over boord. You never know… stel je voor dat er ineens zo’n tonijntje achter je boot spartelt. Ik spring gegarandeerd over boord om hem te pakken mocht het nodig zijn. ( vastgelijnd uiteraard)

2 augustus:
Als het weer goed is ben ik weg, alleen, voor 14 dagen. 140 mijl naar La Coruna, dat moet toch lukken he ? ‘k Zal me zelfs niet moeten haasten maar dat kan in een land als Spanje alleen maar goed aflopen… Manana….
Ik zet Erna af op het busstation en ga nu terug naar de boot. Alles is klaar om te vertrekken behalve de wind... 0, 1 en 2 Bft voor de ganse week. Een motorboot dus...

Daag.

3 opmerkingen:

on3bz zei

Dag Jean,
Radioverbinding op 3aug ging niet goed he,je ziet het gaat soms ne keer
niet he,nog qso gemaakt met wilfried
dan in ssb op 20 meter.
Veel groeten en tot werkens
on3bz
73
ps:heb nog zitten kijken in psk op
10140 en 14070 maar niks meer kunnen
lezen van je.
bye

SY_ALEGRIA zei

Hallo Jean,
Met entousiasme je belevenissen gevolgd tot nog toe. In Ria de Cedeira is het mooi verblijven op anker 1 zeildag van La Coruna:volledig beschut voor alle weer(hoge bergflanken) Als winterhaven vind ik Leixoes perfect : niet duur +10 min stappen naar de metro voor centrum Porto en vooral goed bereikbaar naar de luchthaven 15 min bus!!!Brussels airlines vliegt hierop meestal erg goedkoop.
PS In Lissabon kan je niet overwinteren met een jacht enkel in Sines en daar kan het echt lelijk doen bij langdurige westenwinden.
Veel zeilgroetjes.
Fernand sy Alegria

Jean Dekeyser zei

Ja Fernand, Leixoes zal ik eens bekijken. Lijkt me ok en vooral ook ivm de goedkope vluchten van Ryanair en ook ivm de nog te zeilen afstand. Niet zo ver maar ik wil niet alles voorbij varen dus.... Bedankt voor de tip. Je anker heeft al zijn dienst bewezen. Nog niet direct nodig hoop ik, anders zal mijn bagage wat zwaar uitvallen , maar je zegt maar....
groetjes, jean