30 juni; 40km fietsen... naar St Nazaire.

Twee maanden l.... jongens, jongens, wat gaat dat toch vlug... Still 4 to go... gelukkig.....maar t gaat toch wel een beetje te rap hoor. Ik ben trouwens ook nog niet zo ver geraakt. Bwaah, kweetniet, valt mee en je kunt ook gewoon alles voorbijvaren natuurlijk maar wat heb je daaraan ? Zuid Bretagne, St Nazaire zit ik nu, aan de oevers van de Loire, de langste rivier van Frankrijk blijkbaar, iedereen kent de kastelen van de Loire, de omgeving van Tours.... dat ik hier ooit aan de monding van die stroom zou zittten had ik nooit gedacht, en dan nog met de boot.. Zo enorm breed is die monding eigenlijk niet, zoiets als de Schelde te Breskens. Ja slimmeke das ook de langste rivier ... van Belgie dus wat had je gedacht ?
Dat ik hier met de Billy ben is eigenlijk niet helemaal correct. Billy ligt te rusten in de haven van Pornichet, zo'n 20 km verder. Ik ben hier met de fiets. Deze morgen gehuurd voor de ganse dag ( €10) en vol moed langs de oevers naar het oosten gereden, steeds het water volgend. Een mooie rit. In St Nazaire ga ik , uiteraard naar de haven kijken. Grote zeeschepen lopen hier binnen. Scheepswerven, in ééntje ervan hebben ze net een appartemenstgebouw af ( zie foto)... Wat een onding en daar moet je dan ook nog op vakantie mee gaan ? Kun je dan niet beter in Blankenberge op de dijk verblijven.?
In een oude bunker, een sluis eigenlijk, omgebouwd door de Duitsers gedurende de tweede wereldoorlog is het onderzeebootmuseum gevestigd. Daar ligt ook de Espadon, eens Frankrijks trots op duikbootgebied, en bovendien open voor bezoek. 't Is een groot ding hoor, 70 lang, 19000 ton staal en techniek, 8 lanceerbuizen voor torpedo's, aangedreven door elektrische motoren. Bon, ik ga eens binnen en krijg een apparaatje met koptelefoon, geen boe of ba... in het Frans dus. Ik pruttel niet tegen en luister met een half oor wat het apparaat mij allemaal wijsmaakt, "duik" ondertussen de duikboot in, van achter naar voren. Met deze sigaar zijn ze drie keer rond de wereld gevaren (totale afstand) , bleven ze meestal zo'n 45 dagen per keer onder water, maximum met 65 man aan boord... amaai, waar legden ze die allemaal ? s'Nachts werd overal rood licht gebrand, overdag wit, dit om de bemanning toch een gevoel van dag en nacht te geven. Voor de radioamateurs onder ons een fotootje van de kamer van de Marconist met zijn diploma van radio-operator.....
Mooie, nee, eigenlijk eerder speciale site daar rond die sluizen. Een combinatie van scheepswerven, musea, sluizen, toerisme, een beetje onwerkelijk. Inderdaad niet echt een jachthaven; er liggen wel wat bootjes, sommige gewoon aan de kade, sommige aan een ponton waar blijkbaar toch water en stroom is. Douches ? Yachtclub ? Niet gezien.
Ik ga ook nog even naar het station zoeken, welke toch ook op een twee km van de haven ligt dus ik blijf gewoon lekker in Pornichet en kom Cory hier morgen ophalen met de trein. ( 10 minuutjes van Pornichet)
In een elektronica winkel koop ik een nieuwe USB naar serieel omvormer. Die aan boord van de Billy, gebruikt voor de AIS heeft de geest gegeven. t Wil niet echt meer vlotten met die AIS precies he, de hele lijn werd zo ondertussen vervangen. Antenne, toestel zelf, antenneswitch nu nog die omvormer... Ik krijg de oude niet meer geinstalleerd en ik wil de AIS absoluut operationeel als we de oversteek naar Spanje doen. AIS:voor de niet zeemensen onder jullie; Automatic Identification System; dient om de andere schepen rondom ons te detecteren en hun ligging tov de Billy op mijn PC scherm/plotterprogramma te plaatsen. Op dit plotterprogramma zie ik dus de zeekaart, de eigen positie en ook de positie en gegevens zoals naam, koers, snelheid, afmetingen van de andere schepen rondom ons. Een soort radar dus. Het systeem heeft wel enige beperkingen; zo voorziet het zeevaartreglement enkel een verplichting om het systeem te voeren voor schepen > 300.000 ton. Vissers voeren het systeem dus niet wat jammer is. Ook de meeste jachten beperken zich tot het enkel ontvangen van de signalen en zenden zelf niks uit. Hoedanook draagt het mijns inziens enorm bij tot de veiligheid, zelfs al is het enkel een ontvangstsysteem zoals op de Billy. Ik herinner me vorig jaar op een donkere nacht voor Boulogne een Fast Ferry op ramkoers aan een snelheid van 35 kts. Op mijn scherm zag ik dat het om de "Speed One" ging en ik heb een oproep gedaan op de VHF op knaal 16. De man op de brug kon mij geruststellen en bevestigen dat hij mij gezien had... Oef !
Goe, ik heb gegeten en gedronken op een leuk terrasje op de dijk en spring maar weer eens mijn velo op; terug naar Pornichet, nog 20 km ... bergop en bergaf. Ik volg gedeeltelijk het coastal path. Zeer mooi, overal inhammetjes en strandjes maar met de fiets ivm de vele trappetjes eigenlijk niet doenbaar. Zweet, zweet....

Terug op de Billy krijgen we een regenbuitje... van de warmte wss en het koelt een beetje af dus OK. Ik ga straks boodschappen doen en mijn fiets ook voor morgen bespreken. Ik ga dan eens de andere richting uit. La Baule en verder. 's Avonds dan Cory ophalen en dan zijn we weer met zijn tweeen
Deze avond nog eens mijn radio aansteken en eens zien of Belgie nog bereikbaar is ...

Daag

Jean

1 opmerking:

Unknown zei

ISdat daar een leven zeg.

Tot in sept.

B&J