
Dat ik hier met de Billy ben is eigenlijk niet helemaal correct. Billy ligt te rusten in de haven van Pornichet, zo'n 20 km verder. Ik ben hier met de fiets.

In een oude bunker, een sluis eigenlijk, omgebouwd door de Duitsers gedurende de tweede wereldoorlog is het onderzeebootmuseum gevestigd. Daar ligt ook de Espadon, eens Frankrijks trots op duikbootgebied, en bovendien open voor bezoek.


Mooie, nee, eigenlijk eerder speciale site daar rond die sluizen. Een combinatie van scheepswerven, musea, sluizen, toerisme, een beetje onwerkelijk. Inderdaad niet echt een jachthaven; er liggen wel wat bootjes, sommige gewoon aan de kade, sommige aan een ponton waar blijkbaar toch water en stroom is. Douches ? Yachtclub ? Niet gezien.
Ik ga ook nog even naar het station zoeken, welke toch ook op een twee km van de haven ligt dus ik blijf gewoon lekker in Pornichet en kom Cory hier morgen ophalen met de trein. ( 10 minuutjes van Pornichet)
In een elektronica winkel koop ik een nieuwe USB naar serieel omvormer. Die aan boord van de Billy, gebruikt voor de AIS heeft de geest gegeven. t Wil niet echt meer vlotten met die AIS precies he, de hele lijn werd zo ondertussen vervangen. Antenne, toestel zelf, antenneswitch nu nog die omvormer... Ik krijg de oude niet meer geinstalleerd en ik wil de AIS absoluut operationeel als we de oversteek naar Spanje doen. AIS:voor de niet zeemensen onder jullie; Automatic Identification System; dient om de andere schepen rondom ons te detecteren en hun ligging tov de Billy op mijn PC scherm/plotterprogramma te plaatsen. Op dit plotterprogramma zie ik dus de zeekaart, de eigen positie en ook de positie en gegevens zoals naam, koers, snelheid, afmetingen van de andere schepen rondom ons. Een soort radar dus. Het systeem heeft wel enige beperkingen; zo voorziet het zeevaartreglement enkel een verplichting om het systeem te voeren voor schepen > 300.000 ton. Vissers voeren het systeem dus niet wat jammer is. Ook de meeste jachten beperken zich tot het enkel ontvangen van de signalen en zenden zelf niks uit. Hoedanook draagt het mijns inziens enorm bij tot de veiligheid, zelfs al is het enkel een ontvangstsysteem zoals op de Billy. Ik herinner me vorig jaar op een donkere nacht voor Boulogne een Fast Ferry op ramkoers aan een snelheid van 35 kts. Op mijn scherm zag ik dat het om de "Speed One" ging en ik heb een oproep gedaan op de VHF op knaal 16. De man op de brug kon mij geruststellen en bevestigen dat hij mij gezien had... Oef !
Goe, ik heb gegeten en gedronken op een leuk terrasje op de dijk en spring maar weer eens mijn velo op; terug naar Pornichet, nog 20 km ... bergop en bergaf. Ik volg gedeeltelijk het coastal path. Zeer mooi, overal inhammetjes en strandjes maar met de fiets ivm de vele trappetjes eigenlijk niet doenbaar. Zweet, zweet....

Terug op de Billy krijgen we een regenbuitje... van de warmte wss en het koelt een beetje af dus OK. Ik ga straks boodschappen doen en mijn fiets ook voor morgen bespreken. Ik ga dan eens de andere richting uit. La Baule en verder. 's Avonds dan Cory ophalen en dan zijn we weer met zijn tweeen
Deze avond nog eens mijn radio aansteken en eens zien of Belgie nog bereikbaar is ...
Daag
Jean
1 opmerking:
ISdat daar een leven zeg.
Tot in sept.
B&J
Een reactie posten