Van Douarnenez naar Audierne; 4 en 5 Juni

4 Juni; als mijn berekeningen kloppen moet ik rond 15:00h aan de punt van Bretagne zijn, Raz de Sein, tussen het vansteland en Ile de Sein. op dat moment staat er geen stroming in de beruchte zeestraat. Vanuit Douarnenez is het 20 mijl varen en stroom mee, er staat een beetje wind dus ik reken aan 4 Mijl per uur. Ik kan dus rond 10:00h uur vertrekken. Het weer is prachtig, zomer zonder meer. 's Morgens vroeg nog eens naar de bakker een "baguette" halen, mijn rantsoen voor de ganse dag, op de vroegmarkt nog een zak kersen en een meloen gekocht en tegen 9:30h, ik zit weer met een pin in mijn gat, naar buiten. Er is geen wachten meer aan. Een zacht oostelijk briesje nodigt mij uit volle grootzeil en fok op de boom te zetten en verder.... te genieten.
Ja jongens, dat moest er van komen, ik ga te vlug. Het briesje zet wat door en tegen 12-en ben ik al op 8 mijl van de punt. Gelukkig ( !!) valt de wind weg en drijf ik zachtjes verder. Ik zit op het voordek met mijn voeten in het water om wat te verkoelen. De kersen zijn al op en tegen de middag bereid ik me een kwart meter brood, met sla, tomaat, een paar schijfjes salami en een beetje parmesaan. Water om te spoelen!
De Raz de Sein ziet er indrukwekkend uit. Terug overal rotsen, grote vuurtorens waar ze hier in Bretagne een patent lijken op te hebben maar voor de rest braafjes. Een uurtje te vroeg en we hebben nog wat tegenstroom. Doordat de wind naar zuidoost gedraaid is wordt het opkruisen het ganse eind ( 10 mijl) naar Audierne. Ik mag daar wel niet te laat toekomen anders geraak ik niet meer binnen ( tot 3 à 4 uur na hoog water) Ik word wat gemotiveerd doordat een pogo 6,5 tegengestelde slagen maakt als ik. In dit lichte weer loopt hij telkens wat op mij uit. ( ja, t zou erg zijn voor hem als dat niet zo zou zijn)

Goed, tegen zessen lopen we de haven binnen. Beetje eng want het water is zo helder en je ziet de rotsen gewoon onder je door passeren. Door in het midden in het kanaal te blijven ( je ziet het aan de donkere kleur) gaat de dieptemeter toch nergens onder de twee meter ( water onder de kiel) en kan ik even later vastmaken aan het ponton.
Ik ga nog vlug even de kant op en kan op de vismarkt een kilo ( ja, 'k weet het, das te veel voor één persoon) langoustinnekes kopen. Ze lachen mij zo vrolijk toe, die lieve diertjes want ze leven nog. Dat lachen vergaat ze vlug als ze de stoomoven ingeduwd worden. Ik kan ze 5 minuten later ophalen. Amaai !, verser kan niet meer zeker ?

Terug naar de boot en het feest kan beginnen. Langoustinnekes, een laatste stukje brood en een wit wijntje. Nou ja wijntje.. Tegen dat de langoustinnekes op zijn merk ik verwonderd dat mijn fles ook de bodem bereikt heeft. Was dit nou geen nieuwe fles ? Nie goe bezig he Dekeyser ? En je dieet ? Mnjeuh !

Ok, de volgende dag op de weegschaal. Oef, Niks af maar ook niks bij. Braaf zijn he vandaag ? Eerst een doucheke, dan naar de bakker waar als straf voor mijn losbandig leven van gisteren overgeschakeld wordt naar "une Ficelle" ipv une "Baguette"... kenners weten wat ik bedoel.

Dit was niet gepland maar ik blijf vandaag hier. Vakantie, mag ook wel eens he ? (voor de Billy) Ik offer mij op .

Mooi weer terug ondanks de voorspelde regen. Zal voor morgen zijn zeker ? Ik maak een wandeling en installeer mij op een terras waar ze verdraaid toch wel internet access hebben zeker ? Hoe bestaat het ?

Allee, tot de volgende keer,








Jean




4 opmerkingen:

on3bz zei

Ziet er daar allemaal goed uit jong!!
Ik zou toch ne keer een perse uitsmijten om palinkskes te vangen
hoor!!Das ook lekkkker!!Allee groeten
uit het nog al koude belgie.
Goei reis verder Jean,tot werkens.
73
jacky

Janna zei

baguette baguette.... zeker dattet geen pain de français is???:)

en weeral drank,kom kzie het kga men zeilskills(die ik eigenlijk nie heb ma we doen ons best, kga veel fishsticks eten zoals kapitein iglo en dan komt dat in orde)moeten uithalen als ik kom want de dekeysers zullen (zoals ben het zou zeggen): "de mulle in zien" :)
vandaag waarschijnlijk nog een herexamen verzameld maar het was verdomd moeilijk, e beetje me uit mijn bed halen om middelnederlandse teksten te transcriberen (en ik kan verdorie die lettertjes niet uit elkaar houden tsss)nuja mss zag de prof mijn hopeloze blik of dacht ze van oei die freak moet ik in augustus/september niet meer zien dusja :)
mss laat je best nog wat wijn over als ik op de boot mijn verdriet door de examens moet verdrinken haha:)
ale geniet er nog van, het is alijd leuk om af en toe hier op je blog te piepen naar je avonturen
schip ahoy schipper!

Jean Dekeyser zei

Hoi Jacky, de perse uitsmijten zeg je ? Ja goe , maar wat moet ik er aan hangen ? Wormen ? Palingen moeten hier wel zitten op al die rivieren. Toen we in St MAlo door de sluis gingen zag ik wel duizenden aaltjes rondzwemmen, dat wporden straks allemaal ferme palingen... lekker.

Janna, dat gaat hier verkeerd aflopen he met jou... als je al mijn verhalen in twijfel gaat beginnen trekken, kapitein iglo staat mij eigenlijk ook al niet te veel aan. k Zal de grove middelen moeten inzetten geloof ik he als jij komt. Iedere dag dekschrobben, vervolgens al het koper poetsen en de kajuit van de kapitein onderhouden en afstoffen... nu goed, we gaan zien. Als het meevalt mag je blijven en wijn drinken zoals de Romeinen ( die wonen in Rome he Janna, juust gelijk dat de Oude Grieken in Griekenland woonden. Hoplijk ben ik niet te laat met mijn juiste antwoord

Tattaaa

Kap Jean

Janna zei

wel ben ik toevallig nie aan het blokken over die ozoooo interessante Romeinen toen ik dit las...
om precies te zijn : de latijnen waren de inwoners van Latium (en dus het grondgebied van het huidige Rome) en de "romeinen zoals wij ze kennen zijn maw een allegaartje van latijnen, Umbriers, Samnieten, Kelten, Grieken(ja die zaten in Z- Italie & Sicilie ojawel!!!) & Etrusken
en verder ga ik er niet op in gaan want mss volg je dan niet meer;) (of mag ik niet meer komen...)