6 Juni; Van Audierne naar Benodet - 33 Miles

Bonjour tout le mondeeeee .....ee....
Deze morgen vroeg opgestaan ... zoals steeds. Ik kan nooit lang slapen. 06:00h en ik lig meestal al een half uur wakker. Geen gerust geweten zeker ?Vandaag moest het ook want de weerberichten zijn er weer naar. Deze morgen en in de vroege namiddag nog redelijk; 2 a 4 NW maar later zou er een frontje overkomen, "averses" en ander fraais en zou de wind toenemen tot 5 a 6 uit West.We gaan naar Benodet en dat is in Oostelijke richting dus niet zo slecht. Ik heb zo een paar berekeningskes gemaakt en als ik tegen achten buiten ben, dan heb ik de stroom de ganse dag mee. Mooi he ? Op naar Benodet dus...
Er was ook nog een andere optie nl. Loctudy, vissersstadje volgens de Pilot en een mijl of 5 minder ver maar daar was volgens de vriendelijke havenmeester van Audierne, Jesus Christus nog niet gepasseert ... Benodet dus.
De toch hiernaar toe begint tamelijk woelig alhoewel ik in de haven de indruk had dat er geen wind stond. Niet dus; Ruim windje 15 , ja bij momenten 20 knoopkes. Het absolute maximum voor deze zeilvoering; volle grootzeil en fok. Bij momenten durft zelfs een zout golfje mijn permanent beroeren. Humm !
We vliegen letterlijk vooruit. 7,5 knoop SOG (Speed over ground), 6,3 op de log (speed door het water) Het verschil is de stroom.
Na de middag komen weeral zo'n resem vuurtorens in zicht. Jongens, die zijn hier goedkoop zeker ? Zoveel van die dingen dat er hier staan. en dan nog 3 tegelijk ? De een luistert al naar een exotischer naam dan de andere...Lost Moan, Basse Du, Runiec enz... Bovendien zijn ze steeds in vrolijke kleurtjes geschilderd.
Allez, we lopen zonder veel narigheden Benodet aan. Eventjes twijfel ik nog als ik de Marina inga of aan een boeitje ga liggen ? Het wordt de Marina. Morgen slecht weer en als ik hier moet blijven liggen is de Marina handiger.
Pas aangelegd en het begint al te regenen... aiai...Ik pak mijn paraplu en ga het stadje verkennen. Als Loctudy een nest was, dan is dit niet veel beter. De rivier ligt afgeladen met boten, maar het stadje zelf is niks . Mmm... misschien komt het door de regen. We zien wel.
Ik vind warempel een cafe met het bekende bordje WIFI en kan dit verslagje op de blog zetten.
Ik voel me niet goed als dit niet gebeurt is. Nu wel dus ... joepieee.
Zojuist een Kouing Amandes Breton gegeten. Een soort koeken en specialiteit van de streek. Lekker maar geweldig zoet en om je tanden op te breken. Eén keer is dus genoeg. Bovendien alweer mijn calorieen aan het opsoeperen voor de rest van de dag.

Goed, ik ga een doucheke pakken want ik stink... een beetje.

groetjes

Jean




PS: foto's staan er nu toch, probleempje met de GSM --> PC verbinding opgelost. Hiernaast de dagelijkse fruitfoto zeg maar. zeven, zever, zever....

Geen opmerkingen: