15 Juni; Naar Belle Ile

Zo, het is 22:30h. "Eure van poliesje"... zeggen ze in Oostende. Iedereen aan boord begint aanstalten te maken in zijne/haren kip te kruipen. Het is lekker gezellig warm aan boord. Er is wel wat beweging door de binnenkomende deining. Ik verwacht dat dit betert als het water terug wat zakt. . We liggen in Port Goulphar, Belle Ile ... nou ja Port is een groooooooooooot woord voor de smalle spleet water, een soort minifjord, waar we voor anker liggen. 50 m breed, 200 m diep het land in, meer is het niet. Achteraan liggen wat kleine vissersbootjes op hun boeitje. Voor ons is het daar te ondiep. Samen met een ander jacht, zowat de maximum bezetting, zullen we hier de nacht doorbrengen. Veel ruimte is er niet doch moest de wind onverwacht toch draaien denk ik niet dat het een probleem vormt..... juist niet. Hoop ik. Het anker ligt muurvast, maar de rotsen zijn niet veraf.
We zijn hier binnen gevaren met zowel links als rechts op maximum 20 meter, brekend water. Brr, wel een beetje eng. Na twee ankerpogingen zijn we tevreden. We liggen goed. Billytje wordt te water gelaten en Eva en ik gaan de kloof eens wat naderbij bekijken. Aan de Noordkant liggen twee piepkleine verlaten strandjes. Wat is dat hier mooi ! Precies een decor uit een James Bond Film. ! Langs de rotskanten staan mosselen en we trekken er een paar handenvol, voor straks, bij het aperitief. Ik doe het tochtje ook nog eens over met Johan, we ontdekken nog een ander strandje….. nog mooier dan het vorige.
Vanavond woertelstoemp met worst a la façon de Eva.. technisch ondersteund door …Johan, het is geen kok, maar ajuin en wortels kuisen en snijden kan hij als de beste….
Goed, ik slaap deze nacht niet formidabel. De rotsen liggen mij toch wat te dichtbij. Er is wel weinig wind maar toch …
Enfin, de morgen breekt aan zonder ongelukken, overigens een formidabel mooie nacht met een sterrenhemel om “U” tegen te zeggen, maar blijkbaar ben ik alleen aan boord die het opgemerkt heeft, bij mijn toch regelmatige controles van de ligging van de boot. Een sterrenhemel, opgesmukt door het regelmatig opflakkeren van het vuurtorenlicht van de lokale “phare”. Mooi, de grootsheid van dit alles zet een mens op zijn plaats. …weeral.
Jean

Geen opmerkingen: