8 Juni; in een "vroede" coleire naar Concarneau

Benodet was ik beu. Mooi plaatsje, daar niet van, goede jachthaven , vriendelijke mensen, maar na twee dagen had ik het hier wel gezien. Bovendien regen, regen en nog eens regen.
De weerberichten zijn ronduit slecht voor dinsdag en woensdag (veeeeeel wind) en dus nog tot donderdag hier blijven liggen zie ik niet echt zitten.
Concarneau ligt op 15 mijl, momenteel is er wind uit SW, opkruisen dus. Ik doe het. Deze namiddag voorspellen ze opklaringen, geen te harde wind en bovendien zit de stroom dan mee.
's Morgens nog even naar de supermark de nodige calorieen inslaan, mijn voorraad zit er door en ik moet toch zien dat ik niet verhonger he ? Beetje vlees, een halve kilo langoustinnekes maar deze keer, weeral levend en direct gekookt. Wat kaas, melk, sla, radijzen, fraisekes en wat kersen.
De langoustinnekes zijn voor deze middag met een stukje brood en wat sla/tomaat. Geen wijn nu, want ik moet nog rijden... euh ...nee, varen. Ik kan ze zowaar buiten opeten. Tafelke in de kuip. Een halfuur later terug strontregen met haakskes, maar ik ben klaar. Dit is Bretagne.
Ik vertrek dus... Geen fluit wind maar gieten !!! Op de moteur dan maar. Het spel start goed dus geen probleem. Raar lawaaitje bij het démareren, maar goed, voor de rest niks aan de hand. Volgens Fernand van de Alegria de bendix beschadigd... zou wel eens kunnen. Straks een oplossing zoeken voor de demontage en dan zien.
Eens buiten zie ik de windmeter gradueel toenemen. Na 5 minuten twintig knopen. Ja jongens, zeilen dan maar he ? Grootzeil omhoog en even later ook de fok. Een mijlke of 5 aan de wind, een slagje en dan terug afvallen naar de ingang van de volgende haven. Nog 7 Mijl. Wat een Luxeleventje....De wind neemt nog toe. Zal ik reven ? Bwaah nee, ik los het grootzeil wat en het gaat...
Veel volk op de baan zie ik. Waar ze ineens vandaan komen, ik weet het niet. Een 34 voeter van een bekend Frans merk zeilt dezelfde route. Ze gaan iets vlugger, maar ik blijf toch in de omgeving. We surfen samen Concarneau binnen, na het ronden van een paar boeikes die hier wel voor iets liggen. Rotsen, weet je wel ? 15 Mijl op de teller. Fluitje van een cent. Echt een "watje" aan het worden hoor. 15 Mijlkes per dag, zo geraak je toch nooit in Spanje? Ach, t kan mij gestolen worden.. ... Leuke mensen van die andere boot. Ze hebben een paar foto's van de Billy genomen op zee en zullen ze doormailen. Straks eens mijn e-mail adres doorgeven.

groetjes,

Jean

PS: hiernaast een lokale schoonheid... mooi he ?

3 opmerkingen:

Charlie ON5NC zei

hallo Jean,

Je moet die motor makkelijk kunnen aanzwengelen. René van de "were weg" bij de amateurs gekend als "ON6FJ" had ook zo'n volvo zitten in zijn dufour. Ik heb die zelf nog aangezwengeld en dat lukte. Vermits mijn lichaam uitgerust is met bovenarmen die veeleer doen denken aan een gespierde stylo, moet dat met jouw forse lichaamsbouw zeker lukken. Ik herinner me dat er ook een decompressiehendeltje was ( dat dienst deed om de motor stil te leggen). Terwijl dat hendeltje ingedrukt is, zwengelen totdat je tegendruk voelt, hendeltje lossen en fors doordraaien en ....vroeeeemmm. Toch ook maar een blikje gooien naar de tandjes op de bendix.
succes!! oh ja ik zal morgen nog eens proberen te roepen op de 4MHz rond 8u15. Niet speciaal voor thuisblijven, we horen en lezen wel.
Grtz: Charlie

Anoniem zei

Hallo zeecaptain,

Het gaat je blijkbaar goed af daar aan de franse kust, je gaat zelfs terug in de tijd, of je het nu wil of niet het is al juni! Leuk om volgen trouwens je Billy blog.

Groeten
Marc Triton

Jean Dekeyser zei

JA Charlie, t zal voor morgen zijn om nog eens die radia aan te zwengelen. Ik weet niet of dit lukt voor jou ? Ik heb mij momenten weinig tijd.. t Is toch niet et geloven ? Ik ben op vakantie! Das waarschijnlijk hetzelfde wat die gepensioneerden bedoelen met "geen tijd" . Hela, k ben wel nog zo oud niet he ? Allez, k ga nu wat sleutelen want t is alweer bijna middag.


Marc, je bent ongelooflijk en de eerste die het ziet. Dat was wishfull thinking zeker? Alle data zijn aangepast. Groetjes in het verre Antwerpen he? Daag
Jean