9 en 10 Juni; Concarneau en een oplossing is geboren

Goed, ik lig hier dus vast voor minstens 2 dagen. De wind komt heus nog wel op verzekeren ze het zeilerswereldje via de weerberichten maar slaapt momenteel nog. Morgen woensdag nog een tandje bij. Lekker in de haven blijven dus, hier in Concarneau niet eens een straf.
Een stuk paing Françing later, na het onbijt dus, vlieg ik er ineens in en ga de meiden van het "Office du Tourisme" een paar ambetante vragen stellen: waar kan ik hier imbussleutels vinden, waar kunnen ze hier mijn defecte startermotor herstellen en nog van dat fraais ? Ik heb de dames duidelijk onderschat want die met het liefste snuitje stuurt mij naar de Cooperative Maritime die bovendien nog op loopafstand ligt ook.... en vooral, ik vind er oplossingen !
Ik dwaal er wat rond. ... Lubricants, outils...mnjjaa, dat lijkt me wel iets... eenFACOM reclamebordje hangt boven de deur en belooft veel goeds.
Met handen en voeten en een verduidelijkend tekeningetje maak ik de man achter de toonbank duidelijk wat ik wil. Imbussleutels maat 10 en 12. Voila ! k Heb ze. Blij terug naar de boot. De alternator uitbouwen is een fluitje van een cent en slechts een herhaling van gisteren. De startermotor ... Tsjaa, de eerste bout is al los. De tweede spartelt tegen in die zin dat mijn Imbussleutel te lang is. Stukje afzagen he ? Ja, Bibi, 't is Facom he.... een half uur later en vele zweetdruppeltjes op de vloer en er is een cm af van het Chroom Vanadium sleutelke... Ochermkes. Goed, de bout moest los en los is hij dus.
Bedrading mooi in het logboek opgetekend en de startermotor ligt eruit. En nu ? Ja, 't is kapot he ! Het Bendix tandwiel is gespleten en klemt op de as.. Dat ging niet lang meer meegaan, blij dat het er uit is . Nu nog een nieuwe. In dezelfde buurt had ik daarjuist al mijn licht opgestoken bij een revisiebedrijfje waar ze alternatoren, batterijen, startmotoren, zoniet repareren dan toch wel nieuwe kunnen bestellen. De vriendelijke gast achter de toonbank verzekerde mij dat een nieuw vervangtype wellicht goedkoper ging zijn dan een herstelling bij Volvo Penta. Ik weet uit de ervaring met mijn nieuwe schroef in 2007 dat hij geen ongelijk heeft. Bovendien is deze startermotor nu op zijn 18e jaar, volwassen, wellicht bijna op pensioen dus en mogelijks toch aan vervanging toe.
Bon, ik dus met het spul terug naar dat bedrijfje..... geen bruikbaar serienr. maar hij zou het uitzoeken. Ik geef hem alle nodige info; motortype, bouwjaar etc....
Nog geen twee uur later belt hij mij terug op. Ik ben nog bezig het grote motortandwiel, welke door de kapotte startermotor wat ge-abimeerd is een beetje bij te vijlen, zo'n 500 tandjes maar, één per één ! Enfin, 't is terug zo goed als nieuw. Oef, ik ben blij, het is in de sjakosh ! €225 kost het kleinood, de helft van mijn maandloon. (van den dop) Morgenmiddag geleverd. Ik doe het ! Ik kan eigenlijk niet anders. Hopelijk niet te veel dergelijke grappen meer.

Voila, we zijn namiddag en het spel zit er in en de motor start. Wel een paar goocheltrucen moeten uithalen met de bedrading...

Ik ben hier eigenlijk niet 100% tevreden mee. In principe ligt mijn motor niet aan massa en is alle bedrading dus dubbel uigevoerd. Deze vervangingsstartmotor ligt dus WEL met zijn - pool aan massa met als gevolg dat de min van mijn batterij nu aan het motorblok ligt. Ik moet nog eens nadenken of dit nu gevolgen heeft of niet. Zolang je geen verliezen hebt ( vb in een lamparmatuur, of ergens in de mast niet denk ik. In ieder geval, het werkt. Straks toch nog eens de verliesstroom meten. Oef !


Deze avond ben ik uitgenodigd voor het aperitief bij de buren ( die samen met mij in Concarneau binnenvoeren, je weet wel.)


PS: zie ik er daar 2 neuze, neuze doen ? Die rooie ken ik; das er ééntje die de Vendée Globe gezeild heeft.
leuk, tot morgen

Jean

1 opmerking:

Unknown zei

Ha !
Dat is de Veolia Environment van Roland Jourdain, sinds kort terug tewatergelaten in Concarneau.
Hij had op 2 februari opgegeven omdat zijn kiel weg was.
Liever motorproblemen dan zoiets ?

tot morgen,
Eva