20 to 22 juni ; Vannes, zeilkalender

Zaterdagmorgen, valizekoers..... Johan en Eva gaan naar huis met de trein van 10:00h, Erna komt aan zo rond 1300h....
Ik neem afscheid van mijn crew, we hebben een leuke week gehad en ga eens rondlopen in het stadje. Het is druk, marktdag in de nauwe straatjes... Leuk. Ik koop nog wat fruit, een brood, ingredienten voor de verplichte Tajine ( gereserveerd) voor vanavond en ga nog eens terug naar de boot . Alles is opgeruimd en netjes....
Tegen halfeen vertek ik naar het station, het is een klein halfuurtje stappen. Onderweg koop ik nog een bloemetje. Allee vooruit....
Stipt om 13:10h komt de TGV uit Parijs het station binnendenderen. Ik kies voor de achterkant van de trein. Erna stapt uit aan de voorkant. Eventjes paniek omdat ze mij niet ziet. Er stapt hier toch veel volk uit. De trein rijdt verder door naar Quimper.
In de namiddag gaan we het stadje verder verkennen. Morgen gaan we een fiets huren en in de Morbihan wat rondwareren. Ik koop een kaart en zie overal fietspaden gemarkeerd. In het toerismebureu geven ze ons een adres waar fietsen te huur zijn. Overal in de straten zijn overigens ook speciale huurfietsen standplaatsen, maar geen fietsen. Er staat een telefoonnummer op maar niemand neemt op. In de Capitainerie weten ze mij te vertellen dat het systeem nog niet operationeel is. Tsjaaa, 't is nochtans reeds zomer ? Alez, morgen toch ?
Zondagmorgen dus naar de fietsen verhuur... dicht. MAis monsieur, c'est dimanche !!! weten ze mij in de charcurterie naast de deur te vertellen... Je seg ! Morgen dan he ?
We gaan wat wandelen, niet te ver maar het gaat. In de namiddag wat luieren en een toerke met klein Billietje, ook al niet ver want de lock is dicht en we kunne de Morbihan niet op. 's Avonds is er "music a Vannes"... een formidable muziekfestival in de nauwe straatjes van de stad. Overal staan bandjes, spectakel, een dansschool geeft demanstraties Salsa en TRangodansen. Vooral de Salsa is zeeeer indrukwekkend. We hebben nog een lange weg af te leggen. Als ik terug ben in november plannen we terug Salsa lessen te volgen. Normaal gaan we naar niveau 3, maar misschien beter niveau 2 terug opnemen. Bajaa, de helft al terug vergeten heb ik gemerkt.
Goed, maandagmorgen dus terug naar de fietsenverhuur.... Blijkt dat er geen fietsen klaar zijn en dat de messieur achter de contoir n'a pas le temps... Das duidelijk dus.
Goed, we hebben het hier in Vannes dus wel gezien voor even en vertrekken met de Billy. We gaan een toerke doen in de Morbihan. Het is kalm weer en dt zal dus wel luken voor Erna. Als het kalmkes blijft zouden we zelfs nog eens naar la Trinité kunnen gaan. 't Is eens iets anders. We zullen zien.

Bon, de planning voor de komende maanden zal ik ook nog eens op de blog zetten. Ik kreeg een telefoontje van zeiler Corry dat zijn rug in zoverre beter is dat hij het wel ziet zitten terug een stukje mee te varen. Juli en augustus zijn er nog verschillende data vrij, september wordt misschien iets moeilijker daar Sam en en Ben elk een afzonderlijke week met hun vriendin zouden komen, maar ook daar is wel nog een weekje vrij te vinden.

Tot laters dan... Corry, ik bel je deze week wel eens op.

groetjes, Jean








2 opmerkingen:

Dirk Van Loo zei

Dag Jean
Het is vermoedelijk een 30-tal jaar terug dat we elkaar nog hebben gezien. Ten tijde van “de folk” in de Brabantstraat te Oostende, kun je nagaan.
Mijn echtgenote Annemie Blomme is echter een collega van Erna en via dit kanaal ben ik, enkele dagen terug, op de hoogte gebracht van het feit dat je aan een behoorlijke zeiltocht bent begonnen. Als zeilliefhebber lees ik dan ook met veel plezier je blog.

Temeer daar Annemie (toen nog mijn lief) en ikzelf twee zeilstages hebben gevolgd bij de Franse zeilschool “Les Glenans” in het zeilgebied waar de BILLY zich nu bevindt. Enige nostalgie bij het lezen van je blog is mij dus niet vreemd.

Een goede reis en veel zeilplezier,
Dirk VAN LOO

Jean Dekeyser zei

Hoi Dirk, ja natuurlijk ken ik Dirksje Foto nog. Dat jullie in de Glenants gezeild hebben... ja , dan weet je het he ? Mooi weer en al dat blauwe heldere water rond je..... Genieten is het... Vandaar dat ik momenteel niet zo vlug opschiet. Ik moet ook niet alles voorbijzeilen toch he en Spanje loopt niet weg.
PS: er zijn wel nog wat gaatjes in de planning dus mocht je zin en/of verlof hebben...
Groetjes van Jean en Erna... ( momenteel op een terras)