3 Juni; van Camaret naar Douarnenez

Camaret viel mij mee, echt waar. Imposante natuur, sympathiek stadje, en de jachthaven lekker dichtbij. Propere douches, internet in de haven en een maxi uitgeruste supermarkt op loopafstand. Bovendien een super gezellig dijkje met een paar leuke kroegjes.

Gisterenavond nog een zeilboom opgezet met Arnold, mijn buurman en deelnemer aan de Channel crossing race vanuit l Aberwrac'h. Spreekt warempel een aardig mondje Nederlands. Zijn vriendin komt er ook aan en ik begrijp direct waarom. Groot, blond, ja een Nederlandse natuurlijk. Aan haar vakantielief blijven plakken zeg maar. Ze blijft niet lang en Arnold aanvaardt een Belgisch biertje zonder problemen. Ik mag zijn boot eens bezoeken, een Figaro. Helemaal leeg vanbinnen. Enkel elektronika, een rudimentele keuken en een nog simpeler, niet bestaande eigenlijk, slaapplaats. Op de spi's dus. Alles super uitgerust om solo te zeilen. Onze vriend heeft al heel wat op zijn palmares staan, kwestie deelnames toch. Over zijn resultaten is hij nogal stil ... vind ik.
Bon, , na een nachtje voor anker op mijn privé verlaten strandje en een extra nacht in de jachthaven, begint het bij mij weer te jeuken. Ik wil weg, kijk eens op de kaart en beslis dat Douarnenez in de gelijknamige baai ten zuiden van Brest, mijn volgende bestemming wordt. Het moet niet te vlug gaan, maar er moet toch wel wat voortgang in zitten zeg maar. Dertig mijltjes en het weer is nog steeds super. We krijgen wel wat weinig wind vandaag hoor ik op het weerbericht. Maakt niks uit... het wordt bovendien een warme dag.


Ik kan vroeg vertrekken en zal de gehele tocht stroom mee hebben. Ik tuf het haventje uit tegen achten en passeer na een tweetal mijl mijn privé strandje van de nacht voordien. Even verder liggen de "Les Tas de Pois" Vijf rotsen, puisten eigenlijk, zomaar in zee gesmeten door... ja , door wie eigenlijk? De hoogste is 50 m hoog, de laagste 11m. Tussen nr 1 en 2 is een doorvaart van 200 m die veilig is. De andere..... tsjaa, mag je proberen, maar op eigen risico want er zitten rotsen juist onder water. Niet doen dus en ik kies voor de breedste doorgang. Voila, ik mik er middenin en bij wonder ? .... geraak ik er door. Nee, natuurlijk niet, veilig moet het zijn he ?
Een beetje verder, op weg naar de kaap de la Chèvre ( 'heb even gekeken maar geen chèvres te zien) ligt nog een rotspartij "qu'il faut mieux évité" De "chevreau" is de naam. Tsjaa, ik zie hem... of haar, geen idee. Niet tegenaan varen dus.


Na deze kaap ligt alles open tot Dournenez. Geen rotsen meer... vervelend he? Bovendien valt de wind en vallen we een beetje stil. Ik haal mijn geheime wapen van onder de motteballen en lanceer de halfwinder. Direkt lopen we terug 4 knopen. Leuk. Het wordt een zonnekloppersdag en ik mag niet vergeten mij nu en dan eens in te smeren.

Twee uur in de namiddag, en Douarnenez meldt zich aan. Ik ga naar de ankerplaats en smijt het spul de plomp in. Slagje achteruit en we liggen muurvast. Tsjaa, toch wel een beetje raar hier. Geen enkele andere boot. Jaaaa, eergisteren ook niet maar dat was niet echt een geregistreerde ankerplaats , stond in geen enkele gids, maar hier ? Op het strandje 100 m verder zitten kinderen lawaai te maken. Weet je wat, ik ga toch maar de jachthaven opzoeken..... pfft, beetje zwak he?
Anker op... amaai, das toch sleuren hoor. Ik vraag me af hoe dit moet in slecht weer ? Lijkt me niet goed doenbaar op mijn eentje. Ik moet eens proberen de boot het werk te laten doen. Motortje in vooruit en naar het anker toevaren, ondertussen de ankerlijn op een winch rustig ophalend. Simpel he ? Maar dan wil ik er wel geen boeitje op het anker hebben hoor ! Slel je voor dat dit in de schroef draait ?




Even later lig ik vast aan het ponton. Lekker alleen gefikst. Er stond een beetje stroming. Achteruit, tegen stroom en wind naar het ponton. Achteraan eerst vast, dan vooraan. Gelukt !
Ik doe een wandelingetje naar het centrum. Puffen hoor want het is bergop. Op een marktje bestel ik aan een mooi gemutste jongedame, nou... zo jong is ze bij nader inzien niet, maar ze heeft wel een zonnig hoedje aan, ja euhh... ik bestel dus een perrier.


Ik heb mijn laptop mee en vind hier warempel zeker 5 unsecured networks. Ik verbind mij op de sterkste en maak dit verslagje. Mijn nieuwe GSM met de foto's ook eens verbinden en naar de PC downloaden. Voila, sè, ook de blog op.

Vanavond ? Ik heb nog een stukje kip met wat pasta en pesto. Met schilfertjes "parmegiane" "uiteraard. Voorafgegaan door een aperitiefke, mijn nieuwe recept. 4/5 Rum, 1/5 sirop de cane, sap van een halve citroen of nog beter limoen.... bwaa nee, pak maar een hele.



Lekkeeeeerrr !!













1 opmerking:

janna zei

ik heb die "Les Tas de Pois" daar gelegd voor je, tmoet niet te gemakkelijk worden e zo ,varen met je bootje:)