30 mei; Van Trebeurden naar l'Aberwrac'h - 50 mijl




Voila, de springplank om de Chenal du Four door te gaan is bereikt. l'Aberwrac'h !!!! Vastgemaakt aan een boei want geen plaats in de haven. Tedju toch he! De omstandigheden zijn ideaal. Oost tot Noordoostenwinden, zeker nog tot woensdag. Ik kan het mij dus veroorloven hier een dagje te blijven. Doe ik dit of niet ? Zal afhangen hoe ik mij morgenochtend voel en hoe ik op gang geraak. De laatste dagen begin ik echt goed te slapen. Deze morgen was het warempel acht !!!! uur voor ik mijn luie kont van onder de dekens kon uitwurmen. Een normaal fenomeen na ongeveer vier weken onderweg te zijn. De routine komt er in en de stress van het werk valt weg; Ik herinner mij vorig jaar, toen ik na vier weken , reeds op de terugweg, mijn bemanning voorstelde hun af te zetten in Dover en zelf terug de steven te wenden naar plezantere oorden. Ik had toen echt geen zin terug naar huis en vooral naar het werk te gaan. Ook nu begin ik echt plezier te krijgen in het zwerven. Ik zeg wel dat ik hier morgen een dagje blijf maar dat moet ik nog zien! De omstandigheden zijn perfect om verder te gaan en het zou zonde zijn dit te negeren. Ik heb eens in de "Reeds" gekeken (Pilot). Camaret is "slechts" 45 mijl weg, en dan ben ik uit het kanaal... eindelijk, idem de zelfde afstand als vandaag. Stroom mee dan nog dus dat wordt een goede 40 mijl. . Iets rustiger zijn de voorspellingen, mag ook wel want het was bij momenten toch wel weer heftig. De snelheidsmeter is vandaag nauwelijks onder de zes knopen geweest. SOG (Speed over Ground) steeds boven de zeven knopen.Bij het ronden van Ile de Batz heb ik wel even 10 Kts gezien. Ik ben even het kanaal tussen Ile de Batz en het vasteland ingezeild om naar de ankerplaats te gaan kijken maar dit is niet te doen. Totaal onbeschut met deze wind. Ik heb nog 4 uur stroom mee en beslis door te zeilen naar l Aberwrac’h. De Billy geeft geen krimp en schuimt er rustig (alhoewel) doorheen. Wat een boot !
Ikzelf ben soms wel een beetje ongerust... stel dat er iets breekt, een stag, de zelfstuur, het roer. Op de VHF zeker drie Mayday's mbt jachten in nood, meestal motorpech. Al motorjacht ben je dan nergens meer natuurlijk maar als zeiljacht moet je je zonder motor toch kunnen redden. Assistentie zul je misschien enkel nodig hebben eens je de haven bereikt om veilig aan te leggen. Mast of roerbreuk is natuurlijk nefast voor een zeiljacht. Fingers crossed dus en toch liever iets minder heftig.
Ik ben hier gisteren binnengedonderd midden in het wedstrijdveld van een “cross chanel race”. 18 deelnemers, waaronder twee ! open 60’s, 12 open 40’s en verder enige deelnemers aan de Figaro. Ongelooflijk prachtige boten ! Rap eens kijken of ik Samantha Davis niet zie ? Nee, Roxy is er niet bij. T’Is dat ik zelf mijn handen vol had aan mijn eigen boot (30 kts wind (=6 Bft) aan de wind) en dus geen tijd had om mijn fototoestel uit te halen in de nauwe toegang van de rivier. Enfin , ze hebben het met mij niet gemakkelijk gehad. Ahum…..
Het oversteek record is bij deze gesneuveld. De race was gestart vrijdagavond en de eersten zijn reeds een paar uur binnen. Ongeveer 24 uur voor een dubbele oversteek naar Engeland zonder stop van maar eventjes 200 Mijl totaal. Solo of “en double”… Je moet het toch maar doen . Reven ? Doen die mannen niet. Volle zeilen en het woei toch echt 30 knopen !

31 mei 2009
L Aberwrac’h..; Goed , ik blijf hier maar eens een dagje. De laatste weerberichten geven NE wind kracht 5. 6 tegen de avond met “rafales” tot 8 Bft. Maandag wordt het iets rustiger.
Deze morgen weeral vroeg op. Om zes uur s’morgens klein Billytje opgeblazen en naar de kant . Doucheke genomen en in de Bar van de klub maar een grote café au lait met een croissant gebikkeld en dan mee met een vriendelijke mevrouw die mij op mijn vraag naar de plaatselijke winkels gewoon een lift aanbood. Vree vriendelijke mensen hier toch hoor.
Een kleine 3km naar het dichtstbijzijnde dorpje verder wordt ik afgezet aan de “Boulangerie Pattiserie”. Het supermarktje gaat open om 08:30h en zo kan ik ook nog wat vlees, sla en Fraizekes kopen.
Te voet terug, niet erg want ‘t is bergaf. Deze avond ben ik uitgenodigd om naar de prijsuitreiking van de race te gaan. Alle prijzen bestaan uit Oesters en vin Blanc. Het is een traditie dat iedereen gewoon uitgenodigd wordt en je kunt niet weggaan vooraleer alles op is. Plezant ! Ik hoop dat ik de Billy nog vind. Ahum. (waarom denk je dat ik hier blijf?)
De plaatselijke radiozender staat op. In het Bretoens. Snap je geen ballen van maar wel een kleurrijk taaltje. De muziek die ze hier draaien is echt maf. Zojuist een zeer leuk wijsje, een Mazurka! Het gaat als volgt :
Viens tu danser, viens tu danser, viens tu danser la Mazur KAAA
Viens tu danser, viens tu danser la Mazurka avec moi !
LOL !
Oei, de volgende is een tango over een “femme infidèle”.. en iets met een “pantalon perdu”, aiaiai…..als dat maar goed afloopt.

Internet? Ja, hier niet he? Ik lig midden op de rivier. Straks nog eens terug naar de kant en ik zal eens zien hoe ik de blog opgeladen krijg. Ook wil ik een wandelingetje maken want t is hier supermooi.
Ik heb deze morgen ook eens grote kuis gehouden op de Billy en een beetje alles gelucht. T Was wel eens nodig. Deze middag terug een slaatje klaarmaken met een stuk stokbrood en ik heb nog een geitekaasje over, nog van op de markt in St Malo.

De wind begint al weer door te zetten. Ik zal morgen wat vroeg vertrekken, als t nog wat rustig is. ‘k zal in het eerste stuk wel wat tegenstroom hebben maar tegen dat ik rond de kaap kom heb ik wel stroom mee. “Du Four” neem ik liefst met wind en stroom mee. Morgen naar Camaret is de planning. Volop Bretagne dus.
Enkele mijlpalen:
Reeds meer dan 500 Mijl van Oostende. (538 op precies te zijn) (Eén zeemijl : 1852m)
De eerste pilot boek van het kanaal is ten einde, ik begin straks aan die van Noord Biscaye.
K Moet weer mijn was doen (tweede keer al)
Klein Billytje is voor de eerste keer uit het ruim (de achterkajuit) gehaald en opgeblazen. (mijn vervoer om naar de kant te gaan.) en mag vanaf nu buiten slapen, netjes opgevouwen en op het dek gebonden als we op zee zijn.

1 opmerking:

on3bz zei

Hoi,schipper Jean
Jij hebt het daar goed he,vakantie,zon,zee,enz....
En wij??Op zondag naar de les,groeten
van iedereen daar.Gisteren op 40m
niks kunnen lezen in psk van on3jdk.
Alleez all the best, from belgium ,73

on3bz jacky