Van Guernsey naar St Malo . 18 Mei 2009


Mijn positie; 48° 38' 375 N 02° 01' 649 W
De jachthaven Les Bas Sablons in St Malo.

Het heeft nogal wat moeite gekost om hier te geraken. Na 4 dagen vastliggen op het (wondermooie) Eiland Guernsey en reikhalzend uitkijkend ('k weet het Patrick, 't mag niet) naar een beter weerbericht lijkt er toch uiteindelijk een gat te komen in de windtrein op maandag 18 mei. ' Morgens zou het nog wat winderig zijn, maar in de namiddag wordt het kalmer.

Ik besluit in iedere geval nog zondagavond in de buitenhaven te gaan liggen om eventueel 's morgens vroeg te kunnen vertrekken. (in en uit enkel HW+/-2 uur) Afstand naar St Malo is 70 Mijl... Solo.

Ik lig aan de windkant van de stijger en de Billy drukt dus bij iedere windvlaag tegen het ponton aan. Ik slaap dus niet goed. Een paar serieuse regenvlagen zorgen er bovendien geregeld voor dat ik, pas ingeslapen toch weer lig te woelen.... Ik kan natuurlijk nog een dagje wachten, maar het begint het hier wel een beetje gezien te hebben en bovendien kan ik hier in de buitenhaven van de steiger niet af.

Om zes uur hoor ik wat lawaai buiten en ga kijken. De fransman naast me vertrekt naar Les Lezarrieux.... een haventje ten Westen van St Malo, waar ik ook nog wel naartoe ga. De wind fluit nog steeds, maar het lijkt toch iets kalmer.... denk ik.

Ik maak mij ook maar klaar, mezelf inprentend dat ik nog altijd kan terugkeren mocht het te zwaar zijn. Tegen zevenen slaat de motor aan en de Billy is weg. Grootzeil , twee reven en fok erop, alles weggestouwd en vastgezet binnen. De kaarten en het logboek liggen al klaar. Tijden van hoog en laag water Dover, St Malo, St Helier ( moest het nodig zijn kan ik ook nog in Jersey binnen) .

Buiten staat er een deining... tsjaa, das nogal wat. Golven die zeker meer dan 2m hoog zijn en we zitten nog onder de lij van het eiland. Witte schuimkoppen overal. Dat wordt dus nog meer. De Billy komt op een aan de windse koers en lijkt het goed te doen. De zon is ook al van de partij ... Bon , we gaan door....voorlopig.

Met de stroom mee, komen we vlug vanonder het eiland vandaan en er is hier inderdaad nog wat meer wind.. 25, 28, tot 30 knopen. Er zit niet echt kwaad in en we hakken er ons wel doorgeen, dus ik ga door. er komen een paar containers water over, maar ik zit redelijk droog onder mijn sprayhood. Mijn Franse vriend ( die met het mooie bootje) is niet mee naar buiten gekomen en zal dus pas ten vroegste na de middag kunnen vertrekken. Billy treurt...

Als ik even naar binnen moet om een positie op de kaart te zetten, voel ik opeens dat ik hier niet te lang moet blijven. Een beetje wit rond de neus, ( denk ik toch want ik zie het uiteraard niet, ik ben alleen) ga ik terug buiten wat in de wind zitten. Oef, t gaat over.. Zeeziek moet ik nu toch niet worden. Dit duurt toch nog minstens 12 uur.

Ik zie het eiland Sark aan BB passeren en even later komt warempel reeds Jersey in zicht... Als de wind zo blijft kunnen we het in één rak passeren. Het lukt en even bekruipt mij nog de goesting om toch maar in St Helier wat rustiger weer af te wachten. Toch zie ik de wind nu al regelmatig met de 20 knopen flirten en als hij een uurtje later nog maar zelden boven die grenst uitkomt, weet ik zeker dat het goed komt en zeil dus door.

De wind zakt dan wel, de deining is er nog steeds en heftiger dan ooit. Nu moet Ik moet regelmatig mijn windmeter eens terug kalibreren (heeft iets met de zender te maken denk ik) en als ik daar op een moment even mee bezig ben ( knoppekes duwen) , voel ik mij opeens terug mottig worden. Ooooow stop ! Laat maar, terug een luchtje scheppen en buiten blijven.

Ik zit een beetje te puffen en te zweten maar de viskes krijgen mijn Muesly ontbijt van deze morgen niet... Even later gaat het terug wat beter en ik besluit, het is tenslotte al bijna 12 uur, mijn toevlucht te nemen tot mijn beproefde methode. Ik haal een banaantje uit de provisiekast en begin, toch wel met lange tanden op het ding te kauwen ( eerst de pel eraf he slimmeke) en ziet, het gaat al wat beter. Even later nog een ferme slok water en nog een tweede banaantje..; Alles onder controle nu.

Jersey is gepasseerd en de wind heeft de neiging een beetje naar het zuiden te lopen. Het rotsplateau van Les Minquiez nadert. Ik moet een beslissing nemen om links of rechts te passeren. Erover zou zelfmoord zijn, dus dat doen we niet. We gaan dus overstag en onze koers is momenteel dus West.

De wind vermindert en door de hoge deining gaat het maar traagskes meer vooruit. Allee, lui vel, haal die reven eruit. Ja chef !! Het gaat inderdaad een stuk beter nu. We lopen nog steeds zo'n 5 Mijl per uur. Wel een beetje stroom tegen op deze koers. Na een tweetal uurtjes lijkt het dat we het rotsplateau voorbij zijn en we gaan terug overstag richting St Malo. We halen het net niet maar ik bereken dat we deze uitlopers wel veilig kunnen passeren. Het is hoog water, dus... We zien inderdaad de diepte niet onder de 7 meter zakken en even later is er terug meer dan 30 m water onder de kiel.

Het zonnetje komt er goed door nu, windje 15 knoopjes uit de goede richting. St Malo op 20 mijl recht voor de boeg.. Ik relax en heb goesting in een aperitiefje, nee toch maar niet. We zijn er nog niet. Ik maak een lekker broodje chiabatta klaar met een stuk Franse schimmelkaas ( nee, niet door te lang hier aan boord te liggen) met een tomaatje. Een glas cola voor de energie. Lekker ! Ik koester mij in het zonnetje.

De Franse kust komt in zich en ja, het kan niet blijven duren, het betrekt en een regebui komt in een aardig tempo op mij af... als daar maar niet te veel wind in zit denk ik nog. Het ziet er een beetje dreigend uit dus.... Jaja, een reefje, en nog eentje en na 10 minuten liggen we weer met 25 knopen te hakken aan de wind. Das zeilen zeker ?

Een half uur later is het weer over en kunnen de reven er terug uit. ... Ik begin blaren op mijn handen te krijgen hoor !

We kunnen uiteindelijk toch in het zonnetje de haven van St Malo binnenvaren. Een indrukwekkende branding beukt kapot op de groene toren van "Les Buharats" en ook de vuurtoren die het eiland I. de Cesembre" bebakent, krijgt aardige kloppen. De Billy vaart overal veilig tussendoor en kan even later aanleggen in de jachthaven. Het is laag water maar Neap tide (doodtij) en er staat water genoeg om over de sill te geraken. (3.2m)

Stil dat dt hier is. De jachthaven schipper is al naar huis, dus een douche zal voor morgen zijn. Ik stink, maar niemand riekt mij hier, juust ne keer het zout uit mijn ogen wrijven, tandjes poetsen en....

Slaapwel .... RRRROOOOOOOONNNNNNNNNNNNNNKKKKKKKKKKKK!!

3 opmerkingen:

Marc zei

Proficiat. Viel dat eigenlijk mee zo'n trip alleen ? Als je een b eetje ziekjes wordt : een maeske geeft ook een goed resultaat. (geen grap)
mvg
Marc

Anoniem zei

Très content que tout c'est bien passé pendant la traversé.
Tu n'as pas mis plus de 20h!!!
Joseph
"ALIBI"

Yvan Dehondt zei

Tof gedaan Jean, echt boeiend, je bent nu toch al een heel eind verder, rust maar even uit in St. Malo! Geniet van een warme hap! , Yvan.