20 en 21 mei St Malo.


Zo, mijn solozeilers cariere is terug afgelopen. De rood witte solo-vlag wordt terug gestreken. ( Witte wimpel met rode bol) (cijfer 1) Erna, mijn épouze is gearriveerd met de TGV uit Parijs. Vertrokken in Oostende om 06:00h 's morgens en op de minuut stipt het station van St Malo binnengereden om 5 minuten voor één ...
Zeg, gij zijt precies wel een beetje vermagerd zijn haar éérste woorden. Ik knik en vraag direct of ze de weegschaal meeheeft in de zowat aan alle kanten uitpuilende reiszak. Nee dus. wat zit daar dan allemaal in, repliceer ik? Dat zijn jou zaken niet... Voila, de toon is alweer gezet. !
We passeren een winkeltje van elektrische apparaten en ik besluit even binnen te wippen en een "bascule" te kopen. Ik sta nog steeds op dieet ( was wel nodig) en wil wel eens weten waar ik aan toe ben. Blijkt dat ik nu 92,8 kg weeg ! Ik twijfel aan de juistheid van een weging aan boord van een drijvend schip (Archimedes, je weet wel !) en ga toch voor alle zekerheid op de dijk eens meten. Zelfde resultaat dus dien "Archi" wist er volgens mij ook niks van.
Op de kop dus 10 kilo minder dan 7 weken geleden bij het begin van mijn dieet ! Niet mis he ? Ik verschiet er zelf van !

Erna blijft een weekje en er wordt dus weinig (niet) gezeild. Ik plan een bezoek aan het historische St Malo, de Mont St Michel mag zich ook met onze aanwezigheid verblijden en verder varen we en paar dagen de rivier "Rance" op. Ik heb beloofd dat dit op motor gebeurt. Een rivier ziet Erna wel zitten, daar is geen deining zoals hier in de haven......

Vandaag 21 mei is het bezoek aan St Malo zowat afgerond, echt een mooi ommuurd stadje, zeer toeristisch waar vooral onovertroffen zeezichten vanop de wallen je deel worden. Ik kijk wat afgunstig naar de vele zeilboten die de baai een idylisch uitzicht geven en zoveel zeekladderaars geinspireerd hebben... geen kwaad woord hierover trouwens doch voor mij dient de zee vooral om op te varen. Niet zagen he ?
Morgenvroeg gaan we inkopen doen. Er is terug een prachtige groenten, fruit en vooral vismarkt in de hallen een eindje van de jachthaven vandaan. Ik ben er op dinsdag al geweest voor de ingredienten voor de Tajine, die overigens steeds beter lijkt te lukken. Onze buren keken met een scheef en vooral afgunstig oog naar mijn kookprestaties, waarvan de geur de hele jachthaven leken rond te trekken. Lekker ! al zeg ik het zelf....

We zullen deze keer wat oesters en ook een kreeft kopen. Verder nog wat sla, tomaat en ander groenvoer, ... straks word ik nog een konijn...Tegen de middag vertrekken we dan het hoekje om ( letterlijk) want de rivier de Rance begint als je de jachthaven uitvaart. Je slaat gewoon linksaf, naar Bakboord in scheepstermen dus.

Goed, straks ga ik nog eens met de PC onder de arm, naar een pleintje midden in het stadje waar ik enige dagen geleden een non-secured netwerk kon ontvangen. Lekker nog eens de blog updaten en een paar mailtjes versturen, zodat jullie ook nog iets kunnen lezen. .

Groetjes van Erna en Jean

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag papsie en mamsie

Hier in het belgenland alles ok, iedereen slaapt hier op cardio...
Met zoef alles in orde, Sebiet terug ananasje kraken met Daftje zodat we ook wat in het vakanatiegeval zitten

Hamuseert ulle

groetjes van Playa Serruys
Sampie & Daftje

Janna zei

dag papsie en mamsie;) (van Ben)
haha moest ik even lachen toen ik dacht dat er stond (Erna, mijn poeze) haha ma verdorie er stond nog een E bij die ik over het hoofd had gezien....
bericht gekregen van Roksem dat Flamoesje( de zwarte) bevallen is van 4 schattige poesjes dusja ik zou voorstellen dat jullie op voorhand laten weten welkeen ik binnen 6weken mag komen brengen he:d! Zodoende hebben jullie een kat in huis die niet bang gaat zijn van mij (janna Zoef 1-0)!
alé amuseer jullie maar goed,bedankt om me even af te leiden van mijn "Geschiedenis van de Oudheid"

groetjes

euhhh moet ik hier nu ook een troetelnaam zetten ??(srry sam(pie) konnet niet laten haha)
maja weetje Janna klinkt al lief genoeg he!

Janna zei

wat ik dus nog wou zeggen
worden wij ook zo verwend met lekker eten in september? of ben je dan al helemaal weggeslonken en herkennen we dat mager ventje niet meer???

sla sla sla...
tis VLEAASSSSSSSSS dawe moen ebn! :d

Jean Dekeyser zei

Briengt e katje mee en w' hebben sebiet Vleaaassss !!! Lekker , op de BBQ en nee ! Janna, jullie worden niet !! verwend tenzij je belooft iedere dag de schotels te wassen, dan ga'k nog een keer over mijn hart wrijven... misschien !
Graptjen ee, !!

Strikvraag : waar woonden de oude Grieken ? .....

janna zei

Ben is goed in afwassen...
en no way dat dergelijke mooie katjes op de bbq terecht komen,mjah kebt gezien we gan ma een goed gevulde frigobox meenemen e Ben want tgaat daar geen te vetten zijn :p!!

Oude grieken,pfffffffff das een tricky one hé!!:d, nuja na eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeellll lang opzoekwerk en veel zuchten& zweten formuleer ik volgend antwoord:
A) Oude mannen horen in het rusthuis thuis dus mss als je eens rondvraagt dat er een Zorba of Takis in de Baerebreker zit zoniet zou ik zeker en vast Riethove te Oudenburg proberen

B) Oude grieken< Oorspronkelijke Griekse bevolking (levende gedurende de Oudheid): eerst en vooral moet ik opmerken dat je de GR periode kon indelen in wel 6 periodes( Minoîsche&myceense;dark age; archaische periode; klassieke periode; hellenistische periode; romeinse periode) elk met hun eigen tijdperk & eigen kenmerken. dergelijk kenmerk kan zijn kolonisatie. Dus zou het verkeerd zijn enkel het GR vasteland& de eilanden zoals Kreta te rekenen tot het gebied van de Oude gr!Bovendien had je wss ook veel handelaars die zich ergens anders vestigden en daar een gezinnetje stichtten zodat je terug te maken krijgt met een enorme verspreiding vd populatie van Gr.
Maar ik denk simpelgezegd dat je het antwoord kan reduceren tot "MZ, Egeisch gebied, GR, Klein azie(huidige Turkije) en die eilandjes daarrond e)denk ik zo:d(ik zocht een kaartje maar weet niet of ik dit kan uploaden hier?)

dus maw zo heb ik mijn eerste blokpauze van vandaag terug nuttig ingevuld(lees:met geschiedenis) man, Prof Zuiderhoek zou trots op me zijn!

aja, Ben heeft gisteren scheetjes gelaten eeeiiiiiiikkkeeeesss:d

Jean Dekeyser zei

Volledig mis dus he ! De oude Grieken he Janna, woonden in GRIEKENLAND ! Universitairen he, ....