28 Mei; van Quai St portrieux naar Lezardrieux




Van den ene "eux" naar den andere "eux" . We zitten duidelijk in Bretagne. Staks kom ik in de Wrac'en ... Aber Wrac, Le Vrac Benoit etcetera... ze hebben er hier een ganse lading van..De mensen klappen hier ook allemaal zo raar, zelfs ik, als niet Fransman kan het horen. "Bonjour'e' Luc'e' ... est ce que ca pass'e' ... iedere keer met de nadruk op de laatste lettergreep en steeds een laatste 'e' bijvoegend . Een beetje zoals in Marseille, maar toch anders... Ze zijn hier wel allemaal supervriendelijk of zou het komen omdat de Billy de Bretoense vlag voert ?

Goed, we zijn dus geleidelijk aan West aan het varen. (eindelijk) Vandaag was er nog een beetje Noord bij, om terug uit de baai van St Quai Portrieux te geraken en ook een flink stuk zuid de rivier op (of moet ik zeggen af) naar Lezardrieux, maar dat moet er terug uit, ‘t is nog te vroeg … Formidabele omgeving hier. Allemaal rotsen, t schijnt dat dit de goede kweekgrond is voor kreeften en krabben. Wel een beetje opletten en goed navigeren hier dat we geen brokken maken. Met de PC aan de GPS gekoppeld is dit reuze makkelijk, op een gegeven moment zelfs de PC eens in de kuip gezet maard dat is er een beetje over, niet ? (zie foto) maar ik blijf toch steeds controleren met peilingen. Je weet maar nooit en zo blijf ik er een beetje in.

Probleem hier is dat bijna alle havens van nu af aan getijhavens zijn, maw je kunt er pas in als je hoog water nadert. Varende van Oost naar West zoals ik nu doe stelt dat een probleem. Ik vertrek steeds met hoog water om de stroom mee te hebben. Dat houdt automatisch in dat ik zes uur later, bij het einde van de tocht, ik ga mij niet opjagen en vind dertig mijl/dag lekker doenbaar.(vooral met al dat opkruisen van de laatste dagen) Je komt dan aan ongeveer rond laag water... ja, onnozele, als je dus niet binnen kunt.
Een voordeel met deze kust is dat er dan weer altijd wel ergens beschutte plaatsen zijn waar je om te wachten wel even je anker kunt uitgooien, of desnoods gewoon het volgende getij afwachten. Tegen de stroom invaren is deze week bijna niet te doen want het is springtij. Stroomsterktes van 3 a 5 knopen zijn hier geen uitzondering en bij het naderen van de ingang van de Trieux rivier vandaag heb ik al gezien wat de stroom met de zee kan doen. Weinig wind vandaag en toch stonden er op sommige ondiepere plaatsen golven waar je toch ongerust door wordt als je bedenkt wat er gebeurt als je hier komt met slecht weer ?

Het weer, ah ja, daar heb ik nog niks van gezegd. Het was vandaag eens voor de verandering geen storm en toch stond er een leuk zeilwindje van een knoopje of 10 -15. Ideaal dus. Geen zon, maar goed, dat schijnt voor morgen besteld te zijn. Morgen , en als ik de weerberichten mag geloven zou het zelfs tot maandag duren met winden uit Oostelijke richting... alstemblieft zeg. Daar moet ik echt van profiteren om nu eindelijk eens het kanaal uit te geraken en het hoekje om te gaan doorheen het Chanal du Four. Hmmm. Een beruchte plaats. ik zal moeten goed plannen en het weer in de gaten houden. Zou dat deze dagen al kunnen of ben ik te optimistisch?... Straks eens op de kaart kijken, momenteel zit ik op een terras in Lezardrieux achter un "grand café au lait"... ze zouden anders wel eens kunnen denken dat ik een Fransman ben als ik die kleine rotkoffietjes van hun begin te drinken ....

Voor we zover zijn gaan we hier natuurlijk ook niet alles voorbijvaren he ? Bwaah, we zien wel.

Straks terug naar de boot met mijn zwaar beladen boodschappentas. Nog een vaatje wijn gekocht, rode. Fraisekes, ook rood, die zijn hier zoooo lekker en een biefstukje (miljaar, ook rood) voor straks .. met rijst denk ik eens, en een slaatje.... Een beetje rare combinatie ? Billy-aans zal ik het maar noemen. Morgen ook nog eens terugkomen naar de supermarkt om mijn gasfles om te ruilen...als ik tijd heb want ik moet nog eens plannen voor morgen.

Gratis internet in de haven. Mag wel voor die prijs van €22 per nacht. Hoe westelijker ik kom, hoe duurder de havengelden worden. De komende dagen toch eens ankeren. Met mijn zware anker, geleend van Ferdinand van de Alegria (16 kilo) mag dat geen probleem zijn. (erin niet nee, maar eruit ?) ;) Opletten dat ik niet meevlieg.

Goed, genoeg gezeverd voor vandaag. Ik ga eten en dan nog eens proberen radiocontact te maken met Belgie. Dat is deze morgen verschrikkelijk goed gelukt. Charlie werkt voor Oostende radio en deze morgen konden we dus een goede verbinding maken op 4420 khz USB. Oostende radio kwam met zijn 30 kilowatt nogal goed door, maar ook de Billy was ginder goed verstaanbaar en ik zend toch heus niet met 30 kilowatt uit ! Stel je voor dat mijn mast in brand vliegt ?

Een prettige avond nog allemaal,

Jean
PS: radiocontact met belgie was geweldig goed vanavond. zeker een kwartier op de 20m kunnen contact maken met Jacky ON3BZ. Goede condities zeker ofwel de afstand die groot genoeg aan het worden is wat voor HF toch wel nodig is.

2 opmerkingen:

on3bz zei

Jean,bedankt voor mooie qso in
psk en 20 meter ssb,ging goed he!!!
goei reis verder en tot werkens!!
73
jacky
on3bz
ps:hoe deed je dat met al die bruggen
over de rance rivier,en met je mast????
koste gij daar onderdeure????

Jean Dekeyser zei

Goed he Jacky, onze eerste echt goedde verbinding.
Die brug was wel 23 m hoog he en mijne mast is maar 13 m, dus ik had nog wel wat over

groetjes,

jean