Vrijdag 8 mei: 3 miles. Fecamp --> Fecamp

Het weerbericht .... sorry dat ik hier weer over begin maar voor een zeiler is dat wel van het grootste belang... het weerbericht dus, .... , is kloten ! Na ! Geven ze SW 3 a 5 ... 15 knoopjes is dat en dus best zeilbaar. Ik weet ook wel dat gribfiles soms een beetje liegen, meestal een knoopje of vijf te weinig aangeven , maar zoals we vandaag zullen ervaren zitten ze er nu toch wel ver naast.
Enfin, het waait dus wat, s morgens grijs en kil maar nu komt het zonnetje piepen en is het eigenlijk best te pruimen. Wij maken ons dus klaar. De hele reutemeteut wordt doorlopen. Brood halen, vlees, wat hesp, kazeke, tomaten, sla, enfin zowat vanalles.
Op de boot wordt alles gerammasseerd. Vuile sokken in de zak. Alles zowat zeevast leggen, PC verbinden aan de GPS, één, .... nee, twee reefkes toch maar in het grootzeil want het fluit toch wel een beetje..... Ons nog efkes douchen. We moeten ons niet haasten want de stroom - en het is springtij !! - ... draait pas tegen twaalf uur in de goeie richting en we willen naar Ouistreham, 45 miles verder. Zeilpak aan, zwemvest, lifeline...
Een paar andere zeilers zijn al naar buiten. Onze buurman, een visser bekijkt ons en verklaart vandaag niet naar buiten te gaan. "Ca va soufler hein ! On donne du force sept .. Hein " en hij maakt een blazend gebaar.
Force sept, force sept... mijn gat ( sorry 'k ben nog maar een week weg en mijn taal laat nu al te wensen over) We gaan !
Losmaken, schroef in achteruit. Zeil omhoog. De fok ligt klaar en naar buiten.
Witte kopjes lachen ons al toe, maar het zonnetje schijnt dus,.....
Hmmm.. ik bekijk de windmeter eens en we hebben nu al 25 knopen wind. Das een zes ! Er staat ook een flinke deining. Soit, we zijn hier nu en ook de fok gaat omhoog. Langzaam komen we op een aan de windse koers. Nog eventjes naar het voordek om de spier van de fok wat aan te halen. Ik heb mijn zwemvest aan en mijn gordel is aangeklikt. Hier moet je niet overboord vallen en zeker niet met al die kleren aan.
De boot doet het eigenlijk best goed. We nemen wel wat water over maar achter de sprayhood voel je daar niet veel van. Okee, we gaan verder aan de wind nu. 26, 27, 29, 30 knopen.. Tsjaa, het gaat maar het moet toch niet veel gekker worden en we zijn pas vertrokken. De stroom moet nog doorzetten en als de wind zo blijft zal er dus nog een beauforreke bijkomen. Das dan al een acht. Pfft.. Ja jongens, das toch wel wat veel voor mijn drijvende huisje voor de komende zes maanden. Ik besluit geen brokken te maken en terug te keren. Mijn maat stribbelt niet tegen en we draaien. Het is nog even spannend om door de hoge achteropkomende deining de geul terug binnen te komen zonder oploevers tegen de staketselmuur te maken maar het lukt.
Allee, dat was kort. we leggen terug aan, nu aan de andere kant van de steiger om met de neus in de wind te liggen. Hier in de haven schijnt de zon en hebben we met moeite 15 knopen wind. De visser steekt zijn duim omhoog en knikt goedkeurend. ... Je t'ai dit hein ?
Amper een uur later trekt het koufront over. 28 knopen wind in de haven, regen en kou. Das op zee nog 10 knopen meer..... Even zijn we blij dat we teruggekeerd zijn. Drie uurkes later is de zon terug en de wind gezakt naar een stabiele 4 a 5 maar ons getij is ribedebie. Dju toch he !

2 opmerkingen:

Sabine zei

Hallo Jean,
ik ken dus helemaal niets van zeilen, en nu merk ik dat het niet zo simpel is !!
Nog vele groetjes van je pa die met een superbrede glimlach en ook wat verrast, liet merken dat hij zeer content was met mijn bericht dat alles Ok was met je !!
Nog een prettige reis verder hé.
We blijven volgen !!

Sabine&Patrick
Desiré

ON3BZ zei

Hoi schipper Jean
Wat is dat daar allemaal met
die wind zeg,wij hadden hier redelijk goed weer zeg!
Gegroet van ON3BZ en hopelijk
kan je binnenkort verder he!
Jacky
73