3 Mei: Boulogne -> Le Treport. 44 Miles

Zes uur; Krulle is nog steeds zijn beuk aan het doorzagen. Ik hoop dat hij er weldra door is. Niet dat het er iets toe doet want dit is zijn laatste nacht aan boord. Mijn Copain zal mij verlaten in onze volgende haven. Wat wordt het ? Dieppe ? Nee , lijkt me een beetje te ver. Erna komt Krulle ophalen en elke Km telt ! Valery sur Somme ? Nee, ook niet want dat valt volledig droog en dat is met een kieljacht als de Billy nogal ongemakkelijk ! Le Treport lijkt de enige mogelijkheid.
De regen tikt op het dek en ik hoor wat twijfel in mijn maat zijn stem. Hela ! Flauwerik ! We gaan, we zijn toch geen mietjes? Niet bang van een spatje regen; Neenee, natuurlijk niet ......
Tegen zo'n uur of acht, gedouched, geborsteld ( tanden en haar) en ontbetend (stuten mè koas), zijn we er klaar voor. Motortje komt kuchend tot leven, slagje achteruit en weg zijn we. De regen stopt en buiten staat warempel de beloofde Westenwind. We zetten er direct een gezwind tempo in. 15 kts wind geeft ons een 5 Miles snelheid ... tegen stroom nog voor een paar uur maar het houdt allerlei beloften in. Fingers crossed.!... dat het blijft duren.
Wind, ja er komt er nog wat bij. Aan 22 kts lijkt het ons beter een rifje te steken ... promt zakt de wind maar we behouden toch onze 5,5+ snelheid; SOG = 3,5 a 4 kts. Een pak stroom dus. Deining is er ook wel. Nu en dan "pakken" we een golflje. Dank zij de sprayhood blijven we lekker droog.
11 uur, het magische uur. Aperitief time. “Tinsywinsy” time. ( Wiskey Cola)... allee vooruit ;.. ééntje dan.. Tegen twaalven bereid ik het middagmaal. Stuten mè koas, een variant met paté, opgesmukt met een schijfje tomaat en verrijkt met een blaadje sla. Lekker.
De wind blijft zo rond de achtien a twintig knopen draaien, en dit op zo'n 60 graden wat ons een prachtige snelheid oplevert. De zon komt ook piepen. We komen verdorie te vroeg aan, want volgens mijn berekeningen zal er aan de haveningang te weinig water staan om ons veilg te laten binnenvaren. Inderdaad, als we tegen vieren voor de haveningang verschijnen, duidt een lichtgroene schijjn in de havengeul op zééééér ondiep water, wat even later via de VHF door de havenmeester bevestigd wordt. Nog even wachten dus.
Een ietwat ongeduldige Erna is ondertussen aangekomen. Niks aan te doen.
Tegen halfzes liggen we ondertussen toch tussen de sluismuren. Er blijkt wat weinig water in de haven te staan en promptlaten we ons even later lekker vastlopen in stinkende blubber; we geraken gelukkig vlug terug los en kunnen onze weg vervolgen. Aan het ponton hebben we nog 20 cm water onder de kiel. Genoeg he ?
In een visrestaurantje gaan we nog wat eten. Oesters(lekker) en voor mij een tongske. Tegen zeven uur ben ik alleen.
Morgen komt Luc.
En nu ga ik slapie slapie doen

Tataaaa !

2 opmerkingen:

Kris en Jenny zei

hei Jean,

PSK31 digitale mode - wat is dat ? Kan ik dit straks ook proberen of heb je daar een boel extra apparatuur voor nodig ? Ik ben echt wel een amateur onder de amateurs - vandaar !
Goeie reis verder met alles bezeild natturlijk.

Kris

PS : nog 13 keer slapen en 'k lmag er ook weer aan beginnen

Jean Dekeyser zei

Kris en Jenny,
voor PSK mode heb je een interface nodig tussen je PC en de zender.
Ik hoop dat je beter weer krijgt of hetgeen wij nu hebben. Misschien tot ziens ergens onderweg of horens in de ether..