9 en 10 Mei: Fecamp naar Cherbourg via St Vaast

Zo, ik zit hier terug in mijn drijvende huisje. De wind fluit alweer een melodietje in het bos van masten van de jachthaven van Cherbourg. Morgen storm… weeral. Ik denk terug aan de keren dat ik hier was met de Paloma, zeker dertig jaar geleden op onze tocht naar de kanaaleilanden. Ik herken hier eigenlijk niks. Het zal ook wel serieus veranderd zijn in al die tijd…
De Tajine… ja U leest goed, de tajine !! staat op het gasvuur. Erin een verzameling groenten, patatten, aubergines, pepers, wortelen, ajuin, look, tomaat. Vlees van dienst is een kippefilet, wat voorgebakken in de pan. Alles frerm gekruid met vanalles wat ik in mijn pottekes van thuis meegebracht heb maar vooral: Kurkuma ! Mag niet ontbreken in een Tajine pot. (dank U, Nadia) Shit, ik heb nog look vergeten.. vlug,vlug voordat mijne maat het ziet. Pruttel, pruttel zegt de pot. U ziet, het leven van de zeeman is vol zorgen en ontberingen……
Terug Fecamp…Na ons mislukt vertrek van 8 mei, hebben wij iets goed te maken. Bij het ontwaken zaterdag ziet het er in ieder geval veelbelovend uit. Zonnetje en een licht Oostelijk briesje.
De man aan de balie van de Capitainerie zet een bedenkelijk gezicht als ik over het goeie weer begin.... "Baa, je ne sais pas, baa, ça m'énerve, ç'est trop nuagées, ça va trop vite ..." .. t Zal toch weeral geen waar zijn zeker ?
Pfft. we vertrekken hoor, nu dat het schoon weer is. We krijgen van de weermannen twee goeie dagen . Maandag is t weer van dat met storm en ontij maar voor het weekeind zijn ze het unaniem eens. Het wordt goed weer. Basta !
Wij weg..... op moteur, want er is geen wind, maar kom. ….het voorbijtrekkende landschap is van een adembenemende schoonheid. De krijtrotsen van Fecamp worden nog overtroffen door die van Etretat. Mooie kust zei er eens iemand maar je ziet er niks van …..op land.. Nee, das juist, maar van op zee zit je op de eerste rij. Wij toch en zeker met zo’n rustig weertje.
Zeilen doen we nog niet, maar dat komt nog wel. Eens de boeienrij van de Port du Havre Antifer gepasseerd, krijgen we dan ook wat wind. Met de grote Genua en grootzeil lopen we een knoopje of vier, vijf…. We gaan vooruit en dat zonder motorgedoefter en zeer comfortabel. Onze aperitief valt zelfs niet om.

Wij besluiten de kustlijn zo’n beetje te volgen en mikken op Ouistreham, een ferryhaven, zonder karakter overigens aan het begin van het kanaal naar Caen, maar wel eentje waar je mat alle weer binnen kunt. 45 Miles. Een tiental mijl voor de haven besluiten we niet binnen te lopen maar verder te varen. Het gaat immers lekker. St Vaast ligt nog zo’n 35 Miles verder. Het zal nacht zijn als we daar aankomen doch ik ken het daar. Ik ben er twee jaar geleden met Corry ook geweest. Dat is bij deze het verste punt dat de Billy ooit gevaren heeft ( met mij als kapitein dan toch ( Hmm, kapitein? ….en waar is je pet ?)

Vannacht volle maan, je ziet met dit manegeweld warempel bijna beter als overdag. We lossen elkaar om de twee uur af, een soort wachtsysteem dus, vooral om uitkijk te houden naar andere schepen want op de Billy stuurt meestal een automatische piloot. Ja maar,wat doe je dan de hele tijd hoor ik jullie denken ? Niks natuurlijk, t is verlof he ? Nee, er is de navigatie, zeilhandling, reven als nodig, eten klaarmaken, een heel gedoe op een stampend schip, Luc moet nu en dan schotels wassen…. En ik mag die dan weer vuilmaken.

We komen uiteindelijk om vier uur ‘s nachts (!!) aan in St Vaast. Anker de plomp in en maffen maar, met een half oog op de GPS. Houdt het anker of niet. Ik kan gerust zijn. Het 16 kilo !!!!! exemplaar geleend van Fernand van de Alegria houdt naar mijn idee de Queen May als ‘t nodig is. Zwaar dingske om mee te jongleren op het voordek.

St Vaast zullen we niet zien vandaag, want we besluiten, met het slechte weerbericht voor morgen in gedachten, met het volgende meegaand tij dat loopt vanaf 11 uur, verder te zeilen naar Cherbourg,
waar we om 3 uur in de namiddag toekomen. Een mooie zeildag vandaag, de eerste zonder motoruren. Een doucheke is meer dan welkom. Mijn was staat op het ponton te weken in een grote knalgele wastobbe en de Tajine… zie eerste regels vn dit verslagje. De wereld is rond.

Groetjes

Luc en Jean
Zoek de Billy op onderstaande plannetje..

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Schitterende reis. Ik heb op internet een nieuwe almanac gevonden. Is gratis te downloaden :
http://www.wileynautical.com/view/0/almanac.html#Demo
Kan misschien intressant zijn voor je trip.
mvg
Marc
www.blue-stromboli.net

Kris en Jenny zei

Hallo Jean en crew,

Hopelijk heb je nog niet afgerekend in Cherbourg. We hebben net met de RYCO e Chantereyne een samenwerkingsverbandje afgesproken. Op verttoon van je lidkaart zou je 20% korting moeten kunnen krijgen.

Groeten,

Kris

Jean Dekeyser zei

Hi Marc
bedankt voor de link. Vandaag in Cherbourg vast door het slechte weer. 30 ° slagzij in de haven.
groetjes
Jean

Dag Kris en Jenny,
k ga die mannen straks een gaan "interpelleren" hierover. Bedankt voor de tip
grtz
Jean

Jean Dekeyser zei

Verdere reactie op bobenstaand bericht:
"ttz: als ik op de capitainerie geraak en niet van het ponton afwaai... waaien dat dat hier doet. Een oosterstorm. amaai !!No g nooit van gehoord !

Anoniem zei

Hallo Jean en Luc,

Zo te zien doen jullie dat niet zo slecht!Hopelijk is het weer iets beter vandaag.Maar met zo'n kapitein op den Billy lukt dat wel zeker:)Wens jullie het beste.
mvg
Bernard

Jean Dekeyser zei

Resultaat vn de interpellatie: €16 per dag ipv €20... Toch al de moeite he... Bedankt RYCO...