29 mei; van Lezardrieux naar Trebeurden - 38 Miles Pos 48°46'248 N 03°35'207W

Eigenlijk had ik nog wel een dagje in Lezardrieux willen blijven maar het weerbericht was zoooo goed, dat ik niet anders kon dan vertrekken. Vents de l'Est 4 a 5 , 6 dans l'apres midi...en dan nog zon en warm op de koop toe. Voor de vijf komende dagen dan nog wel !
Kopje uit het luik en mist.... mmm, in de richting van de zee zit het helder dus dat komt wel goed. Ideaal moment om buiten op zee te vertrekken is elf uur , maar het is wel nog 5 mijl varen en tegen stroom.
Rugzakje aan ....eerst ook nog mijn kleren ook uiteraard anders staat dat zo raar he ? en het bergje op naar de bakker. Twee baguettes madame svp. Twee ? ja want ik zou wel eens durven op zee blijven voor een nachtje, vooropgesteld dat die zes er niet komt uiteraard en de wind 's nachts verminderd.... we zullen zien.
Wat is dat hier toch mooi ! Honderden eilandjes, nou ja , rotsen steken links en rechts van het vaarwater pront omhoog. De bebakening is hier wel in orde. Boeien ? Nee Forten zijn het en steeds in de kleuren rood en groen voor resp bakboord en stuurboord geschilderd. Bovendien voorzien van Bretoense namen die klinken als een bel..; Perdrix, Lost Mor, Olenoyere, Min Guen, Ar Rodellou, ze passeren allemaal.
Ik voel mij in mijn element, sta te genieten op de neus van de boot. De automatische piloot doet als steeds zijn werk. Ik ben slechts toeschouwer en corrigeer als nodig.
Tegen elven zijn we dus buiten en warempel, Oostenwind, een knoopje of 15. We komen meer en meer voooor de wind te varen. Een andere boot zeilt een evenwijdige koers... hii, je raadt het al, hij is groter dan de Billy, en ik loop op hem in. Ja seg, zijn fok staat daar ingerold als een zakdoek en flappert alle kanten op.
Komaan Dekeyser, de luiard niet uithangen he. Diene fok moet op de boom en als de wind nog toeneemt moet er ook een reefje in zodat het boeltje een beetje in evenwicht hangt. Ja chef... en zo geschiede..
Jongens, wat een weer. Ik loop hier rond in mijn zwembroek, zonnecreme is al gesmout waar het moet en ik kan relaxen.. Eindelijk.. daar doe ik het voor. Links trekt de kust voorbij. Even later zie ik op de kaart dat we "Les sept Iles" passeren... Tjiens, ik moet die toch zien. Even gluren in de juiste richting en inderdaad , daar zijn ze. Een vogelreservaat, waar niemand op mag. De Jan Van Genten en ander gespuis vliegen hier inderdaad alle kanten op.
Een toeristenboot komt mij ter ere van zijn opvarenden wat ambeteren en maakt grote golven. Ik heb opeens goesting ze eens mijn derriere te tonen maar kan mij nog juist inhouden. Zou geen zicht zijn ook he ? Ik ben geen twintig jaar meer. Hhi !
Een dilemma, het is drie uur. Vaar ik nog door naar Roscoff , of hou ik het hier voor gezien en loop ik Trebeurden binnen. Het antwoord komt van de wind die plots begint toe te nemen. Roscoff is lager wal dus wordt het Trebeurden. Daar kan ik nog wel niet binnen ( laag water), maar ik kan mijn anker uitwerpen in het rustige water van de rede, of misschien liggen er wel wachtboeitjes ?
Ja, dat wachtboeitje oppikken, solo in een 25 kts wind is nog niet zo simpel. Op een gegeven moment zijjn we met twee solozeilers bezig een soort waterballet op te voeren om elk ons boeitje te kunnen oppikken. Mijn concurent wint... Na de vierde poging heeft hij prijs. ik heb er 5 nodig. Het moet een raar gezicht geweest zijn.
Het poeiert hier toch wel en ik ben blij dat ik hier lig. Ik ruim de boot wat op en maak mijn avondeten klaar. Eerst en aperitiefke natuurlijk. Een Belgische Leffe eens voor de verandering.
Tegen zevenen kunnen we de haven in. Een warm doucheke en deze blog nog maar eens.....
Voorbereidingen voor morgen. Het zelfde weer met haaaaaarde wind in de namiddag..Nog maar eens. Vroeg vertrekken zeker ?
Slaapwel
Jean

1 opmerking:

Anoniem zei

Al goe dat ik nu niet aan boord ben. Wat een weer. stralende zon. ofschoon toch op de foto's. De wind niet inbegrepen. In mijnen tijd zag dat er anders uit. Doe zo verder en hou het veilig aan boord. Misschien haal je Kris met zijn motorprobleem nog in. Luc B