15,16 en (?) 17 mei St Petersport - Guernsey

Even een dipje dus. Niet alleen in het weer, ook bij de schipper in zijn hoofd. Die wil zeilen en dat komt er voorlopig niet van. De harde wind is - nog maar eens, de grote spelbreker.

Afgaand op de weerberichten van vrijdagavond 16 mei zou er een gaatje in de depressietrein komen op zondagmorgen. Niets van dus. Het blijft maar blazen alhoewel het deze middag zaterdag 16 mei best wel te doen was maar voor deze nacht terug koekenbak... Er valt dus niks te plannen. De intermezzo's tussen het zeilbare en niet zeilbare zijn te kort en de afstand die ik zou moeten afleggen in deze tijd te lang. Bovendien is het tijdstip van vertrek ivm de stroming nogal belangrijk. Moeilijke mensen dus die zeilers. De grib files ( zie foto) zijn om te brak.... Voor de niet zeilers: de rode pijltjes zijn eigenlijk niet te doen (windkracht zes a zeven) , enfin op volle zee en tegen de wind in toch niet. Beide voorwaarden zijn vervuld want de Billy bevindt zich in het rode cirkeltje en wil... min of meer tegen de wind in naar St Malo. Enfin, k ga jullie er niet te veel mee lastigvallen.

De nieuwe planning staat op zondagavond, misschien maandagmorgen of wellicht maandagmiddag .. ik weet het niet meer en waarschijnlijk wordt het Guernsey --> St Malo "en direct", een tripje van 80 mijl of ongeveer 20 uur varen. een mooi begin voor mijn eerste solotrip van deze reis. (Luc is naar huis, een beetje spijtig omdat we zo weinig gezeild hebben)

Ik heb St Malo ooit wel eens binnengezeild, maar dat is ongeveer 30 jaar geleden en vraag me niet meer hoe het er uit ziet. Bovendien liggen daar nogal wat rotsen links en rechts van de invaart en je zult begrijpen dat ik dat ik daar zeker niet 's nachts wil tussendoor slalommen. (zie kaartje)
Soit, ik vertrek dus ten laatste maandagmiddag en dat zou dan een aankomst bij zonsopkomst op dinsdagmorgen worden . Vertrek ik eerder, dan zal ik , ofwel een omweggetje moeten maken of 's nachts zeil minderen om niet bij donker aan te komen. Eventjes Jersey binnenlopen om het tij af te wachten is ook een optie... we zullen zien. Dilemma's, dilemma's.

Vandaag een beetje sight-seeing gedaan.. te voet, ook niet mis dus. Naar het kasteel boven St petersport geweest, waar de werkkamer van Victor Hugo zou geweest zijn. Tsjaa, mooi uitzicht had dien tiep wel. ( zie foto)

Juist naast mijn linkeroor (ja zeg, ik bedoel het oor welke je niet ziet) ligt het eiland Herm, helemaal rechts aan de horizon ligt Sark .... Krulle, e je 't gezien?






De Billy laat "die hele rimram" een beetje over zich heenkomen en hoeft niet per sé weg. Die heeft een oogje op het bootje van mijn Franse buurman voor zich, en rukt nu en dan eens aan zijn landvasten om wat dichterbij te komen. Hij is een beetje verliefd denk ik. Tsjaa, als daar maar niks van komt ? ... Het is dan ook een pront ding, een First 26, twee roerkes, licht en breed waar 't hoort, mooie rondingen.... Ja, moest ik zelf een boot zijn, 'k zou het ook wel weten ! ....... Zeiveroare !

Groetjes,
Jean

4 opmerkingen:

Anoniem zei

heylaba, mn touristils zijn besteld voor deze zomer! Laat de deining maar komen, kzal er mss groen uitzien maar tzal wel binnen blijven zeker. Jan zal wel nog laten weten wanneer we je komen vervoegen. Ik zie dat het prima gaat, zelfs zonder wind, de innerlijke mens moet ook es verwend worden hé.Ben wordt intussen goed verzorgd door Janna en die twee kijken ook al uit naar hun tripje naar spain in september. Jan is sinds gisteren thuis en zal eens kijken wanneer hij thuis is deze zomer. Allé geniet van de wind in je wilde haren, tot schrijfs sabine

Luc zei

Hoi Jean, 'k Ben thuis geraakt.
Aan een razende vaart met een supper fast ferry met tussenstop in St-Helier naar St-Malo. Vandaar met de auto naar Amiens. En zondag zonder problemen tot in Vilvoorde. Vandaaraf in file naar Mechelen. Welcom in Belgium!
Ik hoop dat je goed uit St-Peter port bent weg geraakt.
Tot hoors, Luc

janna zei

mag onze hamster dan mee? Het ziet er echt een stoer wollig zeeventje uit! Zondagavond gevangen door Ben in onze kelder, ocheire het dutsje we weten niet hoe het daar terecht kwam dusja bij deze heb ik nu al 2kinderen waarvoor ik moe zorgen haha : Ben en Sacha de hamster.
en vanavond gaan we terug een kot bezoeken spanneeeeeuuuund :), als het wat wordt zenden we eens foto's door:)
en nu wordt het tijd datje die wilde zee& wind temt e verdorie!!

ps mama: je kan bij identiteit kiezen voor naam/url :d

Jean Dekeyser zei

Sabine, breng voor mij dus ook maar een pakske van die superpillekes mee
Ja jongens, ik ben ondertussen dus toch tot in St Malo geraakt anders duchtig onder mijn voeten gekregen van de madam.
Janna: neen, Sacha de Hamster mag niet mee. Dat bijt overal gaten in en op een boot wil je dat dus niet. Sorry....