5 juli: les Sables d'Olonne

Deze morgen vertrokken uit Ile d'Yeu na een relaxte nacht, lekker doucheke, een lekkere baguette met confituur, potje koffie, bootje klaarmaken, motor starten. Weg zijn wij....bestemming: les Sables d'Olonne, eind 2008 de startplaats van de Vendée globe, een zeilrace voor solozeilers rond de wereld met 60 voets (18m) monoromp jachten, de crème de la crème.
Met zijn dertigen vertokken in november zouden uiteindelijk slechts 11 ( !!) boten de race uitvaren. Het ganse gebeuren kon gevolgd worden op internet via de site van de vendée globe, waar formidabele videofilmpjes, genomen door de deelnemers aan boord tijdens hun circimnavigatie, animaties, allerlei verslagen, de geinteresseerden op de hoogte hielden van het wedstrijdgebeuren. Er was zelfs een virtuele race opgezet waar je op internet je eigen boot de wereld kon rondzenden, zeil wisselen, zelf je koers uitzetten, weer, wind en gribfiles raadplegend om als dusdanig een taktisch spel te spelen samen met de groten zoals Samantha Davis, Mike Goldfield, Michel Desoyaux, uiteindelijk winnaar en alle anderen.
Ik kon bij het starten van de race niet meer inschrijven vanwege het overdonderend succes van het initiatief, maar kon uiteindelijk door een uitbreiding van de servers, aanpikken even ten zuiden van Australie. Aanvankelijk op de 337.047e plaats gestart, eindigde ik mede door assistentie van collega Geert op de 214.102 e plaats, na door een foutieve taktische beslissing mijn "roze" zestig voeter Billy links van de Azoren te zeilen, wat mij een verschil van 40 plaatsen koste, concurrent van het eerste uur "Edgar", die met zijn bolide de rechterkant van het Azorenhoog verkoos. Jongens en hun dromen.....

Geen enkele 60 voeter te zien hier in "les Sables" ... tedju toch he, waarschijnlijk een paar maanden te laat..... Er is toch een wedstrijdje "tussen de boeikes" bezig met enkele 40 voeters, toch ook niet min, nee ??
Steeds lachende gezichten als de Billy ergens passeert. Ik heb een tijdje niet gesnapt waarom maar opeens valt mijn frank ! Ja, hoeveel boten zie je varen met een bloemenboekée aan hun reling hangen ? (zie foto)
Voor mij een indrukwekkend gevoel hier in het kielzog van al die groten de zelfde havenhoofden binnen te zeilen met mijn eigen boot, helemaal niet virtueel nu. Er staat wel wat minder volk te kijken , maar naar ons gevoel ......scheelt het niet veel...
Weinig wind gehad dus terug vandaag. Het grootzeil en de halfwinder mochten al het werk opknappen, wij, Cory en ik lagen relaxed in de kuip het gedoe te aanzien, dertig mijlkes toevoegend aan onze koerslijn die vandaag de kaap van de duizend mijl passeerde sinds ze in Oostende aan haar kronkelweg begon.
Morgen naar Ile de Ré of Larochelle, grote boodschappen doen vóór onze passage naar Spanje...als het weer goed blijft tenminste. Momenteel regen. t' Mag nog de ganse nacht duren van mij, maar dan...

Daag

Cory, Jean

4 opmerkingen:

Unknown zei

dag jean,

ik ben net mijn werkweek begonnen door je blog te lezen. Dat was misschien niet zo'n goed idee, ik zit hier nu te dromen van blauwe watergolven en gezellige haventjes. Hoe is het eigenlijk nog afgelopen met die salsales ?

Jean Dekeyser zei

ja eva, das inderdaad niet zo'n goed idee.....maar wel de bedoeling van deze blog... de mensen doen goesting krijgen... want eerlijk gezegd; in Frankrijk liggen massa's boten, nog veel meer dan in Belgie, maar zeilen doen ze hier nog veeeel minder denk ik, % tueel dan.
De salsales is niet doorgegaan wegens enkel belangstelling van één zotte Belg, je kent hem.
Werk maar rustig verder hoor.... voor mijn pensioen.

Anoniem zei

dag jean,

onze virtuele vriend edgar heeft ons er inderdaad van langsgegeven hé in de zeilrace ;-)
a propos, ik mijmer hier nog ganse dagen over samantha .....

groetjes

geert P

Johan zei

Hola Jean, Qué tál ?

Zo te zien ligt Spanje op een boogscheut vandaar.
Enig idee waar je binnen 14 dagen zou zitten, kwestie van vliegtickets te kunnen bestellen.
Er zijn luchthavens over de ganse noordkust te vinden. San Sebastian - Bilbao- Santander -Asturias - A Coruña -Vigo- Santiago de Compostella.

Hasta muy pronto

Johan