29 Juli; Gijon

Deze morgen even op het internet de blog wat bijwerken, nog eens de goedkope vliegticketten verifieren richting Belgie en terug (niks) , verder teensletsen kopen voor Erna zodat ze ook "a sortie" met de rest van de bemanning loopt. In de Mercado gaan we voor een mooie moot tonijn voor deze avond. Vers, vers, lekker, lekker ....
In de Marina office wordt terug een poging gestart om het liggeld te betalen voor de komende dagen. ( ik besluit hier te blijven tot zondag) Een poging die jammerlijk mislukt wegens een "panne" van de computers, een panne die nu al twee dagen duurt. Manana, manana .... alles komt in orde.... met tijd en boterhammen. Spanje he ! .
In de namiddag een wandeling naar het uiterste Oosten van Gijon, daar waar de camping begint. Eerst met onze voeten door het water op het mooie zandstrand tot aan de rotsen, de rest langs het wandelpad. In totaal toch zo'n 10 km. Gaat goed. Mijn achillespezen spartelen wel wat tegen maar door mijn verminderd gewicht gaat het toch steeds beter. Hopelijk komt het terug helemaal goed zodat ik deze winter wat kan wandelen want zeilen zal op een lager pitje staan dan vorige jaren . Geen boot he deze winter .....kreun....
Raar, maar de Marina loopt langzamerhand toch redelijk vol. Meestal Fransen, één Engelsman en twee Belgen !! De andere Belgische boot is rechtstreeks van Ile d'Yeu hierheen gezeild in 3 dagen . Eén dag zwaar weer gehad op zee. Ook een 28 voeter, een Westerly. Twee man aan boord. Niet veel van zegs....
De vrouw van de Engelsman knipt het haar van haar man op het ponton. Ik maak een afspraak voor de volgende knipbeurt. "If you dare take the risk" antwoordt ze gevat. Nou... ??? Haar man is compleet kaal en ik trek mijn aanbod direct in.....sèg !!
Aperitief om 18:00h in het" cafée'tje aan de haven" met zicht op de Billy. Erna een Vino Blanco, ik probeer eens een lokale cidre, je moet wel een volledige fles nemen. ( 70 cl) 5,9% alcohol... Wel lekker koud maar de smaak. Kattez.... volgens mij. Nou goed, ik heb het geprobeerd. We nemen er ook een schaaltje Bocados bij ( kleine zeeslakjes) , uit hun torenschelpje te peuteren met een bijgeleverde naald op een cidrekurk gestoken. Lekker.
s' Avonds dus de tonijnmoot, die eerst nog eens professioneel gefileerd wordt, alvorens eventjes in hete de pan gedraaid te worden,.gekruid met grof zeezout en peper. Verder een patat in eigen vel met wat salade Billy-oise (ui,knoflook, olijfolie, kruiden....). Ik snoep wat van de tonijn vooraleer die gebakken wordt en besluit de volgende tonijnmoot eens rauw te consumeren. Met wat fijngehakte ui, een beetje peterelie, kruiden en wat citroen of limoensap erover moet dit een machtig gerecht zijn...Slaatje en wat brood ... nee ?

Weeral een dag voorbij....

groetjes,
Erna en Jean.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

jean ik wist niet dat mengeen internet adres moest hebben omte reageren opje blog.verschillende van mijn vorige reacties zijn bij pogingen gebleven,tot annoniem de oplossing gebracht heeft.je plan om later via het canal du midi terug te komenis wel fijn , als 2010 maar geen te droog jaar is , en er wel voldoende water staathopen op een natte winter .groetjes en geniet er van .cory.grawlith

Jean Dekeyser zei

ja, daar zeg je iets. Ik zou eigenlijk min of meer zeker moeten zijn dat ik er door geraak, anders moet ik het hele eind terugvaren (Frankrijk, Spnje, mediterranée, Gilbraltar, Spanje, Portugal, Spanje Atlantic, Frankrijk , Belgie, amaai....) en dat zou pas een ramp zijn.... of misschien ook niet ?

Unknown zei

salparHallo Jean, mañana en tranquillo, de twee meest gebruikte woorden in de streek....Wij waren reeds 3 dagen in het hotel en nog steeds niet ingeschreven. Toen ik een opmerking hierover maakte was "tranquillo" het antwoord. Toen we na een week wilden vertrekken en de rekening vroegen was "mañana" het antwoord. Je bent er nu éénmaal in het echte Spanje en niet in één of andere "Costa".

groeten Wilfried

SY Seagull zei

Hola Jean,
Wini heeft een virus opgelopen in spanje.De tajiene virus met Billy trukjes.
Heeft ergens nog een aarden pot gevonden en dan a la façon billy de pot gekruid.
Kon nog even nagenieten van het handelsmerk op den Billy.
Je besluit staat vast - We zullen doorgaan. Heb ergens in de tien geboden van de indiers gelezen "always look for an other place ".
Winderige groeten uit belgen land
Wini & Johan

luc en patricia zei

hallo jean,
Cory is hier bij ons en we proberen een testbericht.