12 Juli, Gueteria naar Lequetios

Vlammend schoon weer vandaag. +25 graden op zee, geen of weinig wind. We vertrekken zo rond tien uur omdat het gewoon te warm wordt in de jachthaven. Nog even een discutie op de Capitainerie ivm de borg voor de sleutel van de douches. Hij vindt het document niet en kan ons pas om 12:00h terugbetalen. Ik maak de kerel in mijn beste Spaans duidelijk dat ik dat maar niks vind en blijkbaar verstaat hij mijn gebroebel goed want prompt krijgen wij ons geld terug en kunnen vertrekken.
Ik ga nog even bij de bakker langs een pané halen, en even later schiet de djoef in gang . Buiten is er toch een licht windje en we kunnen zeilen. Naast ons zwemt een maan vis, of een zonnevis, ik wil er van af zijn. Je kunt ze herkennen aan het slaan met één vin boven water. Ze schijnen nog lekker te zijn ook en even proberen we hem te enteren wat jammerlijk mislukt. Onnozelaars...
Wat een mooie kust is dit hier toch. Je waant je warempel in de Alpen. Groen en hoog en dit schijnt verder naar het Westen nog erger te worden als we de Picos de Europa van op zeeniveau zullen kunnen bewonderen.
Er zijn verschillende haventjes tussen onze besstemming en Gueteria. Twee ervan lopen we uit pure nieuwschierigheid even binnen. Zumaia, na amper 4 Mijl varen is een echte jachthaven met alle voorzieningen. Ziet er best gezellig uit. Het is zondag en alle Spanjaarden ( of zijn het meestal Basken ?) zitten op het nabijgelegen strand. Ook restaurantjes doen hier blijkbaar goede zaken.
Binnen, buiten en terug verder dus. NA een 7-tal mijl komen we voorbij Ondarroa, vissersdorp en geen voorzieningen voor jachten. Tsjaa ! Terug verder dus.
De volgende kaap is Lequetios. Meer omdat er geen wind meer is, dan uit noodzaak lopen we binne en gaan naast een Fransmaan tegen de kaaimuur liggen. Zij waren gisteren ook in Gueteria en zijn ook pas aangekomen. Een wit zonnescherm over hun kuip beschermd ze tegen de stralende zon. Een goed idee. Ook eens aan denken zoiets te fabriceren. Een wit zeiltje van zon 3 op vier meter met een aantal zeilkousen ing geslagen om touwtjes vast te maken, zou een goed idee zijn in deze zonnige conterien en geef toe, normaal gezien zal vanf hier het enkel warmer worden.
We blijven hier dus een nachtje en gaan morgen verder richting Bilbao. Daar proberen we een bus te vinden die Cory terug naar het koude Belgenland kan brengen. Straks weer een episode van mijn reis afgesloten....

groetjes

Cory en Jean

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Jean , al een tijdje met veel plezier aan het mee lezen en meeluisteren. Ik ben namelijk de collega van Charles. Zeker met veel plezier omdat onze jaarlijkse vakanties de laatste jaren steeds aan de Atlantische Kust geweest zijn. De meeste havens waar je aanlegt ken ik dan ook, welliswaar van de landzijde. Verleden jaar was het nog La Rochelle en dit jaar was het Royan waar we verbleven. Het verwonderde me dan ook dat je niet van daaruit met je overtocht naar Spanje bent begonnen, om zo de tocht rond Oleron te vermijden.
Nu wordt het voor mij nog mooiere want ook de Noordkant van Spanje is me bekent van mijn vroegere reizen. Ik heb dan ook prachtige herinneringen aan Santillana del Mar, San Vicente de Barquera en Ribadesella.In het laatse stadje hebben we een week verbleven om van daaruit de Picos de Europa te ontdekken. Moest het enigsinds mogelijk zijn zou ik je het zeker aanraden om in die Picos op bezoek te gaan. Covadonga is voor de Spanjaarden wat Lourdes is voor de Fransen. Niet alleen het bedevaartsoort in de bergen is impressionant maar ook de Lagos de Covadonga zijn zeker een bezoek waard. Misschien ligt dit wel in je mogelijkheden want je zit daar amper op 50 km van de kust en toch heb je er bergen van meer dan 2000 meter. Ben je in de streek, ga dan zeker ook eens kijken naar Fuente Dé.
In elk geval zal je moeten wennen aan het land van tranquillo en manaña. Hou er zeker rekening mee dat ze in Cantabria en Austurias een versnelling lager leven. In Ribadesella begint de wekelijkse markt er om 11 uur in de morgen....

Groeten Wilfried

Jean Dekeyser zei

wilfied, bedankt voor de info. de picos zou ik graag doen ñaar wandelen zit er voor mij niet in wegens achillespeesontstekingen. momenteel zitten we in bilbao. cory vliegt morgen naar huis vanuit Santander en dan ben ik een paar dagjes alleen.