7 en 8 Juni; Benodet...Benodet...Benodet.

Goedendag, het is weer zover. Avis de grand Frais nr ... je ne sais pas combien...
De wind fluit weer in de masten. Vallen tikken als razenden. De regen valt met bakken uit de lucht. Morgen nog niet veel beter dus ik lig hier zeker nog tot dinsdag.
Deze morgen ook in contact gekomen met de Gendarmerie in het stadje op 8 km, neen, ik heb niks uitgetoken, ivm mijn bewijsje voor mijn niet vervulde stemplicht in Belgie. Ze hebben me beloofd dit bewijs op de Capitainerie af te geven. Ik ben benieuwd...

Ik blijk een probleempje te hebben met de startermotor. Alles werkt nog maar er komt toch een ratelend geluidje uit tijdens het starten en ik neem maar eens tang en sleutel ter hand om het spel eens te bekoekeloeren. Na een uurtje sleutelen, alternator uitbouwen, alle bedrading merken en loskoppelen, kom ik tot het besluit dat ik het spel niet loskrijg. Twee grote imbusmoeren op een bedenkelijke plaats dan nog staan mij in de weg voor volledige demontage. Alles terug ineen dus en even nadenken.


Een mecanieker laten komen is ook een oplossing natuurlijk, maar een dure en 't is dat het eigenlijk nog allemaal werkt. Ik besluit het nog even aan te zien maar bekijk de manuele startas van de Billy eens. Ik heb wel geen starthendel, maar Johan die volgende week komt heeft er wel een op zijn boot en da's ook een Volvo Penta moter. Ik heb eigenlijk altijd aangenomen dat op die manier starten bij mijn boot onmogelijk is, maar nu ik het eens goed bekijk kan het waarschijnlijk wel.

Tekeningetje gemaakt dus en doorgemaild naar Johan. Die zal het eens bekijken en misschien hebben we een oplossing.

Ik zet tekeningen en foto's een op de blog en moest er iemand die dit leest een ander voorstel of oplossing hebben, laat mij maar iets weten. Alvast bedankt.










Mail naar Johan:

Dag Johan,

Voila hier ben ik nog eens met de beschrijving van de zwengel-start-installatie van de Billy. Het spel marcheert dus nog maar maakt een beetje bedenkelijk lawaai. Alles is gekomen toen ik de motor starte en per ongeluk de startknop even loste en direct nadien terug induwde. Een beetje tandengeknars zeg maar, wss van de startmotor/ solenoide koppeling oid ?? Moeilijk uit te maken want ik kan moeilijk en op de startknop en luisteren tegelijkertijd, een van de problemen van een solozeiler.
Demonteren van de startermotor is mogelijk doch ik mis een imbusbit voor op mijn rack-jack... of hoe schrijf je zoiets ? Maat? de imbusbouten zitten nogal weggestoken en ik denk dat het 10 of 12, zelfs misschien iets groter is. Niet direct een courante maat en neit aanwezig in mijn nochtans uitgebreide toolkit.. Het is dan nog de vraag of ik die ook los krijg want dat zou de eerste keer zijn en alles zit dik onder de verf. Dichtingen ? Geen idee.

Hoedanook zou ik het aangenamer vinden een noodstartprocedure te kunnen uitvoeren mbv een aanslingerhendel. Mogelijks past die van jou boot en kun je die mss meebrengen volgende week ?

Een beschrijving samen met de foto's. Afmetingen zijn met een plstic schuifpasser dus juist op... een halve mm ?

De as heeft een diameter van 19,5mm en is uitwendig 41mm lang. Steekt 12,5 mm uit de onderstaande kraag uit. In die as zit een gat geboord van 6mm waar volgens mij een asje doorheen moet zitten. (maar dat zit er dus niet.)
De motor draait linksom ( tegenwijzerzin aanzwengelen is nodig) als je er voor staat dus.

Rond die as zit dus een kraag met twee uitsparingen. (binnendiameter 41 en buiten 46mm) Tsjaa, waarom die uitsparingen dienen is mij niet helemaal !! duidelijk maar het zal wel iets met die zwengel te maken hebben.

De motor is dus een Volvo Penta type 2001 Bwj 1991.

Ik ga hier morgen bij de plaatselijke dealer ook eens vragen of ze soms zoiets in hun cataloog staan hebben met tekening incluis en zoek deze namiddag ook nog eens op het internet.Ik kan vandaag en morgen toch niet zeilen want nog maar eens een stormpje.

groetjes en tot mails of anders tot zaterdag..

Jean


PS: Bloglezers:
moest iemand dit lezen en dergelijke zwengel op zijn zolder liggen hebben, een leuk voorstel hebben , of mij gewoon eens goeiendag willen zeggen, laat mij dat asap weten aub. Thanks

Jean





Groetjes,





Jean

3 opmerkingen:

SY_ALEGRIA zei

Hallo Jean,
Mooie herinneringen aan Benodet,ooit lag ik in heel zwaar weer op anker dicht bij Quimper in Anse de Kerogan....op het einde van de rivier. Uw motor manueel starten?vergeet het! als je geen super bodybuilder bent. Ik denk dat het tandwiel beschadigd is (bendix) en het beste kan je een "rechange standard" trachten op de kop te tikken in een autoonderdelenshop....dan blijf je daar niet mee sukkelen!
demonteren moet sowieso..
Veel zeilgrtjs Fernand Alegria

Jean Dekeyser zei

Dag Fernand,

Waarschijnlijk heb je gelijk ivm die bendix beschadiging. Nu werkt het nog maar je zal het zien dat het op het allerslechtste moment ineens geen goesting meer heeft. IK zoek de nodige bits om het spel te demonteren en zal het oplossen. Ik lig nu in Concarneau vast voor twee dagenivm nog maar eens een stormpje, dus moet ik hier wel alle benodigdheden vinden.
Mijn motorke is evenwel maar een 9PK speeldingetje (450cc monocilinder diesel) dus dat aanzwengelen moet wel lukken zonder John Massis te heten en ik zou het wel een goed idee vinden dit ook te voorzien.
groetjes, Jean. btw; superanker Fernand maar zwaar dat dat ding is ....

Anoniem zei

Dag Jean,

De motor aanzwengelen moet idd best lukken. Ik had in m'n Spirit 28 oorspronkelijk een Renault Coach 1 cylinder diesel van 13pk zitten met een Dynastart (starter/alternator) die de motor niet meer rond kreeg.
Manueel lukte dat best, de klep open duwen, zwengelen, klep los en weg was ie.
Succes en prettige reis!

Pieter, (Plankzeil)
www.plankzeil.eu