1e Clubwedstrijd 19 april

Oostenwind 5 à 6 met uitschieters naar 7. Regen en slecht zicht aldus het weerbericht.Sabien heeft weeral haar kaart ondersteboven gehouden want een briesje 3 à 4, afnemend naar 1 à 2 zal er ons deel zijn. Oost, dus een platte zee zou je denken maar nogal wat oude deining schudt ons en onze arme start en finishboot toch danig dooreen.

Briefing om 13:00h. (kort, zeer kort) Start om 14:00h. Parcours 13. Lijkt mij ook nogal kort, maar allée, we zien wel....

Een 13 tal deelnemers tuffen de haven uit. Tegen stroom naar de startlijn waar de "Smiling Ghost" al ligt te zwalken. Hopelijk wordt Terry niet zeeziek. Jongens, wat gaat die heen en weer !Het lijkt mij gezonder op mijn eigen schuitje.

Vijf minuten sein, Vier minuten, Eén minuut, Bang !!! Weg zijn we. Een mooie start, al zeg ik het zelf. Even dacht ik met de stroom toch te vroeg over de lijn te zitten maar ik hoor geen signalen dus het zal wel goed zijn. We lopen voor geen meter. In alle zenuwachtigheid toch de schoten wat te hard aangehaald. De boel wordt wat losser gezet en we gaan toch als derde de eerste boei rond. Rondom ons het grote geweld. 36, 35, 32 voet. We zetten onze geel-groene spi (ik heb er eigenlijk maar één maar het klinkt toch indrukwekkend, niewaar) en kunnen iedereen redelijk bijhouden.Aan de buitenstroombank, de gijpboei, komen we even in moeilijkheden want de spi draait zich rond de voorstag. Shit ! We zijn niet de enigen die in de problemen zitten want op de Rackham gaat de spi omlaag. Gescheurd hoor ik later. De wind wordt steeds minder. Als we even voor de boei de spi omlaag doen, geraken we bijna niet meer rond. Ook achter ons zie ik iedereen worstelen met de buizen waar het strand van Mariakerke mee opgespoten worden. De stroming is hard, zeer hard en de wind vermindert zienderogen. Aai, Aai !!!

Even wordt de Zinker nog voor de Binnenstroombank aanzien maar als die fout hersteld wordt komen we zonder plaatsverlies aan de Binnenstroombank, met nog een straat voorsprong maar daar begint de miserie. Geen fluit wind meer. Overstag ! Nogmaals overstag. Ik krijg verdomme geen snelheid meer in de boot. De stroom pakt ons verder mee richting Oostende Staketsel. Onder de kust zie ik de concurentie miljaardedju zeilen . Zij gaan vooruit, de sm...pen. Hier geen kl... wind ! En stroom ! Jongens, jongens.. !Als we even later toch op gang geraken is het kalf reeds verdronken. Zij die later aan de boei kwamen hebben direct wind en kunnen de laatste boei met enkele slagen bereiken. Deze onnozeligheid kost ons 5 plaatsen.....

In een steeds verder verminderende wind bereiken we toch nog een volgens mij ietwat groen uitziende Terry.Na ons kan Johan en Joseph nog juist de eindmeet halen doch voor Dominique is het te laat.'s Avonds in het clubhuis wordt de race nog eens over gedaan....

't Was plezant.Volgende week varen we op zondag daar de haven gesloten wordt ivm de verhuis van de eerste windmolen voet. Zo hebben ze nog eens een andere reden dan het in - of uitvaren van een roeiboot om de haven te sluiten.
Jean, SY Billy ( en crew)

Geen opmerkingen: