The End

Onze laatste vakantieweek in Portugal begint slecht met een 180° weersverandering. Regen, wind en Belgische temperaturen. Gelukkig duurt het niet lang en vanaf maandag is de zomer terug. Wij profiteren er van om nog eens her en der te gaan in de omgeving.
Een busrit naar het historische stadje Guimaraes, met een kamikazepiloot achter het stuur van een aftandse bus. Wij moeten ons nu en dan schrap zetten in de bochten en arriveren na anderhalf uur zwetend, een beetje zeeziek maar gelukkig nog levend in het stadje, dat in 2010 Europese Culturele hoofdstad wordt. Het is er aan te zien want overal zijn werken aan de gang om o.a. de wegeninfrastructuur aan te passen. Grote parkings verrijzen overal.
Het is hier waarlijk de moeite, kasteeltjes, monumentale gebouwen, nauwe straatjes, gezellige terrasjes allom. We genieten van al dit moois nu het hier nog rustig is. Op de terugweg gelukkig een andere chauffeur met een splinternieuwe bus. ( ja, die vorige durfden ze gewoon geen nieuwe geven ) We genieten van de terugweg nu we eens rustig kunnen rondkijken. De bus stopt om de 200 m. Mensen stappen op en af en het is al donker als we terug bij de Billy komen.
We gaan tijdens onze laatste week ook nog eens terug naar Porto, met de metro dit keer voor alle veiligheid. ... We zakken, na het doorkruisen van vele nauwe straatjes toch nog eens af naar de Douro, maar gaan geen Porto meer proeven. We eten in een overvol restaurantje met het idee; veel volk dus hier zal het wel goed zijn, maar moeten toch weer toegeven dat we op de Billy beter eten... wat is er toch aan de hand met al die restaurantjes ?
Het weer blijft goed en ik heb een afspraak om op donderdagmiddag de Billy uit het water te halen. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. Ik had eigenlijk al een halve afspraak met de man van de eerste firma ( Tomané) , maar die kon me geen exacte datum geven wegens het slechte weerbericht. Ik vond dit toch al een beetje raar, maar toen ik eens informeerde bij wat andere zeilers bleek dat de twee firma een stuk goedkoper was, beter materiaal had om de boot op te bokken en gewoon betere afspraken maakte. Ik terug naar de eerste om toch eens te polsen... ja, sorry maar ik heb geen bok meer en het gaat niet en ja, de prijs, dat is wat het is... Sèg ! Laat maar hoor. Ik naar dienen andere mens. No problem sir. thursday afternoon and the price is €40/month for the craddle. Please go to the office and do all the necessary paperwork with the girl at the office. Voila, zo moet het. Alles in één keer geregeld. Dien andere vent kom ik even later weer tegen en hij vraagt me hoe het gegaan is. Geen problemen zeg ik ... en een stuk goedkoper dan jouw prijs voeg ik er aan toe. Hij trekt zijn schouders op. Snap jij dit nu ?
Enfin, we genieten nog van de laatste dagen mooi weer en donderdag op de afgeproken tijd komen twee man op de Billy om te helpen. We varen naar de achterkant van de haven, de lift komt er aan op een sukkelgangetje. Een uurtje later hangt de Billy in de singels. Op het gemakske gaat het naar het terrein. De "craddle" (gloednieuw) staat al klaar, maar de lift geraakt niet door twee geparkeerdde boten door. We verhuizen naar een
ander plekje en daar kan het wel. Tegen vieren staan we. Alles op het gemak en met de nodige mankracht. Er zijn zeker 5 man mee bezig. De boot ziet er goed uit. Weinig aangroei. Mooi ! Met
de hogedrukspuit wordt de volledige romp zuiver gemaakt, klaar voor de volgende laag antifouling in april. Met de hulp van de werfbaas laten we nog de olie van de saildrive af. Hmm... Dat ziet er niet goed uit. Het is te laat geworden om hier nog verder aan te werken, maar de dichtingen van de schroefas moeten dringend vervangen worden als ik kom in december . Ter bescherming van de saildrive vul ik die terug op met verse olie. De boot wordt verder opgeruimd en klaargestoomd voor zijn winterverblijf. Snik !
Een laatste rustige nacht op een stilliggende boot en op vrijdag tegen halfnegen vertrekken we naar de luchthaven. Vliegertje op ... Belgie...



En Turelureluut, 't vertellingske is uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut !!!!


Jean

3 opmerkingen:

Unknown zei

Dag Jean,
't Is de moment om je te bedanken voor de mooie momenten die we met je mochten beleven. Zowel als opstapper op je boot, als blog-lezer. Ik kijk alvast uit naar volgend jaar.

met groet !

Jean Dekeyser zei

E moar Eva toch, de troantjes kommen dervan in mien oogsjes. Allez, ten noaste joare mag/moe je ook were mee !
Slu

Janna zei

omdat je me zowaar smeekte nog eens een bericht te sturen hehe:

couscous met schelp&schaaldieren op zijn kristiens(lekker jumjum!!) Ben vertelde dat je het recept wou (stiekem wil Ben gewoon dat je het klaar maakt voor hem haha)

--> erbij een slaatje van rucola& kerstomaatjes en een vinaigretje met balsamico enz jummie

- verwarm oven voor op 180graden
- 500g couscous+ 1 TL zout& 6 DLwater ( en 10min. wegzetten)
- 3 EL zonnebloemolie& 1 TL harissa mengen onder de couscous en met folie 20min in de oven zetten om warm te houden
- 1/2kg mosselen& 1/2kg scampis(en ook van die witte schelpjes zo die aan elkaar hangen) mengen met sap van 1 citroen& 50 ML water en laten koken
- giet de schelpdieren af en bewaar het vocht
- verhit boter in een pan& bak 2sjalotjes (+ komijn, kurkuma, cayenne, peper, zout, koriander) en roer
- 1 tot 2 TL bloem& 6 DL visbouillon& kookvocht erdoor mengen
- meng als laatste 1,2 DL room erbij en laat 10min pruttelen
- werk af met verse koriander

ps: TL: theelepel (zelfde logica voor andere afkortingen)

enne 12december staat al ready in men agenda oor,kzal wel zien hoe ik zal reageren op operatie of ik kan komen of nie ma kdoe men best!

de leukste piraat!
xx