eind oktober; Mijn laatste week in Portugal






De hele nacht (24-25/10) heeft het geregend. Bovendien is het mistig. De mist-sirene op het havenhoofd heeft mij en vooral Erna een paar keer in de nachtrust verstoord en heeft deze morgen een hese keel. Het is warm maar een beetje onaangenaam wegens de 100% vochtigheid. Als het tegen de middag toch wat opentrekt profiteren de Fransen die hier aan de andere kant van de steiger liggen om te vertrekken. Zijn willen zuid. Een uurtje later puffen ze weer binnen. Het is terug volledig dichtgetrokken en het begint weer te regenen. Erna gaat in de rij staan om de wasmachine en droogkast van de club te gebruiken en na de middag gaan we toch een wandeling doen. Veel plezier is er niet aan en al gauw zitten we achter de koffie in een barretje op de dijk. ’s Avonds klaart het eindelijk op. Op de dijk van Pavoa de Varzim staat een volledige muur met de voor Portugal zo typische faience tegeltjes die de geschiedenis van het vissersdorp van weleer uitbeelden, een vissersverleden die vooral bepaald werd door de nukken en de grillen van de zee…..
Met de uurverandering, die ook hier in Portugal doorging, zal het vroeg donker zijn.
Hopelijk kan ik morgen alles regelen om de Billy op de kant te zetten.
We hebben voor de rest vanaf maandag fietsen gehuurd en plannen ook nog een busritje naar Viana do Castela en Guimaraes….

een beetje statistieken....
Zoals steeds op het laatste van een reis, zijn enkele nabeschouwingen wel op hun plaats. Het is bijna niet te geloven, maar die ongelooflijk lange periode van zes maanden is bijna achter de rug. Al wat nu nog rest is de boot klaar maken voor zijn verblijf hier in Portugal gedurende de winter 2009 - 2010.
De zomer lijkt ook gedaan, alhoewel er voor de komende dagen terug wat zon en temperaturen boven de 20 graden voorspeld worden. Nu de eerste winter-stormdepressie die westelijk van mijn positie op de Oceaan wat doorgeschoven is en nu in Belgie voor regen en wind zorgt, ben ik nu toch stilaan bezig met de laatste voorbereidingen. De beslissing is zowat gevallen. De boot gaat de kant op. Verblijf in het water is niet aan te raden wegens de grote deining die hier met slecht weer binnenkomt en de landvasten zodanig belast en verslijt, dat enkel een regelmatige controle en vervanging schade kan verhinderen. Ondanks dat ik voor deze winter toch een paar bezoeken aan de boot gepland heb, (goedkope vliegticketten naar Porto via Ryan Air) zou ik toch nooit echt gerust zijn met de boot in het water.

Statistieken dus... voor wat ze waard zijn en momenteel in mij opkomen.

Aantal afgelegde zeemijlen sinds Oostende; 2164.... lijkt niet veel he, en dat is ook zo, maar het is wat het is en ik heb van iedere mijl genoten. Achteraf denk ik wel eens dat ik in verband met het weer dat we nu hebben, toch beter wat zuidelijker naar de Algarve doorgestoken had, maar ach...Volgens jaar komt ook nog....

Aantal Motoruren; 210 !! Dit is voor een zeilboot op het eerste zicht wat veel, maar volledig op rekening te schrijven van het weer van de zomer 2009 met grote periodes met weinig of geen wind aan de Spaanse Noordkust en ook in de Rias. Als ik dit motorgebruik doorreken naar de gevaren afstand, moet ik met een gemiddelde snelheid van zo'n 4 Mijl/uur op motor ongeveer aan 800 zeemijl komen, wat bijna de helft van de afgelegde afstand zou betekenen. Tsjaa, ...
Aan een verbuilk van ongeveer 0,6 l /uur betekent dit verder ongeveer 120 l Diesel die verstookt werd.

Ankeren; enkel op plaatsen waar dit veilig en mogelijk was. Voor de rest werd meestal in Marina's en aan de Spaanse Noordkust gewoon aan de kaaimuur ( gratis) aangelegd. Ankeren lijkt zeer romantisch en dat is het ook, maar enkel als de weersomstandigheden dit toelaten. Bij slecht weer en hoge zeegang zorgt het bij alle lichtslapers en vooral bij de schipper toch steeds voor een portie stress en daarbij horende slechte nachtrust...

Grootste trip; La Rochelle (Frankrijk) naar San Sebastian (Spaans Baskenland). 180 mijl in ongeveer 36 uur met op de eerste dag 108 mijl/24h zeilend afgelegd.

Kosten in de Marina's/nacht;. Goedkoopste; Camarinas aan € 9 Euro/Nacht en als duurste Sanxenxo aan €25/nacht in het hoogseizoen... maar alles doorheen genomen een gemiddelde van € 15/nacht aan de Spaanse kusten wat redelijk lijkt als je dit onder zijn drieen kunt delen, maar een grote hap uit de scheepskast neemt op de momenten dat je alleen bent.

Solo zeilen of niet; over de ganse periode zal ik ongeveer iets meer dan 1/3 van de tijd solo gevaren hebben, wat, zeker in de laatste periode van de reis meer dan voldoende was. Ik ben dus blijkbaar niet echt een solozeiler "pur sang" en ik heb geleerd dat ik er in die periodes goed aan doe iedere dag of toch zoveel mogelijk te varen. Op zee verveel ik mij niet. In de haven; nou ja, "tegen het ponton klappen" zoals Chris van de Zwerver, doe ik wel nog niet , maar allez....

Drank(mis)verbruik... geen statistieken zoals gewoonlijk...maar met vooral de plaatselijke wijnen op de menu kon er geen tekorten vastgesteld worden... verder werd de Rumvoorraad steeds op peil gehouden zodat ook langs die kant geen klachten konden ontstaan.

Eten; op de Billy wordt goed gegeten en gedronken.. … en ik heb geen klachten gehoord... Er wordt bovendien naar gesteefd vooral gezond te koken, met veel groeten,vooral veel vis, meestal met wat de streek en het seizoen te bieden hebben, steeds vers op de plaatselijke markten gekocht. Langoustines en spinnekrabben in Bretanje, Bonito en Sardines aan de Spaanse Noordkust, Mosselen in de Spaanse Ria's, ... verder rijpten steeds wel enkele plaatselijke kazen in de voorraadkasten, hingen chorizoworsten te drogen in de kajuit en begon een recept op de Billy steevast met; "Snipper een ajuin en een paar teentjes look" en doe daar vervolgens....

Schade; op een defecte startermotor, wat kleine prutsen en het delamineren van het bijbootje na, werden geen serieuze schades vastgesteld. Leuk he ?

Heb ik er van genoten ? Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!!!!!! en ik denk dat mijn talrijke opvarenden dat ook gedaan hebben. .... Ik hoop jullie volgend jaar allemaal zeker terug te zien..... voor de nieuwe avonturen van de Billy.


Met dank aan ....

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hi "Billy-Jean",
Vele groetjes van een bgc-er die af en toe eens je blog bekeek.
;-) Dirk

Yvan Dehondt zei

Hallo Jean , mooi verhaal, prachtige tegeltjes, mistig weertje zoals in Bredene, maar het eten zal wel beter zijn op de Billy of op H.M.S. Victory destijds, of te wel dat je in de Admiral's Cabin zou gedineerd hebben !
Groetjes en tot weerzien....
Yvan.spopt

Anoniem zei

jean,
goed gedaan.cory

Jean Dekeyser zei

t is bijna gedaan he....tot binnenkort in oostende