5 oktober; de grote zondvloed is begonnen

Vandaag heeft het de ganse vlammende rottige dag geregend, en nog geen klein beetje ook. Gieten, nu en dan een ferme donderslag en wat gekletter, maar voor de rest water zeiken met blaaskes !!. Bovendien is het nog steeds tropisch warm. Het waterlek, nabij

de roeras, die ik gisteren hersteld heb is geslaagd voor zijn examen en houdt zijn manieren, maar een ander lek heeft zojuist zijn intre

de gedaan. De kabeldoorvoeren aan de voet van de mast moeten dringend eens nagezien worden, want daarlangs lijkt bij hevige regenval zoals vandaag of overkomend water bij zwaar weer, ook wat vocht zijn weg te vinden naar de binnenkant van de boot, om druppelsgewijs op mijn tafel terecht te komen, veeeel te dicht bij mijn zender of PC om goed te zijn, en als er iets is waar ik niet van hou, dan is het wel een lekkende boot; Morgen dus eens met de spuit rondgaan, als het tenminste wil stoppen met regenen.

Vandaag dus weinig uitgevoerd wat in de verste verte maar op zeilen lijkt. Wat ik wel gedaan heb is eens verder uitzoeken hoe weerkaarten te ontvangen via mijn korte golf zender, wat eigenlijk wonderwel gelukt is. Zowel de zenders van Northwood - UK, als die van HamburgPinneberg/ Duitsland zijn op meerdere frequenties perfect te ontvangen.

Met een audiokabeltje worden de PC en kortegolfontvanger aan elkaar gekoppeld. De benodigde software is met een Demoversie gratis van het internet te halen. Ik gebruik hiervoor JVCComm32 en eigenlijk wijst alles een beet zichzelf.

Voor de radioamateurs en geinteresseerde zeilers onder ons toch wat info:

De frequenties en uitzendtijden voor beide zenders kun je op volgende screenshots zien maar het volledige pdf document kun je gemakkelijk op het internet vinden door te googelen op weatherfax frequenties oid...of anders stuur je mij maar een mailtje...

Wat je ook nog moet weten is dat de ontvanger moet ingesteld staan voor SSB ontvangst en dat de in te stellen frequenties 1,9 Khz lager moeten zijn dan de opgegeven waardes uit de lijst ( vb: Eerste zender van Northwood: 2628,5kHz --> ontvanger instellen op 2626,6kHz SSB

Het resultaat zie je in volgende zelf gedownloade weerkaartjes. Gaaf he ? Heel de dag mee ezig geweest....Ik weet wel, op internet zijn er mooiere weerkaarten te vinden, en ik gebruik ook Ugrib enzo, maar op zee of op een ankerplaats heb je dat niet altijd voorhanden. Voila !

Een screenshot met de instellingen van het programma JVCComm32 kan er ook nog bij..... De instellingen zijn standaard en werken direct ( bij mij toch)....

Het wachten is nu nog op mijne maat Jan, hij heeft deze namiddag al laten weten dat zijn vlieger met 40 minuten vertraging vertrokken is en enige minuten geleden ( het is nu halftien s' avonds dat zijn bus het goede voorbeeld gevolgd heeft en met dezelfde vertraging uit Porto, richting Vigo komt. Zucht, en ik moet normaal tegen tienen in mijn bedje zitten. De enigen die met deze vertraging best tevreden zijn, is het zakje mosselen uit de Ria, deze morgen in de supermarkt gekocht, die hun nakende opwarming met een paar uurtjes uitgesteld zien...Zo zijn er altijd die tevreden zijn he ?

Het weer voor de komende dagen ? Ik durf niet naar de weerberichten kijken. De weerkaartjes die ik via de zender gedownload heb zie er in ieder geval niet goed uit, voor zover mijn ongeoefend oog die kan ontcijferen natuurlijk.

Geen opmerkingen: