Nawoord en Stats:


Ik ben nu een weekje thuis en terug het BGC werkritme opnemen valt mij nogal zwaar. Eigenaardig hoe iemand het klaarspeelt om vier weken op een gezapig tempo te leven, pas terug direct in 1,2,3 op kruissnelheid komt en dit al of niet met zijn goesting.
Mijn collega’s maken mij er desalnietemin regelmatig attent op dat ik (eigenlijk te) dikwijls met de blik op oneindig naar mijn PC scherm zit te staren waar mijn screensaver ingesteld staat op één van de prachtige reisfoto’s van het strandje van St Agnes (mijn favoriete Scilly Island). Op de foto ligt mijn rubberbootje te bruinen op het strand, de Billy wiegt, samen met nog drie andere boten voor anker op een paar honderd meter van het dunne zandstrookje. Links en rechts rotspartijen, in het midden, blauw, om ter blauwer, blauwst water. Zomerlucht, witte wolkjes….Zucht…

Statistieken dus:

In deze moderne tijden mag het hieraan in een verslag als deze niet ontbreken. Beueueuehh !
- Afgelegde mijlen: 820 op vier weken tijd (28 dagen) wat neerkomt op gemiddeld 205 Mijl per week, +/- 30 mijl per dag.
- Aantal motoruren: op de kop 100 uur (=veel) We hebben nochtans enkel de motor gebruikt om een haven in of uit te varen en ook bij gebrek aan wind, eenmaal onderweg. Hiervoor werd ongeveer 65 liter mazout verstookt. In de UK 2 maal 20 liter rode (goedkope) Diesel getankt. Factuur ingeplakt in logboek . BB motortje heeft 3 liter tweetakt benzine verbruikt. Dat is volgens mij niet erg zuinig, maarja; tweetakt, wat wil je...
- Aantal niet zeildagen:6, waarvan 5 tengevolge van slecht weer/weerberichten en eentje tgv een bemanningswissel. De dagen werden steeds gevuld met een of andere activiteit.
Boulogne: 1 dag. Slecht weerbericht/ bezoek aan Nausica.
Newhaven:1 dag. Slecht weerbericht/ met de bus naar Brighton.
Weymouth: 1 dag. Bemanningswissel/ bezoek aan Weymouth.
Newlyn: 1 dag. Slecht weerbericht.Wandeltocht naar Mousehole
Dartmouth 1 Dag. Slecht weerbericht. Verkenning met de boot van de River Dart
Cowes: 1 dag. Slecht weerbericht. Bezoek aan Cowes.
- Kortste zeilafstand/dag. De trip van de ankerplaats op St Mary’s naar de ankerplaats op St Agnes (2 Mijl) Waaw !!!
- Langste trip: Weymouth à Falmouth : 101 Mijl waarvan zeker 80 Mijl op motor en de laatste 5 uur in een potdikke mist. (aanloop Falmouth)
-Drankverbruik: geen statistieken. ’t Is te delikoat.
- Prijzen in Marina’s/ankerboeien: Variërend van een maximum van 29 Pond in Lymington naar 15 Pond voor een aanmeerboei in Tresco. Ook voor de Billy zeer regelmatig gratis als je de havenmeester kunt verschalken, wat ons opvallend goed lukte doordat we allen (behalve Dirk , maar die kon niet anders dan meedoen), vroege vogels waren. De vogel was dus dikwijls gaan vliegen. Hahaha ! Overigens vind ik deze havengelden meer dan belachelijk hoog. Gewoon degoutant zelfs. Behalve in Brighton (£21 voor werkelijk een super de Luxe Marina) waren de faciliteiten (douches e.a.) dikwijls ondermaats. Veel werk nog aan de winkel dus voor de Engelsen.
- Sympathiekste Jachthaven: Newlyn (eigenlijk geen faciliteiten voor Jachten) maar we werden zeer goed ontvangen door de mensen van de Mission ( vissers/duikers sociaal centrum) op de voet gevolgd door Brighton: zeer professioneel personeel, vriendelijk en super faciliteiten.
- Beste ankerplaats: St Agnes, Lulworth Cove en Poole;
- Slimste bemanningslid: Eva Ikwilalleswete.
- Lelijkste bemanningslid: Eueueuuh !
- Beste ajuinsnijder: Johan
- Sympathiekste Wereldverbeteraar: Dirk
- Beste kapitein: wie zit daar weeral met een leeg glas ? hihi !


Jean

1 opmerking:

Anoniem zei

testje van provostje