Dag 7 van Boulogne naar Dunkerque

Vandaag veel wind voorspeld. 20 a 25 kts uit zuidwestelijke richting, achter dus. We staan op rond 0800h. Ik ga douchen, naast het sekretariaat staat een moedig madammeke brood te verkopen, ze heeft vanalles mee, des baguettes, pains au chocolat, croissants. Een mooi idee, doch de klandizie is beperkt tot een 20 tal passanten, ik vraag me af of ze er aan uit geraakt.  We hebben op deze manier wel een lekker ontbijt.
In de voorgaven steken we preventief 2 reven in het grootzeil, de fok ligt klaar op het voordek. Na wat geharrewar bij het optrekken van het zeil blijkt dat ik het derde rif gebruikt heb..... onder toch wel erg gereduceerd zeil komen we op zee. De fok  gaat alvast ook omhoog. De snelheid loopt op tot zo'n 6 knopen.  We laten het derde rif maar zitten.
Als we even later Cap Gris Nez naderen trekt de wind nog wat aan en de hemel dicht. Regen. Als we de kaap dwarsen, moeten we gijpen. Ik besluit op enkel grootzeil verder te varen en we laten de fok zakken. Het waait nu toch constant 25 knopen met achterlijke wind. Dat betekent 30 knopen werkelijke wind. Dat is toch 7 Bft.
De Billy doet het goed met deze zeilvoering. Door mijn 7/8 tuigage met kleine fok, staat mijn mast tamelijk ver naar voor. Een alternatief bij harde wind zou enkel op fok varen zijn. Werkt wss even goed.... of nog beter? Nooit geprobeerd.
Na de kaap wordt het terug iets rustiger maar we veranderen niets aan de zeilvoering. Calais glijdt voorbij.



Voor de industriehaven van Dunkerque haalt een groot containerschip ons in. Er komen wat sleepboten buiten die het grote schip volgen. Net voor ons wordt het schip de jachthaven binnengetrokken en via een kanaal binnengeloodst. Wij moeten even wachten en mogen dan ook naar binnen.



T was weer een ruig ritje. Grote pint voor de kapitein in de bar van de jachthaven.
Morgen gaan we naar huis.

Geen opmerkingen: